Poëzie van A tot Z - de schemering

Omschrijving

Poëzie van A tot Z

 

Ooit was spoorlijn 83 een vlotte spoorverbinding tussen Kortrijk en Amougies. De lijn was 21,9 km lang maar verloor in de loop der jaren haar oorspronkelijke functie. Een deel van de voormalige spoorwegbedding maakt vandaag deel uit van het Guldensporenpad, een veilige 'fiets(snel)weg' tussen de verschillende gemeenten in de Leievallei.

 

Het gedeelte tussen Avelgem en Zwevegem heeft een zeer divers landschappelijk karakter: dit pad is een veel gebruikte wandel- en fietsroute. Het is ingebed in een prachtig stukje natuur in het lichtglooiende landelijk gebied tussen beide gemeenten. Langs dit gedeelte realiseert Marnixring De Vlaschaard samen met de gemeentes Avelgem en Zwevegem een Poëziepad van station Avelgem tot station Zwevegem.

 

Het project loopt over een periode van 5 jaar: van 2015 tot 2019. Jaarlijks worden twee gedichten langs het pad geplaatst: het winnende gedicht van de poëziewedstrijd en een gelegenheidsgedicht van de jaarlijks aangestelde curator. Momenteel staan reeds 6 gedichten langs het fiets- en wandelpad.

 

Curator van deze 4e editie is Karlijn Sileghem. Zij koos voor het thema “De schemering”.

 

De schemering.

In het schemerdonker ligt: een gang tussen dag en nacht,

de tijd tussen komen en gaan, geven en nemen, welkom en

vaarwel,

de korte tijd waarvan men zegt dat mensen sterven en geboren

worden,

net voor het krieken van de dag,

het dievenuur,

het stilste uur,

wanneer de vogels zwijgen en de haan nog slaapt,

de zone tussen tegendelen,

de transitruimte van leven naar dood en omgekeerd,

het gebied tussen waken en droom, tussen schaduw en licht,

het onuitgesprokene verborgen achter ogen,

de dag dat we niet ‘ik’ willen zijn maar de ‘andere’

en hopen dat de ‘andere’ er is.

Karlijn Sileghem

 

We hopen op uw talrijke deelname en een wondermooi gedicht. Wij zorgen voor een uniek plaatsje ‘in de schemering’. Voor 2018 viel ons oog op 2 unieke plekjes op de oude spoorwegbedding in Zwevegem-Knokke: langs het Guldensporenfietspad en de Orveytwandelroute.


De wedstrijd is afgelopen. Je kan niet meer deelnemen.

Deadline

Afgelopen


De wedstrijd is afgelopen. Je kan niet meer deelnemen.