Dingen Die Fijn Zijn

Gebruikersnaam Dingen Die Fijn Zijn

Teksten

De geur van heimwee

De geur van heimwee   Ik ruik de geur van een Centerparcs huisje. Ik kom al meer dan 30 jaar in de bungalows van Centerparcs en die geur blijft hetzelfde. Hoe vaak de huisjes ondertussen al vernieuwd zijn, de geur is gelukkig gebleven. Zelfs in Engeland ruiken ze exact zo, weet ik uit ervaring!   De geur an sich is niet overheersend, noch fris en fruitig en toch heet ik hem elke keer weer van harte welkom. Nee, de geur heet mij welkom, geeft me een gevoel van thuiskomen. Je ruikt een mengeling van afgevallen dennennaalden, frisse was en de dag na een feestje. Dennennaalden van de bossen die de huisjes omringen. En frisse was van het lakenpakket dat bij aankomst (mits bijbetaling) klaarligt. Er hangt ook steeds een rokerige geur, niet van verschaalde asbakken maar wel de geur die blijft hangen na een avondje ‘feesteten’. Want dat hoort bij vakantie: iets anders eten dan thuis. Als je ’s avonds voor het aperitief nog een blokje omwandelt zie je achter de ramen met niet-gesloten gordijnen wat mensen eten. Veel varieert het niet: fondue, gourmet of grillen op de plaat. Die geur blijft dus hangen. En al eet ik zelf geen vlees, ik krijg er toch een feestelijk gevoel van.   Oh ja, nog een typische geur: de klamme chloorgeur op het kleine badkamertje. Ook deze is niet overheersend maar wel sterk genoeg om je zin te geven om naar het golfslagbad te gaan. Het is de geur van natte badpakken, drogend voor de radiator, vol goesting wachtend op een nieuwe zwembeurt.   Zelfs de dierlijke geur van hooi, warme vachten en dampende uitwerpselen op de kinderboerderij kan me bekoren. Of denk aan de warme, tropische geur van een vochtig oerwoud die je in het gezicht slaat als je de draaideur van de Dome doorgaat en het ware epicentrum van het park betreedt.   Als ik mijn best doe ruik ik bungalow nummer 685 nog met mijn ogen dicht. Als ze in de souvenirwinkel flesjes gebottelde bungalowgeur verkopen, ben ik verkocht hoor.   Misschien ruiken die bungalows wel naar niets. Misschien zitten die geuren wel in mijn hoofd en hart. Ligt die geur van verwachting, gezelligheid en huiselijkheid wel diep in mijn herinneringen verankerd.  

Dingen Die Fijn Zijn
96 0

23 oktober 2010

    Toen ik voor de tweede keer in mijn leven een pistool tegen mijn hoofd kreeg veranderde alles. Heel even stond de wereld stil om daarna met een donderend geraas in elkaar te klappen. De grond viel weg onder mijn voeten, de touwtjes boven mij werden doorgeknipt en ik verloor: mijn handtas, onze wagen, mijn job en inkomen. Ik verloor mijn zelfvertrouwen, mijn vertrouwen an sich.  Enkel de liefde bleef overeind.   Als je op de grond ligt,  zonder zicht op de horizon dan is dat een geweldige kans om jezelf opnieuw op te bouwen. Dat wist ik, maar weten is niet kunnen. Langzaamaan, stap voor stap, wankel en zwak als een pasgeboren giraffejong, krabbelde ik overeind.   Schrijven helpt, zeggen ze, dus dat deed ik. Ik begon een blog. En doelbewust noemde ik die: Dingen Die Fijn Zijn. Mijn blog hielp me het mooie in de kleine wereld rondom mij opnieuw te zien (de grote durfde ik nog niet terug in). Wie iets wil vertellen moet iets meemaken, dus ging ik op pad met Karel steeds aan mijn hand.   Ik had zo veel angsten te overwinnen, mijn vooruitgang voelde als minuscule babystapjes en dat frustreerde me. Tot Karel op een dag tegen mij zei: “Jij, jij bent een ‘aarte’ (harde), jou krijgen ze niet klein en dat bewonder ik in jou.” Die woorden waren als een verrekijker voor mij, ik zag plots alles in perspectief. Van op een afstand kon ik wel de moeilijke weg zien die ik al had afgelegd.   Karel en Dingen Die Fijn Zijn gaven me de moed en de goesting om door te gaan, mijn warme cocon te doorbreken en zelfs af en toe met slappe vleugels al eens een rondje alleen uit te vliegen.   Er was plots een voor- en een na-Els. Die nieuwe Els, Els 2.0, was wie ik echt wou zijn. Eerst bestond ze vooral als virtueel alter-ego. Maar jaar na jaar viel Dingen Die Fijn Zijn meer samen met Els in de echte wereld. Ik ontdekte dat die Els er mag zijn, met haar vele 'opwijkingen', kleurrijke goestingen en guerrillaneigingen.  

Dingen Die Fijn Zijn
11 2