Alle nieuwsberichten

Terug naar de homepage

Tip van de week: Stijn Vranken
29 januari 2014

Stijn Vranken is een Antwerps dichter en performer. Hij is oprichter van De Sprekende Ezels, een maandelijks terugkerende poëzieavond in Antwerpen, Brussel, Leuven en Gent. Hij is ook Stadsdichter van de Stad Antwerpen. Stijn koos voor Tegen de wind in van Leen Pil.

"Vele van Leens gedichten zijn kleine, zorgvuldig uit het dagelijkse bestaan opgetilde observaties. Momentopnames die ze minutieus hertekent tot intrigerende tafereeltjes.
Met eenvoudige taal, maar vaak originele beelden en bijzonder veel gevoel voor taal en ritme laat ze de lezer voortdurend balanceren tussen inzicht en verwarring.
Ook dit gedicht daagt onvoorspelbaar dansend je verbeelding uit. Het lijkt overal heen te gaan, en tegelijk blijft het op een vreemd-tedere manier perfect samen.
Het doet je zin krijgen in iets. Maar je weet niet waarin. Mooi."

 

 

Tip van de week: Maarten Inghels
22 januari 2014

Maarten Inghels is dichter en schrijver en de coördinator van 'De eenzame uitvaart' in Antwerpen, een project waarbij dichters gedichten schrijven voor mensen die eenzaam worden begraven, zonder familie of vrienden. Maarten koos voor fabel van ovlijee.

"Sommige teksten maakten het de lezer niet gemakkelijk. De schrijvers goten zoveel mysterie over hun proza waardoor het voor de lezer bijna een onoplosbaar kruiswoordraadsel van betekenis werd. Ook de schrijver van de korte dialoog in ‘Fabel’ lijdt aan dit syndroom, maar in dit absurde kleinood bewijst hij over taalgevoel te beschikken, alsof hij of zij ‘aan napalm heeft gesnoven’. De wereldvreemde woorden spatten van het scherm, buitelen over elkaar heen. Het is wachten op een langere tekst van deze hand waarin hij of zij de virtuositeit kan doseren in een sprankelend prozastuk."

 

Tip van de week: Max Greyson
15 januari 2014

<p>Max Greyson is dichter, prozaschrijver en performer. In 2010 won hij de Kif Kif Award voor Slam Poetry. Max geeft workshops en toert rond met Nachtman, een muziekband die spoken word combineert met funky sounds. Max koos voor <a href="http://azertyfactor.be/tekst-lezen/1322/morgen-zijn-de-appelsienen-rijp">Morgen zijn de appelsienen rijp</a> door <a href="http://azertyfactor.be/profiel-van-margot/910">Margot</a>.</p><br/>

<p>In haar gedicht <i>Morgen zijn de appelsienen rijp</i> toont Margot hoe groot de kracht van suggestie kan zijn in poëzie. Werkwoorden zijn niet nodig, worden zelfs overbodig, als je beelden fris en scherp zijn. Het gedicht prikkelt de verbeelding en slalomt sierlijk dankzij het subtiele klankspel. Je beweegt als lezer mee op de lichtvoetige cadans van herinneringen en waant je ergens in een pittoreske eeuwigheid. Het is ritmisch eenvoudig, soms net niet vloeiend genoeg om het zegbaar te maken, en er kan ook her en der nog geschaafd worden aan de structuur. Niettemin bewijst dit gedicht dat melancholie niet altijd zwaar hoeft te wegen. Meer appelsienen graag, Margot.</p>

Tip van de week: Dimitri Bontenakel
8 januari 2014

Dimitri Bontenakel publiceerde de romans Een zwerver met pleinvrees, Mijn ontmantelde wereld en De steek van de schorpioen. Dimitri koos deze week voor Mijn naam is Louiza van Valerie Tack.

In ‘Mijn naam is Louiza’ laat Valerie Tack een protagoniste aan het woord die zowaar genoemd werd naar een kampioen-melkkoe. Worstelend met haar eigen demonen, neemt de vrouw de herinneringen van haar dementerende vader op een recordertje op en tikt ze uit.
“Mijn herinneringen haal ik bij een man die de zijne heeft ingeruild voor het grote niets. Hij ligt ’s nachts vastgebonden in een bed en zit overdag vastgebonden in een rolstoel.”
De auteur heeft geen overtollige adjectieven nodig om haar verhaal te vertellen. Spaarzaam met woorden kiest ze voor die ene observatie die ertoe doet. Zo dwingt ze de aandachtige lezer tussen de regels te lezen. Soms gebeurt dat iets te nadrukkelijk. Wat er zich tussen Louiza en haar vader in het verleden juist heeft afgespeeld, blijft wat onduidelijk en laat de lezer op zijn honger zitten. Dit verdient uitdieping. 
Een intrigerende vertelling zonder franje, met een mooie slotzin.

 

Tip van de week: Roderik Six
18 december 2013

De laatste tip van het jaar komt van schrijver Roderik Six. De volgende twee weken zijn onze tipgevers immers druk in de weer met kerstkalkoenen en nieuwjaarskussen. De volgende tip kunnen jullie verwachten op 8 januari.

De tekst Donderslag van Rino Feys valt op door de bedrieglijke eenvoud van de anekdote. Het behelst een schijnbaar archaïsche rurale bezigheid - tabaksbladeren vouwen aan de keukentafel - die doorbroken wordt door een modern belspelletje. De verbetenheid waarmee het hoofdpersonage koppig vasthoudt aan zijn gelijk, illustreert een onderhuidse spanning. De clou zit in de titel, altijd gewaagd, maar Feys verpakt het slim in een grappige maar zeker ook wrange tekst.

 

 

Terzijde wil ik aspirant-columnisten wijzen op de teksten van a little bit of soap. Gebald, fris en pittig, zonder triviaal te worden of teveel op de eigen navel te mikken.

 

Tip van de week: Gie Bogaert
11 december 2013

Gie Bogaert is schrijver en docent proza aan de Schrijversacademie. Hij koos voor Er vloog een meeuw in haar keel van Sara Greet.

"Soms ben je voor een verhaal gewonnen door één enkele zin erin, zoals deze: 'Het kraakte toen ook onder hun wereld'. Soms staat dat verhaal vol zulke zinnen, zoals in 'Er vloog een meeuw in haar keel'. Hier klinkt een krachtige en tegelijk beheerste poëtische stem vol warme, intrigerende vrouwelijkheid. Met ongewone beelden en een beroerende weemoed creëert Sara Greet een unheimliche toon die tot in de slotzin beklijft. Hier en daar is er misschien nog wat schaafwerk aan. Oppervlaktepoets. Maar wat daaronder blinkt is goud."

Tip van de week: Tine Mortier
4 december 2013

Jeugdschrijver Tine Mortier koos voor Opgezet spel van RA, "Het meest originele verhaal, met een heel eigen stem," zegt Tine.

"Het aanbod kinder- en jeugdliteratuur op Azertyfactor is heel breed. Van kinderversjes over teksten voor eerste lezers, tot verhalen voor adolescenten. ‘Opgezet spel’ van RA sprong er meteen tussenuit. Het onderwerp is bijzonder authentiek en door de levendige vertelstijl laat het verhaal zich bijna als een theatermonoloog lezen (datzelfde geldt trouwens ook voor ‘Metaforensisch’, van dezelfde auteur).  Het taalgebruik is rauw, maar eerlijk, waardoor de leeservaring tegelijkertijd hilarisch én schrijnend wordt."

 

 

Tip van de week: Peter Holvoet-Hanssen
27 november 2013

Dichter Peter Holvoet-Hanssen kiest Omdat het verder geen belang had van Iris Wynants. Volgens Peter is dit het meest ‘gave’ gedicht, van vorm en inhoud.

Hij voegt er aan toe:

 

 

Azertyfactor toont aan dat poëzie een waaier van werelden opent, van Moby’s Dick tot de ontmaagding van een kabouter: alles is mogelijk. Je bent je eigen baas in je verzen, je eigen regisseur, orkestmeester(es). Er zijn soms andere camerastandpunten en meer ‘registers’ mogelijk dan je denkt. “Poëzie is geen hobby, maar passie” - wist Simon Vinkenoog, “geen luxe, maar noodzaak”.

 

 

Tip van de week
21 november 2013

De tip van de dag tijdens de Boekenbeurs was alvast een schot in de roos om Azertyfactor een vliegende start te geven. We willen verdergaan op dit elan en voortaan elke week iemand uit de steeds aangroeiende pool talent op Azertyfactor in de kijker zetten.

Vanaf 27 november verschijnt hier elke woensdag de tip van de week op Azertyfactor. We trappen af samen met Peter Holvoet-Hanssen.

 

 

De Azertyfactory leverde mooie titels op
20 november 2013

Tijdens de Boekenbeurs lanceerden we niet alleen Azertyfactor, we zetten ook de Azertyfactory in gang. Er rolden meer dan 1000 gepersonaliseerde boeken van de band. Sommige aspirant-schrijvers bedachten bijzonder originele titels.

Met een aantal van die titels willen we ook jouw inspiratie prikkelen. We lanceren een nieuwe schrijfkans waarbij je met de vijf leukste titels uit de Azertyfactory je eigen nieuwe verhaal creëert. De beste verhalen verspreiden we op de Schrijfdag op 29 maart in de Gentse vooruit. Grijp hier je kans.

 

Bekijk het filmpje van Azertyfactory op YouTube.

 

Deze pagina is enkel toegankelijk op een groter scherm.

Home