lucia Rozenkin

Gebruikersnaam lucia Rozenkin

Teksten

instinct en ratio anna en wim en vooral voor Ief en dan ook voor Michael

ge moet het allemaal niet geloven niks hoeft, als ge atheist zijt dan is het toch gewoon de wetenschap maar ik geloof in de twee en in de drie nog iets wat verbindt, ik ging naar de les gaan en ze waren erniet ben dan naar dendaringman gegaan en ik zag daar Tibaut, de zeronaut, de astronaut, hij stond daar rustig zoals soms hij bracht wim en mij samen, lang geleden in nadine, da was een maf theaterstuk en ik keek naar hem en zei: ma mijne ridder wat ben ik blij, ik zal er altijd voor u staan of voor u vliegen want ge hebt anna, wim en mij samengebracht. En eindelijk kunnen we iets doen voor Ief Desseyn voor I.D. die in een rolstoel zat na een accident en voor Vanessa Massant, ik hou nog altijd van jullie en jullie hebben zo in ons geloofd, het wordt tijd dat anderen dat nu ook een doen, het is nog net november ik heb veel aan hem gedacht  we gaan u herdenken Ief, in al uw kracht rest in peace, Ief het is voor u. Ik hoop dat Michael zo heelt en alle anderen ook. En al is het maar een grapke, een theater of een danske of doen we ergens zot, wij kwetsen soms want we zijn maar mensen. Ge moet niks alles is vrij, maar ik wil weer die regenboog en alle vrienden erbij. En mensen die geloven al zijn ze nog zo zot, ik geloof in u tibhaut, maar ook in de man in de nachtwinkel die ons in deze koude nacht in het tuli aansprak 't was iemand van Gana met een gouden lach die warmte in brussel, in die koude nacht. Laat mij maar dromen november is bijna voorbij, Anna en Wim en Thibaut en Anneke enz etceterataterata. Al gebeurt het niet of wel ik zorg wel in het echt voor verbinding, echt waar.

lucia Rozenkin
0 0

ok

ik weet het dus niet wie je bent maar als je michael bent ik ben alleen maar je vriend maar mijn geduld mijn vlam ik heb alleen maar willen vluchten en nu is mijn geduld op brussel is nu geworden zoals we alles voorspeld hadden zoals die wo I zoals die vallende torens die carbonpapierkes brussel ben ik maar ook charli chaplin jacques brel mijn mamy (grootmoeder) geboren en getogen brussel is bang geworden,... achterdochtig,... en mijn zoon ging in molenbeek naar school, 't was daar zo goed! I k kon daar ook mijn ding doen! allez allez waar is die ariane raket waar is de engel die het beest verslaat? Maakt uw verhaal ik ben hier geweest en ik he er altijd voor brussel gestaan in mijn wanen hoog en laag zag ik ver heel ver tot een zwartgat met een totale regenboog er rond bram kroop er door op onze eerste tentoonstelling was jij daarbij? Ik weet het niet meer enfin, ik heb je toen ook geschilderd van je wildste plannen en mensen met een argwanende blik ach ze doen me nooit meer schrik uw muze is hier maar wees niet bang ik wens je niets dan goed ook al ben je in de stad nu van de engelen met alles wat je wenst ik wil enkel die raket naar overal opdat de mens overleven zal rijmen 't is gewoon een vorm van hiphop allez allez enculez avec ton cu de pede allez allez vas y ket got er voor en veroorzaakt het pijn en verdriet je was er voor dat hogere doel en vergeet niet ik heb meer dan in jou gelooft ik doe het nog steeds voor brussel en ik blijf bij mezelf vergeet dat niet ik heb het voor de kleuren die ik zie gedaan

lucia Rozenkin
0 0

en nu twijfel ik weer ik adem in

en ik ruik vanalles munt en verveine en kardemon, ik heb mijn planten binnen gezet ooit was ik ongelukkig ik kon met een beurs naar rome gaan een jongen verbood het me angst van te verliezen en toen verloor hij me, ik kon wel niet kiezen maar de geuren en kleuren die die man had doen ontstaan, die man betichtte me van liegen dacht dat ik van alles had gedaan, ik was wegegaan om te dineren met frederik dat deed zo'n deugd en hij was kwaad omdat ik niet zei waar ik ging, ik was ongelukkig omdat hij me tegenhield en praten met frederik hielp die deed zijn ding. Ik kwam terug in mijn appartement en iets klopte niet de bril omhoog maar er was niemand, hij vroeg was je thuis en ondanks dat ik wist hij moet hier zijn geweest liet ik het toe, er was daarvoren een man nog veel erger geweest, dus ik bleef maar, ik had een vriendin klaartje en ze danste op het feest ze was knetterdronken en lyrisch maar ook vaak ongelukkig ik hielp haar altijd, ze ging die avond met een man naar huis die haar helemaal had betoverd, ik liet haar doen maar schaamde zich dood en ik liet haar ook dan zwijgen, ik viste het uit wie was die man die haar zoveel garen spon? Hij geurde naar aardbeien naar vis naar komijn, hij was mijn vlucht uit de duister, maar ik twijfelde en dacht oh nee, daar gaan we weer, is het om te kijken nee ik was helemaal in de ban rozen en salie en vuur, maar ergens werd dat licht weer gedoofd door een man die me ook uit iets had gehaald, ik weet het allemaal zo goed niet meer maar ik zou eerst dat uitzoeken in brazilie hij verplichtte me van zijn hart te breken, en dan deed hij het ergste met me wat ik ooit in mijn leven had willen voorkomen ik deed hem fysiek zeer! bij Michael kon ik toen landen, hij kende me van bij Platanen en zon en in brussel zot doen doet geen zeer,...

lucia Rozenkin
0 0

Ik dacht dat je michael was, dan dacht ik het is mijn broertje Paulus

Maakt niet uit! Ik ben zo blij! 't is er uit doe ermee wat je wil het maakt niet uit ik kon het maar van één kant horen! Ik heb je dochter altijd beschermt en het spijt me dat je hetzelfde wou ik wist het niet ik zag alleen een vriendin je hebt me nooit gebeld maar ik ben ook je vriend! Ik wou je wel spreken! Ik wil je spreken! Moet ik morgen naar jou komen! En ik zal met wannes naar afrika gaan om die boom te planten in de sahel in nigeria of tsjaad je bent de beste soldaat ik ben zo trots op u! ik wist niet wie ik voor me had! Ik had beloofd in mijn atelier van in verbinding te gaan maar we moeten helpen niet afkeuren het spijt me ik heb alles gedaan alles om het te veranderen het is ok als ik bij jou ga en jij bij mij komt dan zal ze het inzien ik had dat voorgesteld maar het werd verworpen ik heb haar zelf geld aangeboden voor haar boerderij te restaurereb dat de leningen minder werden maar het werd verworpen er is zoveel pijn door het verlies van haar eerste kindje, verlies van haar mama, verlies van Bruno maar Michelle blijft Michelle en ik troost haar en ook jouw kindje want als haar mama pijn heeft heeft zij verdriet dan haal ik tapdansschoenen of mag ze zich sminken of ik zing met haar een lied ze mag recepten bedenken en kleuren op muren en doen wat ze wil want ze is een gouden kind en dat is al wat ik wil praat nu met mij maar dan echt want we zijn soldaten geweest in dezelfde strijd en Michelle wilt haar kindjes niet kwijt

lucia Rozenkin
0 0

protection and opening

if you want to speak with the person who you hurt by  what you have left, you know where to find me in all honesty it wasn't even about me I only tried to protect an abused child, my friend and so are you in your manic desires and I think she is ready to get in touch with reality so are you but only on sacred ground that means you come to me and I will do the exchange  I will only ask you a date but you have to find me in person I did not even know there was a court order! so you really have to talk to me never be afraid I TRIED SO HARD TO MAKE THINGS CHANGE! But I accepted the way things played out you let it go so now I accept it but I never was untrue for this was my arena and I battled it out I always am loyal even if she did wrong it is an abused child I tried to protect your child I was always there but it is ok but you are the one who is afraid of confrontation and the only thing she is trying to do is see you  because she is who she is and you are who you are but if she was afraid violent  lost she was the one I was talking about the child in pain you have to connect with her not me I can do nothing more only if you give it two years when you pass by me or else you go to her she will be there I will call her I will put her heart open but only if you come without your entourage because you need to talk and please not in front of the kid! This can happen at my house a place for healing I go walking you do your talking but one loud word out of her  one loud word out of you and I will never reach out again nor to her nor to you because I did it for your child    

lucia Rozenkin
0 0

Dear jess yes

I do not recall what I have provoced I can't remember it if mania made me say things yes but I was in a terrible state, monsters around me I don't know why, was it me or was it the curse of my ancestors which had a history of abuse that I did not know? I heard it for the first time when my kid was the age when all the suffering happened,... did I suffered instead? Yes I did but in a different way, I always promised to be myself in my high in my low in all what I felt but I can't remember it I had epileptic attacks due to an accident You can write all about it you can show my true self it will be cathartic because it is only the truth I don't know the truth I am but what I am a song a poem a painting I do what I feel in the high in the dept but it is ok forgetting and forgiving for all what I said I am but crazy or out of my mind but I was only a child in angst I never intended to murder or to mame your innocence your name I try to see it sound and clear the higher goal I am sorry for all the pain when I was small I felt astranged people judged me do this do that no no no nothing was right I was punished alot for what I did not do I try to behave but I couldn't I sat on the lap of an old man saint nicolas and kids were saying that I was a whore I went to my grandmother there I felt ok but it wasn't my mother brought me to my aunt once the one that died peacefully after palestine it was for saint nicolas her husband was throwing her from the stairs beating her  and I played a game with my cousins hold your breath in longer longer untill they almost fainted I tried to explain what happened but I was to small but I already made my choice then and there sometimes I was violent I can't ignore but I let it go I had my moments of high and low I was never fysically abused but when a man came to close I was in fear  And when stress was to high of do not and you must I only try to escape in my little world when I was younger but then I felt also pain my grandfather died I was the first granddaughter he was so happy he had a heart attack and I was the baby who swallowed the sorrow I had menengitis I almost died but my uncle saved me for he worked as a priest  and knew the danger when my second grandfather died when I was twelf a kid said I am so glad your grandfather is dead because all of your family is bad I always felt it deep inside I can't remember all the other things I can't for it was the menengitis or the thyroid or the accident my brain is damaged but call me insain I always crosses borders but I can't explain I am sorry for your losses but now it is your gain go head you have my permission all is good  if it was insanity yes it was but I can't recall it so tell the story I am glad it is over It is all for understanding my platform is public I am sorry I try to help children with trauma fysical mental I don't care I have the seeds of the most rarest tree on earth I found it accidentally on one of my quests May I offer the seeds to you? I will plant it in the sahel region where all the water is almost gone I will bring the seeds to you but first I will build my machina the machine for coming to where you are it is something to tame my fear not a plane not a boat but something in between It is my invention the dream I had as a kid and I gave it to the flame in my life Kaat arnaert who accepted me as I was to make art for she had a mother with difficulties to and I helped and I will always do so is it a game it is only the truth I went with my best friend to the roslyn chapel to Iona, to say what we wanted to make us strong the burden of woman a leader of a child I will never leave loose ends I will never leave a confession I will face but the true person I became for I believe and it is no game      

lucia Rozenkin
0 0

the sea and the sky the song

I started to write out of love for all children for a troubadour who 's heart was on the table all singers are right, all dancers too, all what is art can be even words are because there is the truth in so many people arabic or persian or african survival by art you will omega is just alfa and now it is time to rest if you want to succeed in the quest it was a test we are but human to small to grasp what lays in the future but the future is bright here is shining the light not on that fallic tower we'll meet at the song which opened it all but only naked and the sun will rise for orion zion son sun to become the cosmos again now kiss your enemies kiss your boss kiss the person in need for love no more judgement the battle is over kiss their mother kiss their child once a killer once a child all is more than forgiveness if you fight again our planet is doomed it is time for the genesis we are all that song so now it is good life is good why should it be bad here on earth it is the same source we came from you the dragonslayer I the light lead me guide you to all destenies all dynasties all what will die in the future we will not die anymore it is gonna be paradise regained but if it doesn't start here on earth the mission is lost look at genesis it is the future I saw it in palestine in korean friends I saw it in chinese roads of taoism I saw it in Buthan In Brasil In Saddhus and rituals but most of all I saw it in african dance Have faith don't melt gold for oildollars don't raise the weapon you hold in worldwar where the wild roses grow in those fields or river of blood shines moon star and sun alpha it is time to go to the source of all things your mother all is good  but it is time sunrise in east sunrise in west sunrise in north sunrise in south old spirits our joined and everybody is welcome   I gave the message to the twinsouls still to grow up It is coded, I gave the twinsouls also a future the small 11, I gave the moon there a little more parchement the last unwritten codex it is for the singer he wants to see if I am the truth so you have to go to him afther that it is the lion zion, he has to write to and then when it's done bring it to the singer the atheist the lover the artist bring it for me to the singer  To michael Michael  Drink the water of sage Drink loads cups of warm infusion Sage and roses It will heal you and not that old song but a new one for his love his heart I want to heal it to so he can leave the blackhole and see the rainbow around heal it for all Albayrak I don't want this but the eye is we saw it all but under that tree  of wisdom and it is all written in our books I was hanging upside down like the 13 of tarot or odin you cut my chord now I lay under this tree I was almost dead but the light is now shining bring roses and sage to a singer in the city of angels go out spread it  talk to a busker a roadtripper an evangelist a junkie but give them a symbol of wo man like prince give them roses give them sage if I hear this in a song on the radio those joined I will be at the origin of the song we will talk Two years more And the codex is whole 2 0 1 9 Then we have to join in trace  In peace Because it is what it is The cosmos The light Lucia

lucia Rozenkin
0 0

Liefde

Ik vlieg er altijd te neig in, je suis une icarette une champagnette,  ik zag ze vliegen, ik zag de soldaten door brussel, ik zag ik wou niet zien, vrijstaat brussel, wat ben je weer een stuk bijgelikt, bijgedikt, ingeblikt,... en supersonic anvers met zijn fascistische projecten waar hollanders toch mee gaan lopen en gent allez fuck, nee vloek niet dat is gekleurd en wij wandelen hier graag en zullen rollators voorzien voor al die ouwe kannonen en oh die dolle mina's en grieten krijgen een riksja met een ecogoeroe voorgespannen. In leuven zullen ze dat wel oplossen met een biologische wijngaard we mogen toch blijven zuipen zeker en eerlijk gezegd ge kunt er ook een zelfgeleide van maken, ik heb de app al gedownload en die riksja tja 't is een troef hè, trump (dat is ook troef hè)    ik zei de barok is voorbij, we zitten in de rococco, silc siliconpuffed parlours minnezangers troubadours verenigt u 't is tijd voor een andere vorm van revolutie because it is to easy to blind us kom aan creeert die nieuwe goddelijkheid met mij, vergeef me ik weet niet wat ik  voila I am gonna take the sins of my ancesters en we schrijven met smot vet hespe en spek beuling worst en patééé rosalie gij varken   mijn varken heet noimen, ik ben lucia oh ja en ik studeer voor boer en ik hoef geen rekening te houden met mijn stikstofuitstoot want ik heb enkel beesten als tamagochi's pokemons en we hebben het probleem al opgelost, de boer is de groene zone  en als er een zeldzame salamander opzit ewel dan klopt ge hem dan toch kapot want anders hebt ge geen eten meer voor uw kinders, de laatsten, we zijn de laatsten van ons soort, oh the last human race en daarna krijgt daphne die bionische laurier-arm ik ben er op aan het wachten, waar is de nieuwe hot en de geilige heest   aleph omen salamaleikum maar vooral dunia dunia dunia lucia

lucia Rozenkin
0 0

ooit voor we vegetarisch aten ik nam uw apartement als locatie om de mijne niet te verraden verder was alles in mijn appartement

Het schijnt dat ze bijna haar linkerarm was kwijtgeraakt bij een busongeluk in Turkije. Haar moeder zei toen ze naast haar knielde op het bebloedde asfalt dat rook naar verbrande rubber: “ Denk aan leuke dingen, aan lekker zonnen op een strand of zo.” Ze dacht op dat moment enkel aan alleen zijn. Sterven, dat doe je als anderen even niet opletten. Ze zong een liedje van The Beatles en hoopte dat haar moeder zweeg, wegkeek en losliet. Allez ga weg, laat me toch gaan, maar haar moeder hield haar andere hand vast. Jaren later dacht ze zelfs niet meer na over de dood. Het was een geruststelling dat je kon gaan zonder paniek ook al bloedt je ergens dood midden op de asfalt. Er was een reden waarom ze nog bestond. Ze zag dat de mens in de toekomst overbodig zou worden en veel mensen waren nu al getekend door zinloosheid. Ze besloot van al de bullshit van mindfulness en leven in het nu achter zich te laten en ten strijde te trekken als een vorm van toekomstheler. Want zo was haar motto: als je alles was kwijt geraakt zelf een stukje van jezelf, dan bezat je nog steeds de toekomst. Ze vestigde zich in het centrum van Brussel in een klein appartementje op het tweede verdiep met zicht op een Marrokaanse visboer. Iedereen die de stad doorkruiste en op zoek was naar zingeving of zichzelf belandde wel eens op haar appartementje. Zo leefde ze een tijdje samen met filmstudenten van de filmschool hogerop in de straat, een illegale Iranier die daarvoor 9 jaar op straat had geleefd, een groep zelfverklaarde spirituele meiden die haar meesleurden van de ene ashram naar een ander zuiveringsritueel, met een Portugese Indiër die elke ochtend zijn haren borstelde die hij al sinds zijn geboorte niet meer had geknipt. Iedereen was welkom en bij het eten ontstonden vaak bijzondere conversaties. Soms waren de gerechten zelf al boeiend gespreksvoer, want als je bij haar woonde had je maar één verplichting, je kookte voor iedereen en je deed samen de afwas. Francescu, de Portugese Indiër, vertelde ooit uitgebreid hoe je, als je dan toch eens kip eet, de kip driemaal moest masseren. Eenmaal boven het gasvuur waar je overgebleven pluimpjes mee wegschroeide. Een tweede keer masseerde je de kip zachtjes met olijfolie vol kurkuma, gember en fijngestampte kruiden en een derde keer ging je dieper in de spiertjes met look en aleppopepertjes. En dan liet je dat beestje een nachtje rusten. De kip was dagen nadien nog deel van sappige gesprekken. “Wat was er eerst? Het ei of de gemasseerde kip?”Oooh zo flauw, zeg, behalve de kip die smaakt! Op een dag kwam één van haar vriendinnen af met een queeste. Ze moest en zou naar Palestina gaan. Spelletjes spelen met kinderen die getekend waren door wat zich rondom hen afspeelde. We waren allen in de ban van die kinderen een beter beeld te geven voor de toekomst. “Kijk naar Ieper of naar Dresden, daar merkt deze generatie toch niets meer van?”. “We laten ze dromen van een betere toekomst; hoe hun stad er in de toekomst kan uitzien.” Kaat, die met het plan was komen aandraven, was een creatieve miljoenpoot, ze zag zichzelf al performen tussen vallend puin en gruis. We maakten een voorbereidend filmpje in een achterbuurt van Brussel waar het vuil van jaren illegaal storten de allure had van een slagveld. Daar maakte ze een dansje met een weggesmeten yucca alsof het een palmboom was. In een galerijtje overtuigden ze kunstminnend Brussel van te investeren in de toekomst van de kinderen van Palestina.   Niet veel later vertrokken ze, ze dan bedoel ik een drietal maar Kaat was er dan niet bij.   Kaatje, wat ben ik blij dat je gegaan bent! We eten nu gezonder, en denken aan de toekomst van je kinderen en ooit schrijven we meer dan toneel. Opdat alle kinderen op weg naar Brussel zo’n thuis vinden.    

lucia Rozenkin
17 0

Je hebt een streepje voor, voor de plek waar ik werkte en ik dingen zag gebeuren van op afstand en dat ik daardoor weer wou vluchten, het was een tekst waar een stukje inzit van Mark en een stukje van mensen op het werk waarover ik dan fantaseerde

Magda typt, stopt, houdt haar adem in op het volst van haar longen en laat ze dan leeglopen alsof alles op dat moment uit haar ontsnapt. Magda voelt zich leeg. De leegte verlamt haar. Ze staart naar de boekhouding van het instituut. Ze drinkt een kop oploskoffie en roert traag met zo’n wit plastic staafje dat ze half in de cijfers verzonken normaal steeds kapot knabbelt. Nu niet. Ze zuigt er een beetje op. Magda kent de getallen door en door. Vroeger geraakten ze nog opgesmukt, werden op tijd putjes geplamuurd. Vandaag kan dat niet meer. Ze ligt al nachten wakker van cijfertjes die ze draait en keert en op hoopjes gooit maar de put is een krater zonder einde die diep meandert onder haar. Ze weet dat de krater het einde betekent voor de vzw. Het einde van haar job, het einde van haar minnaarschap, haar geheime relatie met Herwig de personeelsdirecteur. Waarom wijkt ze nu plots af van wat ze dagdagelijks doet, wat praktisch half Europa doet. Haar vertrouwde paden bewandelen in de ambtenarij, goede huismoeder spelen voor het werk, voor anderen, voor haar familie, haar dochter, voor haar man Derreck, voor haar minnaar, dat is Magda. Toch doet ze vandaag iets op haar pc naast haar routines, naast haar dwangneurotische ritueeltjes en het reuze onheil dat op haar afkomt. Ze opent haar persoonlijke mailbox, staart wezenloos voor zich uit , bijna zoals onder hypnose, alsof de leegte zich manifesteert en zwelt. Ze heft haar loden handen op, en laat ze rusten op het toetsenbord, automatisch begint ze te schrijven. Ze schrijft naar u Markus. Niet naar haar man, niet naar haar minnaar, maar naar u Markus. Je weet wel waarom ze je schrijft, maar waarom dat schrijven nu plots? Niet enkel omdat ze het onheil voelt. De machteloosheid, de druk, de drang. Maar omdat alles van gevoel inert tegen de binnenkant van haar tanden zit en haar maag dat gewicht wilt naar boven stuwen. Tsunami door haar cellen. Dat zijt gij. Een loutering, een vlucht. Magda wordt makkelijk verliefd. Op wat ooit was. Op wat nooit was. Ze hunkert, ze droomt en zucht. Ze kijkt vanuit een lamlendig bureau in een grauwe kelder naar twee ratelpopulieren; hun bladeren schudden als twee overgeëxiteerde cheerleaders. Ze lijken veel meer te willen vertellen dan dat maar Magda zit hier en zij wortelen daar. Markus wortelt daarbuiten. Magda staart naar de muren. De kleur van de muren rondom haar zijn in de kleur van de stopverf tussen de ramen. Het blik zei: “couleur champagne”, en zelf met een glas champagne in de hand zou het nog blijven deprimeren. Ja, Magda is gekomen om haar uren uit te zitten. Het oude toetsenbord, een plastieken wandklok en een tweedehands koelkast zoemen en tikken de tijd weg. En gij, Markus; gij zit in een proces van beweging, van deadlines en projecten, gij hebt soms een fractie tijd. En dan werpt ge even uw hengel uit en is Magda zo gepakt door die kleine sjnabbel die ge haar toewerpt. Magda wilt opgegeten worden, snapt ge? Ge moogt haar niet terugwerpen dat is hel. Ze is in uw slipstroom geraakt, in uw draaikolk, ze is in de ban van uw ding, alle dingen die ge doet, de uitdagingen die ge aangaat, ze zoekt u op in beeld, in geluid, in gedefragmenteerde stukjes data. De hele wereld zwart-wit, behalve dat plekje waar gij nu zit, alles gekleurd, gestipt en gestreept. Als ge naar de vijftig gaat en dan toch koos voor de standvastigheid als midlife crisismanagement dan slaat de fantasie op hol. Als ge weet dat uw plekske stillekes aan vervaagt en ge weet dat alles wat stabiliteit en vertrouwen gaf nu op hellen staat, van hemel naar hel dan worden verhalen herschreven. Magda kende dat, ze was al vanuit zo’n postmodern stadsnihilisme verhuist waar ge wanhoop en frustratie verpersoonlijkt zag in vrienden die zijn blijven zuipen; de ene het grootste betoog aan de toog houdend, de andere op zoek naar vossen voor één nacht. Ze voelde zich altijd beter dan hen, of laat ons zeggen wat anders. Het enige verschil wat ze kon bedenken toen om zich te bevrijden van de nachtbrakers was te gaan voor het huwelijk. En nu lijdt Magda aan dezelfde slapeloosheid enkel dan sober en zonder kater met een zwetend geweten, vragen stellend over een gerecycleerde wcpapiergrijze toekomst, want veel heeft ze nooit vooruit gepland daarvoor. Herwig kon haar ziel niet sussen, enkel haar lichaam. Daarvoor was hij ideaal geschapen. En Derreck, Derreck was er om te voldoen aan die mooie kleinburgerlijke droom, om er bij te horen, de schijn op te houden en omdat er ooit wel chemie was geweest waaruit een dochter ontstond. Zoals Magda gaatjes plamuurde op het werk en de dingen graag mooier voorstelde dan ze waren, deed ze dat vooral ook thuis. Ze stelde zich een veilige wereld voor, voor haar en haar dochter en zelfs voor Derreck, die had ze becijferd en zonder er echt zeer tactisch bij stil te staan koos ze meer in functie van Derreck en Nina. Derreck die haar minder en minder aanraakte tot het ophield en plots Herwig haar middel greep op een receptie buiten het instituut. Bedampte autoruiten, plakkende leren zetels, direct de douche in en de routines, de routines werden uitgebreider. Extra kleren, extra parfum, middaghotelkamers, dossierkelders.   Vroeger volgde Magda het kuiltje in de wang van Markus tot het kuiltje in zijn t-shirt, dan dook ze eronder en probeerde ze te denken aan het zilverpapiertje van een reep chocola. Kon ze u uitpakken en proeven? Dat was toen ze Derreck en Herwig nog niet kende. Toen waren hormonen nog geen smeekbedes van trachten maar zaten ze vol hiphop en huppels. Toen was denken nog beladen van kleine onbenullige dingen die het leven waardevol en energetisch maakten. Magda en Markus zaten op een terras onder de platanen, vlekjes op hun bast, vlekjes zon op hem en op zijn streepjestrui, vlekjes opgewondenheid in haar hals. Op wie wachtte je toen, Markus? Je bestelde espresso, dus Magda ook. Het was zwoel, een dag waar de straten zinderden als een warme adem, een dag waarop je je huid niet voelde, de lucht smolt samen met je lijf. Je lijf en je lenden. Ze droomde van een verkoelend meer waar ze naakt als zeemeermin en man onder elkaar zouden zwemmen en luchtbellen tegen hun liezen blazen, tegen je lijf en je lenden. De rekening. Wat nu. Het was nog net geen middag. Je wandelde vastberaden de straat op. Ze rekende snel af en volgde je. Een boekenwinkel. Je stopte. Je las en legde je voorhoofd tegen het raam en leunde je bekken naar voren. Je twijfelde. Je droomde. Beet op je lip. Draaide met een vinger in dat lang donker betoverende haar waar de zon in schommelde. Markus mijn farao, mijn indische god, mijn perzische prins. Ik Magda, je sfinx Magda wachtte tussen twee geparkeerde auto’s en zocht zogezegd een sleutel in haar zak. Je stapte de boekenwinkel binnen. Magda keek door het troebele laagje talg van je voorhoofd naar de boeken. Verzonken in een verhaal dat ze nog niet kende. Ijl in haar hoofd. Ze stapte binnen, het stonk er naar stof maar ze rook zichzelf heftiger, groentensoep geurend zweet. Dat was zo als Magda op het punt stond iets te ondernemen. Al was het een examen of een sollicitatie of het dichtst bij je object staan van verlangen. Vandaag had ze deodorant gespoten en haarzelf in white musk en patchoeli verstopt en de geur blendde met de bijna koudgeworden koffie dus verweg van de groentesoepgeur waar ze vervelend zelfbewust van wordt. Markus ... Alsof de wereld in een versnelde timelaps zat, alles ontlook, bloeide, rijpte en viel gistend op de grond. Magda nodigde Markus uit voor een ijsje, ze smolten en verdampten, je nam haar mee naar je rovershol waar ze zich ontblootte en jij haar bijna nam. Ham. All I want is you, ik wil je spreken, waarom jaag je me niet na? Waarom stop je maar niet met roken? Met jezelf na te jagen? Jagen of achterna gejaagd worden, het blijft bij bewegen en het gaat te snel allemaal.   Magda is begonnen met een detox kuur. Ja het gaat snel. Als ze Markus gezond wil zien dan moet ze dat best zelf eerst bevestigen. Daarnet dronk ze nog koffie, nu is het thee, ze vergat even dat koffie geen deel uitmaakte van haar kuur maar haar routines. Verdorie waarom nu weer, die ingetogenheid, die verplichte gezondheid, dat klote-idee van “jung schön und elastisch zu bleiben”. Voor de liefde? Ach...Er zit al rek op haar huid, waarom dan geen patine van sigarettegeel? In de blauwe walm verstoppertje spelen, galopperen in het blauw. Ze wou dat ze zich blauw kon blowen. Blowblauwblow. Wow. Magda loopt zo blauw voor jou Markus. Dat blauw vult haar longen wanneer de nacht de morgen kust, “entre chien et loup”. ouuuouu Het gutst uit haar mond in kleine wolkjes. Kleine kolkende wolkjes... De wolkjes lossen op als melk uit een brikje plastic dat zo lastig open te maken valt, waar ze haar half gebit op afvijlt om dat rot aluminiumfolietje er van te knauwen. Als dat rotding eindelijk open is en het druppelt dan in een thee, liefst de grauwbruine lavis van een simpele lipton, dan krijg je zo’n vertragende verdwijning van een wolkkolkje wit. Wel datzelfde maar dan blauw. Zo hunkert Magda naar je, Markus. Het is geen blauw van korenbloemen, van een bic of inkt op de stapel post its dat hier nog hangen te schreeuwen, nee, het is een blauw zo flauw dat je het bijna groen zou noemen, maar voor haar is het triomfantelijk blauw omdat de nacht haar nog streelt en afscheid neemt en omdat het lichter wordt, zo lichtblauw dat ze van alles houdt. Zelf van jou, dan heeft Magda het lef tenminste, lef dat ze voelt in haar te ver afgekloven rode nagelrandtippen van haar vingers. Zenuwen, groentensoepzweet. Ze wou je aanraken, ze raakte je en ze zag plots, als je de schaal breekt is het ei kapot en dan weet je wat er inzit. Magda stond op punt om de schaal te breken, om het toe te laten want het moment was er en alles was broos en gevoelig. Magda kon niet. Ze lag daar toen in je rovershol in je bed gestenigd door blow en blauw en weet je, she was a woman of all senses, haar zintuigen werden te puntig, te kandinsky, te abstract, te funky en ze hield meer van jazz en blues. En zo was het, Magda wezelde er vantussen. Ze vertrok stiekem met je streepjestrui en het lintje van het kadootje dat ze niet openmaakte. Een rood lintje. Ze wou je. Ze ging door het lint. Ze wou je niet, te versmachtend en daarom opende ze je niet. Ze wou je bewaren, je verzamelen. Eeuwig spannend. Geen versheidsdatum op de verpakking die kon verlopen, het moment was bevroren. “Mag ik je nu uitpakken? Ja, nu mag het, Magda. Misschien wil je me nu wel niet meer Markus. Ik ben nu dan dat broze ei. Je hebt me. Ik hunker. Ik smelt. Ik schrijf. Ik droom. Ik vlucht. Er zijn veel vormen van liefde. Ik wou je altijd. Alles wat ik op papier schrijf voor je, eet ik telkens op, samen met een reepje streepjestrui, zo ben je tenminste ook eens in en uit me gegaan.” Magda staat op en sluit de email die ze nooit zal verzenden. Ze weet dat hunkeren naar een verleden Markus niet van zijn witte paard doet stappen om haar uit de zware zuigende leem te halen. Ze weet dat ze wilt gered worden maar dat de liefde die ze beschreef in haar email een gestolde datum heeft en dit gevoel nu voor Markus niet overeenkomt. Ze delete delen van de boekhouding wat haar hart en geweten lichter maakt maar haar aansprakelijkheid verzwaard. Ze neemt haar gsm en schrijft, Derreck we moeten praten. Dan sluit ze haar pc af, neemt ze haar sleutel en stapt ze binnen in het bureautje van haar collega Herwig en zegt ze Herwig we moeten praten. “Ge droomt Magda. Ik breek geen potten. Ik heb een goed huwelijk, alleen geen goede sex. Dit was veilig voor ons, ik kan niet mee in uw vlucht. Dit hebt ge nooit daarvoren gewild, wat is er dan nu ineens veranderd?” “Dezelfde kaarten Herwig, dezelfde kaarten, ik heb enkel zeer slecht voor mezelf gedeeld en vals spelen helpt niet meer.” “Magda toch, Magda, beseft gij niet dat ge gewoon een ander spel hebt gekozen? Laat de kaarten gewoon op de tafel achter meiske en leer je nieuw spel kennen. Zoals ge zegt vals spelen hoeft niet meer, some times you win, sometimes you lose, bolleke. Ge kunt er blijven op staren en blijven van dromen, Magda, maar verandert uw perspectief, schuif het een beke op en ge zult zien dat uw oude kaarten verbranden, verpulveren, opstijgen door de warmte van uw vuur en neerdalen als kleine zwarte vlinders van asse en de grond aan uw voeten vruchtbaar maakt terwijl ge nieuwe kaarten krijgt bedeeld. Ga nu Magda, en ik ga niet mee, en ge laat me achter met niets dan goed. Niets dan goed Magda, niets is goed, Magda en ge weet hoe ik dat bedoel, niets dan goed. Ze stapt met loden achillespezen en groentesoepzwetend het bureautje uit, ze stapt weg uit de hunker, de leegte in. En die leegte, die leegte wordt goed.

lucia Rozenkin
0 0

werktekst 2 toneelstuk Kaat

don’t leave me in the steek de stakes are high steek in mijn zij, steek onder water you drop a lot of steken maar dat is niet erg steekt een steksken aan voor    de maagd er is een plexiglas tussen mij en de anderen, ik hoor gedempt hun stemmen, weet ge als ge maagd zijt is dat uw gevoel, zij horen elkaar zuiver en weten waarover het gaat, ik zie wat ze doen maar ik kan alleen maar raden wat de echte betekenis is als ik de daad daadwerkelijk heb ervaren. Ik schaam mij en toch ergens ben ik trots voor bij dat clubke te horen, mijn ouders zijn trots en god waarschijnlijk ook. Ontmaagd worden is ontwijd worden, het cadeau is dan uitgepakt, de nieuwsgierigheid en de spanning ook, hoe langer ik wacht, hoe groter het cadeau, maar het is niet gemakkelijk om zoiets dan nog uit te pakken, snapt ge? laaik a veurgen, touch touch touch touch touch me for the very first taaaim   de vechter wat een klotemuziek, yihaa, knots mot, woesjjjj, banzai, bruce lee   het kind mamaaaaaaaaa ik wil naar huis, ik wil niet meer naar marcelle, marcelle stinkt naar pipi en ik lust haar snoepjes niet,  k krijg ze niet uit het papierke dan ziet ze dat dan zuigt ze dat los geeft ze die snoep en moet ik hem opeten en haar adem riekt naar het kanaal of het putteke van de wc van het café die bol smaakt dan naar overgeef, ik wil naar huis!   de weduwe ik stap naar huis waar ik weer in een koud bed kruip, waar mijne man naast mij is koudgeworden, het verdriet het staarde in zijn ogen die ingezakt waren, dat is het eerste dat op valt aan nen dode, als ne gast op den tram naast mij zit te dommelen en zijn ogen sluit, dan kijk ik naar dat leven dat er nog inzit, dat vocht en dat warm pulserend bloed. Die warmte mis ik. wil tegen zo’n lijf liggen waar het bloed nog stroomt en het hart nog kan galopperen en met die gloed ben ik terug in hem en met hem en door hem en is niks weg. Zou diene gast mij willen? Mijn koud bed is te akelig en het ruikt nog naar afscheid.    de profeet  heb zo hard nagedacht, denk dat ik bijna een oplossing voor het wereldprobleem zie   de thuisloze ziet ge het zitten van weg te lopen van waardat ge vandaan komt? is ‘t moeilijk om terug te kijken? kunt ge tonen wie dat ge zijt als ge teruggaat of moet ge liegen? hebt ge wel al door dat ge weg zijt gegaan? en ziet ge wel waardat ge naartoe zijt gelopen? is dat nu wat ge hebt gewild, of is’t niet bewust gebeurd? deed mijn intrede door brussel zat in nen bocal keek naar de mensen en ‘t was erger dan de maskers van ensor de mensen dicht bij mij waren uitgerokken, gesmolten rubber de mensen verder waren doorschijnende gel kon door hun zien, ik zag hun zielen, van waar ze kwamen van sommigen was ik zo bang en ik verstijfde in het midden van een kruispunt Alle auto’s kwamen op mij af als speren, toeters scheldend hoongelach, dat is normaal, zei ik tegen mijn eigen, ze moeten u hebben, ge voelt de wereld echt, dit is uw kern. ‘t was ofdat ik in de matrix zat iedereen rondom mij was niet hoe hij of zij zich voordeed, en ik was één of andere Harry Potter Christus die de wereld begreep en doorzag maar het kwaad had mij door en zat achter mij aan. Na de doodangst kwam een rust groter dan dit universum k legde mij neer in het midden van dat kruispunt, ben toch al ontelbare keren gegaan, al dat kwaad is een deel van mij, ben zelf meer dan de hel,ik hoor niet bij de hemel, ben diegene die ze heeft bedacht,                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        die mezelf heeft gecodeerd en gevraagd van te splitsen om hier op straat te liggen en mijn vuiligheid in honderden mensen te steken; ge kent mij, ge wilt mij negeren maar ge ziet gewoon wat het is een stukske viezigheid kiezigheid dat is wat de wereld is          en den artiest ik heb een liedje voor jullie gemaakt, ik heb ook een gedichtje gemaakt, ‘t is eigenlijk meer ne roman, ik heb ook voor jullie iets geschilderd, ik heb ook iets gekookt, Noordzeetong Gevuld als zeetongrolletje, asperges, kwarteleitje en waterkers. In schuimende boter gebakken, asperges, tuinbonen Fluwelen soepje van kreeft met selder, tomaat en dilleen tomaat met basilicumolie Gebraden parelhoenfilet,mosterdroom met koningskrab, tomaat en dragon. Asperges en lenteknolletjes met romanescobloemkool Aardappeltaartje met asperges, pancetta, broccoli en parmezaan Aardbeien, frambozen en mangomascarponemousse en vanilleijs ik heb ook een dansje bedacht, ik heb ook gedacht aan het decor, aan een toneeltje, ik heb ook een kostuum gemaakt en rekwisieten geknutseld, we hebben niet meer zoveel tijd, zal ik dan alles in ene keer tonen, of op nen andere keer als ge u wat meer op uw gemak voelt bij mij, en ik bij u want ja dat bepaald wel veel voor het effect misschien had ik mijn ouders niet moeten uitnodigen   maar goed ik begin en ik steek een steksken aan

lucia Rozenkin
10 0

werktekst toneel voor Kaat

Onze vader was ons dierbaar en de hem geschonken aanbetrouwde kinderen, -wij dus- waren hem dierbaarder als zijn eigen. Hij zag zijn zoon, de kassier, vluchten met alle gelden, welke de goedgelovige oudere dochters hem toevertrouwd hadden. “Goed waar prijst zichzelf aan” zei de zoon, en hij weette de dochters zo netjes aan te preken dat men wel moest in dienst van zijn overtuiging alles van hebben en huizen en houden afstaan. Het was zijn stem, zijn gave huid, zijn ongeschonden tanden, zijn filantropie, eigenlijk was alles zo idealistisch en sexy, de dochters waren trots op hun broer. “Ik beveel u mijn huis aan” zei de oudste dochter, “ik heb hier jarenlang geleefd in warmte en geluk en mijn kinderen houden van uw aanbiddenswaardige wijsheid, de opgaande zon en al wat in dit huis gevierd is van het schoone, ook ik was eens een gevierde schoone die tal van aanbidders had. Niemand heeft God ooit aanschouwd, maar nu sta ik sprakeloos mijn broer, een krijgsheld aan te schouwen en aanschouwen is dichterlijk, en wordt daarom alleen gebezigd van voorwerpen van verhevener aard, het is gemeenzaam bezien, sterker als wat men aanzien noemt ten gevolge van een onweerstaanbaar gevoel van verwondering of begeerte. Ik zeg u ik begeer mijn broer niet maar was hij mijn broer niet geweest ik had meer dan aan een schrijn aanbeden. Een vriendin trof me en iemand treffen is sterker dan iemand iets aandoen, ze zei: een domme menigte dicht hen die als hervormers der maatschappij optreden altijd zelfzuchtige bedoelingen toe, wat ge uw broer ook ten laste legt, het is zeker geen gierigheid, het is angst. En angst is sterker dan kracht want het moordt, het doodt, het roept schande, het zaait twist en rukt elke band los, het geeft een kick. Ik geloofde haar niet, hij was ontastbaar. Dat kon niet anders. De tweede oudste dochter zei: Ik ben niet helemaal naar dit vaak over het hoofd geziene land gereisd om namaak gsm’s, plastieken sandalen en gekopieerde dvd’s te kopen. ik ben hier voor u gekomen. Ze kwam van Amerika, het beloofde land, dat haar grootvader had geknecht en haar grootmoeder had verkocht, waarvan haar zucht naar schoonheid bevestigd werd in Kenneth Cole en Cole Haan. Ze was als enigste gebleven want luxe was in haar ogen zachter leven.   - Ik wist dat ge een fetisheur waart, broer. Ge sist als ge uw geloof verkoopt en die roestige schalen vol rottende kadavers van kikkers en kraaien naast half gescalpeerde koppen van knaagdieren, apen vol maden en hompen nijlpaard; de ingrediënten voor uw offers bedwelmen mij meer van de ontbinding dan van de vroomheid. Alle mensen zijn zondaars, maar goddelozen zijn gelukkig een uitzondering. Ge leest in de tanden van slaven den blauwdruk van wat ge gedaan hebt met uw volk en wat ge kunt doen met een volk. Onze voorvaderen werden verscheept omdat ze zaten op de schedels van hun eigen volk en zo’n volk dat moet overwonnen worden en het bloed dat vloeit moet gemengd worden want zo’n gruwelijk ras, dat moet vermenigvuldigen. onze oudste zus heeft het bloed vermengd met leem en er een huis van gebouwd,  ik niet ik maak niet graag de dingen zelf, ik spendeer mijn tijd daar niet aan. Ik hou niet van tijd verspillen. Als ge aan mij vraagt wat komt ge hier dan doen. Ewel hetgeen waar ik goed in ben: shoppen, relativeren en uitgaan en van mijn sociale contacten genieten. A jaa, en ook wat genieten van mijn broer, want ja, ge hebt een plan en ik ben wel benieuwd. En zo geschiedde: hij schoot de duiven van de oudste uit de oksels van haar dak, hij gooide zaad en trok voren in het stukje land dat rond haar huis lag, zo werd haar voedsel schaarster en haar huis was een baken. ze kon nergens naartoe want waar zij ging en de aarde bewerkte, smoorde hij de planten met biodynamische compost om zijn duurzame tirannie uit te bouwen       de zweter   america is a business, china is a factory and europe is den brilsmurf ik zit op den tram ‘s morgens en ‘s avonds en ‘s vrijdags zuip ik mij lam bij nen boomstam als ge hem omlegt ziet ge aan de ringen hoe oud hem is bij mij ziet ge aan mijn zweetringen van mijn kostuum hoe lang dat ik al ambtenaar ben ambetantenaar riep er ooit enen op den tram dat zweet geeft mij altijd ruimte als ik mij was dan is’t om zeep   de gevoelloze   ‘t is om zeep, après moi le déluge, kapt diene beton vol solventen, maakt de weereld manisch depressief, in bali bestaat dat niet, misschien enkel wat tsunami tussen de loverboys en kinderhoeren, en al dat ecologisch gewauwel, ik kap liever diesel in mijn tank, ik heb op alles al gezeten behalven op den tram loopt er maar onder   de gelovige . een laken een lijkwade met het gezicht van den heiligste een fleske gewijd water van Lourdes, ne paternoster, vier kristallen en de juiste tarotkaart, de gehangene, dat ben ik altijd ondersteboven, mijne kop zwaar als ne watermeloen maar licht van de schone gedachten over karma en den hemel, over planeten vol liefde en goden die mij opnemen in hun heilige tempels ik stap nooit met mijn rechtervoet eerst uit bed want dan gebeuren er slechte dingen die dag, maar als ik dan met solfer mijn kamer reinig dan kan ik naar buiten dan zien de engelen mij weer, ik ben dan zo blij dat mijnen bewaarengel gloria zingt als ik vijf weesgegroeten prevel, den dag is goed

lucia Rozenkin
8 0

we are based on deception kaat arnaert en rosalie vw 11-11-2011

bienvenue, wilkommen welkom welcome   I start first in english because you know they won the war, and as you see this exposition is about world war I   (nu komt dus een stukje Prince mijne all time favoriete) my name is katinka arnardo. i am an art critic Rosalie asked me to be here. and talk to you, and reflect with you about here work. so, Dearly beloved I think We are gathered here today to get through this thing called life   Electric word life It means forever and that's a mighty long time But I'm here to tell you There's something else The afterworld lady’s and gentleman, there is A world of never ending happiness You can always see the sun, day or night   So when call up your doctor in Brussels Instead of asking him how much of your time is left Ask him how much of your mind, baby.   Cause in this life Things are much harder than in the afterworld In this life You're on your own and I am not gonna talk anymore in english   ik ben Katinka Arnardo, kunstkritikus van het weekblad kut kult kunst in english kiss cult art   u ziet aan mijn haar dat ik mijn werk zeer serieus neem. ik pas mij namelijk aan aan het werk van de kunstenaar en ik heb hier geluk want ik mocht hier mijn lievelings kleur gebruiken. ( Kaat met elektriekblauwe pruik) toen ik twee weken geleden een lezing hield over Luc Tuymans dan had ik een bijvoorbeeld grijze pruik. Ik vond het belangrijk om helemaal mee in zijn werk te vervagen. ik vind het belangrijk dat je merkt dat ik de kunstenaar helemaal snap het gaat hier zeer duidelijk om het gebruik van kleur: voor mij is kleur primordiaal in kunst. kleur is “sesam open u”, kleur is vibratie, kleur glinstert. kleuren geven me informatie over mijzelf en anderen. ik wordt daar echt lyrisch over: wanneer ik me in een blauwe kamer bevind, mijn lievelingskleur, en een soort lichamelijke gewaarwording voel, weet ik dat er voor mij in die kleur informatie verborgen ligt. Het is alsof blauw met mij in contact probeert te komen, mijne plexus solaris trekt dan samen en iedereen ziet aan mij dat ik in contact ben met de ruimte, met de schilderijen, ik zweef en voel wat de kunstenaar heeft bedoeld. ik doorleef dat, ziet ge ik wordt dan kunst, één met enfin, een installatie of ne gekapte steen, het doet er niet toe, maar hier dus op deze tentoonstelling, kan ik me vereenzelvigen met dat kanaal, want ja het is een lied, een taal, een geheugen van iets van een verleden in kleur gezet, ik wordt daar zo gelukkig van maar bon radeloze Rosalie heeft een hele expositie bij elkaar geverfd een hele zaal met rood en groen en recht en rond en gevoelig gekweld bezeten. En daar wij van het leven van Rosalie weten dat het een kosmische strijd om de kleur en de vorm en de toets en de verfhuid de blabla de bloblo de blauwblauw is, dat ieder stilleven een snauw van wanhoop, ieder portret een sterfhuis van smart is, een kreet en een aanklacht, zijn wij voordat er museale aandacht komt, voor de kunstenaar zijn vragen, en voor de pers hier lucht van krijgt komen kijken, of zij nu nog leeft en haar beide oren heeft, en ja hoor Rosalie wilt zoals elke kunstenaar het betaamt als klassiek opgenomen worden in de heldengeschiedenis van kunst en cultuur maar rozalie Waarom, waarom die wapenstilstand. Het is nochthans nooit wapenstilstand in je hoofd. eh rozalie Daarop beste gepriviligeerde uitgenodigden heb ik Katinka Arnardo hoofdredacteur en kunstcriticus van het befaamde blad Kut Kult Kunst een antwoord.   de wereld is een verhaaltje, en wie dat het beste kan vertellen mag de verteller zijn.. en voor alle duidelijkheid.. dat ben ik.. de wereld is een vliegmachine en een vliegmachine dat heeft een piloot... de wereld is een hond en een hond heeft vlooien, de wereld is een cadeau, en cadeaus dat koestert ge hoe lelijk dat het ook is. wereld is pikant schijt... niet naast kijken en zonder grip, de wereld  is een wemelend zoemend bijke en een bij prikt u àls ge uw plek niet kent mensen die altijd weglopen van bijen... zit gewoon stil.. laat em gerust.. de wereld is druipende honing.. en honing plakt en maakt u dik als het niet juist gebruikt de wereld is een herfsteblaadje en als ik dat zie vliegen dan wordt ik gelukkig de wereld is dartel, gul en vrijgevig. de wereld is goud en golden is silence but my heart can't stop beating this loud loud rythm of glitter and love glitter and love, love and love, pounding in my body, pumping in my brain gold gold gold, it is driving us insane en gij meneer, gij ziet er  een beetje geel uit dat is een kleur waar ge niet op of onder kunt, zijt gij nu gelijk stuifmeel of zand? of is het u lever of uw gal. dat is ok,meneer,  sommige mensen vinden geel schoon.. vraag bijvoorbeeld aan een schildpad wat schoonheid is en hij zal zeggen dat dat zijn wijfje is.. haar twee uitpuilende ogen die bijna uit haar kop springen vraag het aan een boer en hij zal misschien twijfelen tussen de kont van zijn koe of die van zijn vrouw.. vraag het aan mij en ik zeg zeg blauw, blauw zo flauw dat ge het bijna groen zou noemen,  het blauw van een koekoek dat den nacht streelt het is een blauw dat afscheid neemt omdat het lichter wordt het is blauw dat gelijk rood is.. daar graaft ik in innig wilt zijn, dat riekt naar welkomen, het  doet mij doet zoeken naar de tetten die ik nooit heb gehad, snap ge? het rood van een man die met zijne schuurpapieren baard lichaam belijdt... of ik die in mijne rode soutien op ‘t zijne rijd. puntje puntje ijt ijt ijt.. mijn vader zou zeggen: rood dat plak aan mijn kakpapier als ik te veel en te te vol, te graag en met spijt … rood gelijk een ruwe kaak van’t gefrot van de winter die bijt, niet het rood van boerebollekeszakdoeken rood, van schaamte, terechte schaamte voor’t paniek van’t vreemde... bang van de dood met het bloed.. en ge wordt blauw,  en blauw dat is het onmetelijk kille gevoel dat ge er bij krijgt... als ‘t er een soldaat op u rijdt zonder spijt... buktje wuvetje kgo je nar us duwn! hahahaa dat wil’t zeggen buigt uw vrouwken, kga u naar huis duwen .. jamma... ik bent efkes kwijt... ‘t ging over de lucht... ‘tging over de lucht.. tging over de wereld.   de wereld hypnotiseert  zoals kolen gloeien, en ze houdt u warm aan de stoof. Rosalie en ik zitten graag aan het vuur, maar niet aan de haard.   wij zijn soldaten en ge heb het nog niet in de gaten de uren gaan lang duren uw deurklinkers gaan verzuren buren zullen u haten muren tegen u praten principes, en kaders en wapens en iets op ijven zullen altijd onmacht blijven het is tijd. tijd voor rare dingen, tijd om het niet te willen vatten om te stoppen want wat als de electriciteit uitvalt. hooba hooba hooba shakkaa .. hooba hooba ok,  stel u voor we zitten in een kunstgallerij en het is zeer warm en de zaalwachter snurkt zachtjes. En ik werp een blik langs de muren en ik zie handen en ogen en hier en daar verdwijnt een gezicht onder een vlek licht. Als ik mij naar een portret van Rosalie keer dan houdt iets me terug. Van het doek werpt een soldaat een heldere blik naar mij, hij staat rechtop, heeft het hoofd licht achterover geheld, in zijner handen, tegen zijn kopergroene pantalon houdt hij zijn fallische telescoop gericht en ik kan mij niet aan een zekere bewondering onttrekken niets dat aanleiding geeft tot kritiek. Grote voeten, smalle handen, brede worstelaarsschouders, een glimmende Hercule Poirotsnor en een helm en een zweem van fantasie. Een bescheiden elegantie Hij biedt jullie op hoffelijke wijze de gladheid van zijn rimpelloze geweer en gelaat, de schaduw van zijn glimlach zweeft zelf over zijn lippen. Maar zijn zwarte ogen glimlachen niet. Hij ziet er vijftig jaar oud uit maar dat is door al die miserie, hij is nog zo jong en fris vijventwintig of dertig. Hij is schoon, ik zie er van af naar tekortkomingen in hem te zoeken maar hij laat mij niet los. Ik lees in zijn ogen een rustig en onverbiddelijk oordeel en ik begrijp alles wat ons scheid. Het raakt hem niet hoe ik over hem denk, Zijn oordeel gaat als een zwaard door mij heen. En het trekt mijn recht tot bestaan in twijfel. En het is waar, ik heb er mij altijd rekenschap van gegeven dat ik niet het recht bezit om te bestaan. Ik ben bij toeval verscheen, ik besta als een steen, als een plant, een microbe, mijn leven zet zich lukraak voort in alle opzichten, het geeft me soms vage tekens en andere keren voel ik niks anders dan een gemurmel zonder gevolg. Maar voor die soldaat thans dood, is het anders geweest. De slagen van zijn hart en de gedempte geluiden van zijn organen waren voor hem kleine zuivere en plotseling optredende rechten, gedurende de oorlog had hij zonder in gebreke te blijven gebruik gemaakt van zijn rechten om te leven, om te blijven bestaan. Wat een prachtige zwarte ogen, er gaat niet de minste twijfel door. Hij had steeds zijn plicht gedaan, zijn gehele plicht als zoon, als echtgenoot, als vader, als hoofd van zijn bedrijf. Hij had ook zonder zwakheid zijn rechten opgeeist: als kind het recht om goed opgevoed te worden in een eensgezinde familie, het recht op de erfenis van de vlekkeloze naam, als echtgenoot het recht om goed verzorgd te worden, het recht om omringd te worden door tedere genegenheid, als vader het recht om vereerd te worden en als officier het recht om zonder gemopper gehoorzaam te  worden. Want recht is nooit anders dan de andere kant van een plicht. plicht, plicht,  plicht is vullend en met een hele lange nasmaak. hmm.. misschien gelijk gal, ‘tlaatste stukse, tlaatste... en ‘ t begin van ‘als ge niks meer te kotsen hebt’ en groen jaaaaa die fosforbommen jong........ zeer bevreemdend allemaal.. ik heb vanalles gelezen en ge zocht naar vanalles om het te begrijpen. maar vanalles dat zwijnestront en zwijnestront dat stinkt. en geuren das voor een andere keer. rosalie houd van bevreemding.. de bevreemding zit in haar kleuren... het roos en het is oranje en het  is groen en het is oneetbaar, gelijk electriek, ‘t is lawaai en het blijft tuten gelijk een bom ietske verder van uw bed, het is een even universeel geluid als een geluid van een dampkap. het flitst door ons kop maar het zit niet in ons lijf... of niet meer... groen is wat de mensen van dromen maar meestal missen. groen is natuur, en natuur is waar goed en kwaad geen naam meer hebben en  waar de mens verdwijnt. voor natuur is een mens zijn kop daar te klein voor.. een mens probeert giftig maar ons gif dat zit alleen maar in’t kopke en we blazen dat uit gelijk koue lucht en de aardbol die die vangt het op en de wilde woeste blaast het weg en de marie louise gaat op en neer. De Marie-Louise danst op en neer Ze gaat dwars door de woeste orkaan En de huilende wind gaat weer wild tekeer Maar de Marie-Louise zal nooit vergaan Lalala.... Maar de Marie-Louise zal nooit vergaan   als je in het midden van een verhaal zit is het eigenlijk helemaal geen verhaal. maar alleen maar een verwarring, een donker gebrul, een blindheid,een puinhoop van gebroken glas en houten splinters. een huis in een wervel wind of een gezonken marie louise door een ijsberg waar iedereen op dat schip roept en schreeuwt.. stop het stop het. het is alleen achteraf dat het zoiets als een verhaal wordt. wanneer ge het vertelt tegen u zelf of tegen iemand anders   ik heb een bruin vermoeden dat we allemaal het leven proberen te pakken door elkaar te pakken, we are all soldiers serving time op een planeet een bruin vermoeden, dames en heren, dat is een  kleur die lijkt op grijs. het is een kleur die triestig is. het zegt me dat er  dan misschien niks zal worden van de menselijkheid en van de liefdadigheid en van de bescheidenheid en van de matigheid, en van de wijsheid en in het zwartst als een half pond lood van op zestighonderd passen afstand wordt afgevuurd, en ik heb van horen zeggen dat als er een half pond lood het lichaam uiteenrijt en sterft in een onbeschrijfelijk lijden.. en als ogen worden uitgebrand en  als het ‘t laatste geluid de oergeluiden zijn van vrouwen en kinderen die onder het puin liggen... dan zijn de kleuren zijn weg! en dat allemaal om  de gril van een paar mensen   en dat is’t.   de vuile handen en het schoon geweten staakt makkers staakt het vuren helpt kinderen helpt buren voedt moeders voedt de monden heelt vrienden heelt de wonden sloopt mensen sloopt de muren staakt makkers staakt het vuren   we zitten in elkaars plek? nemen een ander zijn stek? en wat blijft er over? van een mens gemaakt op een plek die ontploft?   tis kapott kop op een schammel krukske een kleine parasiet.. een klein brokstukske met een stukske brok in de keel in het gat in het bloedvat in het hart in het haar onder denagels tussen de tanden in het snot uit z’n strot want der was weer een aan't sterven der is gemot op een muil stuk tand der is geschoten een put tis geen toneel tis slecht toneel tis een slecht stuk stuk in uw kloten tzie geel die blauwe plek 't etterd   kleur kleur kleur   Rothko schilderde eerst kleur en stillekes vervaagden zijn kleuren tot grijs, tot zwart, tot hij zelfmoord pleegde op 67jarige leeftijd. Zijn kleuren waren weg en dan ging hij. Niks is zo definitief als de dood, dat is niet erg. dat is onze enige zekerheid.   het is goud waard en goud is stilte en stilte dat geeft toegang en toegang laat u binnen   en binnen laat u buiten en buiten kunt ge uw neus snuiten goed lieve mensen dear beloved   Rosalie wilt leven en iconen en kleuren terug, ze ontdekte haar imaginair kleurenpalet en ze wapende zich met fantasie, met fictie, met een penseel, met een dansje, met muziek, dat kan ook de midlifecrisis zijn maar omdat ik haar werk begrijp en hier liever sta met een blauwe pruik in plaats van een grijze, moedig ik jullie aan: dans met ons mee! en als ge twijfelt dat ge niet durft dansen bijvoorbeeld: twijfel is goed, twijfel kan angst zijn maar angst ook hoop. En hoop dat is nen berg waar ge over moet klimmen en achter u laten.. en van klimmen krijgt ge dorst, zullen we ene drinken en klinken op het leven? en het succes. eigenlijk is hetgeen hier verteld wordt op de vernissage even interessant als de portretten. Dat is pas kus kult en kunst, dus laat u gaan, ik schrijf wel een zeer beklijvend stuk aan één stuk, stuk, kut, kus kult kunst, kukulekuuu! Time to wake up and smell the vodka Santé op wapenstilstand Skoll Nasdrovie campai cheers EINDE X

lucia Rozenkin
17 0

half bewust hermetisch dit was voor Ilse

  Het was avond, hij leek indigo, of kobalt, of koningsblauw, zo was de hemel. Bomen tekenden zich af, inktzwarte contouren, schaduwspel tegen licht van miljarden sterren. Een maan was er niet. De vrouw zei: Als origami heb ik mij gevouwen tot een basilisk. Een slang geboren uit zaad van zijn verlangen. Hoe duister kon het in onze zielen zijn als het op dat brandpunt lag van lust. Kunt ge die eeuwige lussen als het nummer acht voelen, uitwisseling, sluiers vol kosmos, vol vuurwerk, kometen, de sterren. Ik weef patronen tussen mijn gedachten, ik klos ze als kant. Een web, een spin. Alles wemelt. Dwarrelende asse van ons vuur, kleine haardschilfers, licht dat verpulvert bij aanraking. Ik gooi er mijn dossieren in, mijn wetten, mijn boeken, papieren, alles in ban van brand, van dat hypnotisch vuur, lust. Zo is alles wat schoon is. Het is schoon op dat moment maar je kan het niet bewaren. Enkel wat ge erbij gevoeld hebt is eeuwig, vergeet dat niet. Uw hart bewaart het. Belemmer ik uw zicht? Uw verdriet? Uw geweld? Ik draag oogkleppen, ik kijk te graag naar het schone. Wie oogkleppen draagt moet een geseling kunnen verdragen. Maar als ge dan niets anders dan een pad zijt waar karrewielen beken hebben uitgegraven. Alleen en door en vooruit, de modder in, het gezicht gegroefd en getekend als dat pad, wel dan mist ge het geheel. Misschien waart ge dan wel ambitieus en hebt ge hard gewerkt, ‘t is een andere kijk maar ik mis dan mijn geheel. Gij zijt mijn geheel. Mijn heel.   De engel des doods zat op de buik van haar man en vroeg: -het is tijd, wilt ge gaan? Uw lichaam zal blank worden als arabische lelies, koud als albast, glad als ivoor. Uw vrouw zal u beminnen als een totem in een grot, vol stalagtieten. Al het werkelijke, de trossen zwarte druiven, de nacht zonder maan, niets zal zo zwart zijn als uw hart en het hare. Ge kunt gaan. Zij zal de mantilla dragen, het verdriet zal haar bewustzijn wezen en liefde, zei de engel. -De liefde siddert niet voor mij. Liefde is purper als een koningsbeeld, het is ossebloed, het is het rode sap van frambozen dat uit haar mond druipt. Voelt ge nu angst, nu ik hier op je zit? -Ik heb geen angst om te gaan antwoordde de man. Ik heb vooral angst van achter te laten. -Kniel dan bij de oever en schreeuw haar naam, buig dan voor haar en kus haar voeten opdat ze je vergeven kan -Ik denk er niet aan zei de man. Het enige wat men mij kan verwijten is dat ik heb geleefd. -En hoe, zei de engel, mensen oordelen maar kijk naar de zon, de zon geeft leven maar is dood begrijp je dat? Woorden zijn naalden in een park vol dennen, kleef ze niet op je huid, loop er niet met blote voeten door. -Wat hoor ik? zei de man, de reusachtige vleugels ruisden -de wind is daar, zei de engel, de warme wind, brengt tranen mee,stortvlagen tot het deken van wolken open geknipt wordt om bogen te vormen vol indigo tot smaragd, dat is die dode zon. Alles moet sterven hier in dit bewustzijn anders bestaat er niets. Je beenderen worden pioenen, viooltjes, kalebassen. Het loslaten, het verpulveren, het oplossen is vruchtbaar worden. Ik hoor hoe vasthoudend je bent. Ik zie stappen naar verlossing maar je laat je gaan. Laat de sterren nu maar op je vallen als onrijpe vijgen, koningen zullen sidderen, rozen worden vuur, dan pas zal je ademhalen. Het vuur heeft je zuurstof nodig. -Ik wil voor je sterven zei de man, hoor je dat? Vertelde je dat aan mijn vrouw? Ze verhinderde mij steeds van hier te komen, ik was al dagen bereid van los te komen, maar loskomen betekent verliezen. Ik zag het zo: er liepen witte pauwen door een tuin van mirte en thijm wij waren onschuldig en zuiver en liepen door de kruiden je vertelt over liefde, je bezingt het in alle talen je vertelt over schoonheid, over witte pauwenveren die je lichaam tooien even en mensen komen rondom je wonen klagen om het geluid van het paradijs gij denkt: Adam en Eva zijn eruit verbannen, verstoten omdat ze elkaar liefhadden de slang het dierlijke, de lust die begeerte vertaalde. Het was niet anders dan het eeuwige lied van samensmelten iedereen kent die partituur. verstoten door anderen die de schoonheid van de lust niet konden verdragen de witte pauwen werden in kooien gestopt de grond werd verkaveld voor legbatterijen en slachterijen “Paradise Lost” wat bleef over van geluid het zwaard van de beul de doffe val van de guillotine een nooit dovende tuut na de zoveelste ontploffing wat honden overlaten van kadavers de wereld de wereld is wreed   de vrouw vertelt: je was een tuin vol witte duiven, arabische lelies je was een paradijs dat ik zo beminde je stem als een wierookvat ik hoorde het gefluister van geheimen tussen opfladderende vlinders in de spiegel van je oogwit Waarom heb je niet naar mij gekeken? de man zei: je legde een blinddoek over de ogen van de engel des doods had ik naar jou gekeken dan was ik versteend dan was ik niet heengegaan maar wat moest ik doen vloedgolven, weiden vol opwinding konden mijn honger naar gaan niet stillen het is wat het is en het ging verloren “Paradise lost” ik ben gegaan om terug te keren naar het mysterie van de liefde de liefde is groter dan het mysterie van de dood pas als iemand sterft kan je de liefde bevatten ik ben geen goddelijk monster dat de sterren verbergt de maan dooft, de zon blust alles is eeuwig het is maar hoe je het voelt enkel wat materie is vergaat een oud koekje verpulvert, lost op, de smaak is weg denk ik -mmm nee: zei de man -nee, het smaakt misschien naar liefde (de vrouw) -ze zeggen dat liefde bitter smaakt (de engel) -En wat dan nog? (de man) Ik heb je ooit gekust en altijd zal ik trachten naar wat geweest is dat is alles  de engel nam zijn ziel mee   waarom mag ik niet mee? vroeg de vrouw   de engel zei: het is te vroeg en kijk het wordt licht.  

lucia Rozenkin
0 1

dement ja het is bijna kerst toen dacht ik aan mezelf

Dement, zo mooi zo jong en zo dement allez zeg niet dat ge ‘t niet kent Waar zijn mijn sleutels waar is mijn jas en dju waar heb ik mijn sjakosse gezet onder tafel onder’t bed en mijne gsm oh gij hebt hem kunt ge mij dat niet zeggen aah god mijnen ipod ipad een gat in mijn kous in mijn schoen in mijn geheugen in mijn broek in den emmer in de put input output putpuutpuuuut tararaa ze zou nog eens haren kop vergeten zeggen ze hare kop mijn lijf als ik over u wrijf als ik ons heen en weer frot dan word ik zot of just nie ge ziet dan bollekes kegelkes in roos, geel, paars karambol en pats dat was dus een orgasme of een fantasme nee want dan denkt ge weer geweer schiet als gij schiet dan zijn mijn gedachten eindelijk dood ge wist ze met een wit vlekske njam njam bèèèè wat hebt ge geten? artisjok sjok sjok ruk nog eens fuck nog eens gooi uw kat buiten en wandel ma waar zijn mijn sleutels waar heb ik mijn sjakosse gezet retteket ik stop neem mijn raket voilà de wereld ging vandaag vergaan ik ben naar buiten gegaan kortsten dag van t jaar waar is mijnen apocalyps waar is mijn doem waar is mijnen engel waar is mijn roem vroem vroem ‘k heb de sleutels gevonden ze zaten in de sjakosse op ne stoel onder’tafel mijnen ipad ipod vol compote ‘t is een complot ‘t waarde gij gij gij gij zot mot oei allez dan weer gefrot en sorry en nog eens sorry ik ben dement jong schoon elastisch en dement met dat ben ik content ge kunt zeggen neurotisch dyspractisch manisch sossis ik wil nie weten wat het is als ‘k mij maar niet moet verantwoorden verexuzereren sexuzeer twas spermalheur ik wou wel tourette op mijn tette gloriaaa heiilig wij houden van sneeuw en van kalkoen  

lucia Rozenkin
0 0

liefdestrachten

Ik volg het kuiltje in haar wang tot het kuiltje in haar t-shirt, dan duik ik eronder en probeer te denken aan het zilverpapiertje van een reep chocola. Mag ik je uitpakken en proeven? We zitten op een terras onder de platanen, vlekjes op hun bast, vlekjes zon op de jouwe en vlekjes opgewondenheid in mijn hals. Op wie wacht je? Je bestelt espresso, dus ik ook. Het is zwoel vandaag, een dag waar de straten zinderen als een warme adem, een dag waarop je je huid niet voelt, de lucht smelt samen met je lijf. Ik droomde van een verkoelend meer waar we naakt als zeemeerminnen onder elkaar zouden zwemmen en luchtbellen tegen onze lenden blazen. De rekening. Wat nu. Het is nog net geen middag. Ze wandelt vastberaden de straat op. Ik reken snel af en volg haar. Een boekenwinkel. Ze stopt. Ze leest, ze legt haar voorhoofd tegen het raam en leunt haar bekken naar voren. Ze twijfelt. Ze droomt. Bijt op haar lip. Draait met een vinger in haar lang donker haar. Ik wacht tussen twee geparkeerde auto’s en zoek zogezegd sleutels in mijn zak. Ze stapt de boekenwinkel binnen. Ik kijk door het troebele laagje talg van haar voorhoofd naar de boeken. Ijl in mijn hoofd. Weiger te leven naar realiteit, alles is mogelijk, ook zij aan mijn zij.     Alsof de wereld in een versnelde timelaps zit, alles ontluikt, bloeit, rijpt en valt gistend op mijn gedachten, ik wordt niet verliefd op vrouwen maar beeld me graag eens in hoe een man denkt. En dan schrijf ik.   Waarom schrijven. Nu. Omdat ik het voel. De drang. Omdat mijn gevoel tegen de binnenkant van mijn tanden zit en mijn maag dat gewicht wilt naar boven stuwen. Tsunami door mijn cellen. Dat zijt gij. Ik ga u niet benoemen. Ik word makkelijk verliefd. Op wat ooit was. Op wat nooit was. Ik kijk vanuit een lamlendig bureautje in een grauwe kelder naar twee ratelpopulieren; hun bladeren schudden als twee overgeëxiteerde cheerleaders. Ze lijken me meer te willen vertellen dan dat maar ik zit hier en zij wortelen daar. De kleur van de muren rondom mij zijn in het kleur van de stopverf tussen de ramen. Het blik zei: “couleur champagne”, en zelf met een glas champagne in de hand zou het nog blijven deprimeren. Ik ben gekomen om mijn uren uit te zitten. Het oude toetsenbord, een plastieken wandklok en een tweedehands koelkast zoemen en tikken de tijd weg. Gij; gij zit in een proces van beweging, van deadlines en grootse projecten, gij hebt soms even tijd. En dan werpt ge even uw hengel uit en ik ben zo gepakt door die kleine sjnabbel die je me toewerpt. Ik wil opgegeten worden, snap je? Je mag me niet terugwerpen dat is hel.   Ze verhuisde van de “Elle” naar “Het rijk der vrouw”. Van de stad naar het platteland dat is het cliché. Ze had haar wagen volgeladen met goede voornemens. Dat is zo als je naar de veertig gaat en toch nog hebt gekozen voor een paar kinderen als midlife crisismanagement. Je komt vanuit zo’n postmodern stadsnihilisme waar je wanhoop en frustratie verpersoonlijkt ziet in je vrienden die zijn blijven zuipen; de ene het grootste betoog aan de toog houdend, de andere op zoek naar vossen voor één nacht. Het enige verschil met die nachtbrakers: je lijdt aan eenzelfde slapeloosheid maar dan sober met een wenend kind op de arm, vragen stellend over een gerecycleerde wcpapiergrijze toekomst, want veel heb je nooit vooruit gepland daarvoor. Chemie, chemie, chemie; heel haar plantsoen vol hormonen feromonen werd in een tuin geplant op schone rijtjes ontdaan van onkruid en slakken. Wat ik hiermee bedoel is; ze nam een zware pil, nette zaadjes die ze dagelijks in een rijtje slikte en daarnaast,om haar gedachtentrein te laten rusten, woelde ze in perkjes waar ze de vruchten van at wat later op de lente. Dit was wat anders dan wroeten in een kleerkast om als de mooiste bloem de stad te versieren. De competitie in een stad is één van jonge tieners, twintigers en dertigers die strijden om een berucht of beroemd imago. Virtuoze virtualiteit, weet je hoeveel er zich profileren met de prachtigste profielen?   Swat, de werkelijkheid dan maar weer Opgekleed alsof ze dertig was, een vrouw van rond de zeventig   Ik zat daar op den tram met een krimpend hart vol empathie opdat gij vertelde waarom ge zo geworden zijt eigenlijk wou ik het zelf niet te weten en vanaf dat ik mijn drang losliet   begon je te spreken: Kind, zorg dat ge nooit iemand nodig hebt voorzie u eigen van liefde, geluk en trekt u geen klote van de wereld aan doe vooral waar gij goesting in hebt denkt ge dat de wereld naar u omkijkt dat de mens gemaakt is van medeleven en liefde kijk ziet ge daar die gast staan? dat is nog schoon, elastisch, vol blos, vol vos ooit zei er een oude geliefde tegen mij gij waart zo warm als we vreëen uw kaken stonden vol rood gelijk een hete stoof ge waart zo vol gloed in u kon ik thuiskomen ik zie dat niet meer in u ge zijt gelijk perkament geworden dof en geel en taai en ik voelde mij diep gekwetst want ik kleurde mijn wangen met rouge de illusie dat ik mijn jeugd nog kon inhalen en ik zag onze lichamen niet meer oplichten ik zag twee rammelende skeletten waar nog hier en daar wat verschrompeld fruit aanhing en daarmee deden we het met de illusie van de hitte en weet ge hoe ouder dat ge wordt het wordt alleen maar erger die drang ik kijk graag naar jongens met lust ik zit graag op de tram waar ik met trots op het pikuur -ja u hoorde het goed ik zei het uur van de pik- nog tegen een jong lijf kan staan ik heb ooit zo’n oude mannen gezien ik herkende situaties van vroeger als puber en ik weet het is een beetje pervers maar ik heb geen stijve en dat maakt het verschil en zo erg zit ik mijn kut niet aan te schuren aan dat jong geweld sommige houden van die oude gretigheid oud droog hout brandt goed en ik brand toch sneller als een ander ‘k heb mijn leven weggesmeten omdat niemand het toch iets waard vond het beetje leven dat hier nog bijeenstaat profiteert en ik zeg u après nous le déluge feest en geniet als ge die efficiëntie van een machien niet haalt zijt dan zelf een naaimachien al wat ge kunt bij elkaar naaien doe dat want daar hebt ge later nog wat connectie mee omdat het u even terugbrengt naar de gloed de vloed de zonde de stonde meiske ik heb u als een biechtvader gebruikt maar weet dat ik ook net als gij op zoek was naar dat stukske hetzelfde in een ander en dat hebben ze naar de kloten gedaan ik verwijt niemand nog iets misschien wel een stukske mijzelf daarom zie nen helen boterham op de tram maar nu ga ik afstappen de brouckère ik drink hier mijne koffie tot het pikuur komt en dan ge weet wel naar huis met de vochtige muis   Denkt ge nu echt dat ze mij zo aansprak en dat allemaal aan mij oh gieren oh got vertelde?! Zeg, gij gelooft ook teveel in de mens zeker.   Nee ze was beleefd en koud en afstandelijk correct. Ik kroop gewoon in haar gereutel, in haar geremde pezige lijf en voelde tot in haar rimpelige vingertoppen. Ik stopte nadien met roken. Ik zou nooit of te nooit dezelfde weg inslaan. Dacht ik. Ik zit nu weer te doempen als een turk. Stress stress stress. Wordt ik week van dat wat verloren ging? Niet echt. All I want is you dit gaat over mijn verleden the moon and the star    

lucia Rozenkin
0 0