Over Maike Bretschneider

Ik ben in 2013 in Antwerpen begonnen met een Spontaan Schrijvenkraam aan evenementen deel te nemen.
Hieruit ontstond het idee om van de mooiste onderwerpen gedichten uit te werken en heb ik vervolgens mijn eerste dichtbundel 'blijven ademen' in eigen beheer uitgegeven en een boekvoorstelling georganiseerd.
Ik ontdekte dat ik ook graag ga optreden met mijn teksten en zo ben ik dat meer en meer gaan doen.
In 2018 verscheen er ook mijn tweede dichtbundel 'blijven ademen 2.0' uitgegeven door mezelf. Verder gaf ik ook een vertaling van het eerste bundel naar mijn moedertaal Duits uit.
Ik schrijf ook op mijn blog https://maikebretschneider.wordpress.com en ben altijd blij als ik met mijn gedichten en teksten kan optreden.
Poëzie is voor mij een mooie manier om momenten vast te houden en te delen of om iets dat eigenlijk niet vatbaar is toch uit te kunnen drukken.
Het raakt mezelf als ik een prachtig gedicht lees of hoor en nog meer als anderen door mijn gedichten geraakt worden. Dat is ook waarom ik zo graag mijn teksten voordraag: de interactie en verbondenheid met de luisteraars die erbij ontstaat is heel bijzonder.
Dat heb je niet als je 'maar' voor jezelf schrijft en/of publiceert.
Momenteel volg ik ook een thuisstudie Creatief schrijven.
Naar de toekomst toe zal ik me namelijk graag verder willen ontwikkelen als schrijver en me ook in andere vormen van het schrijven verdiepen.

Teksten

Monopoly

Ik loop door straten waar steeds weer opnieuw huizen of appartementen te koop staan. Straten, waarin ook overal oude prachtige huizen compleet opnieuw worden opgeknapt.            Het Zuid van Antwerpen bruist, vooral de bouwsector en de projectontwikkelaars en vastgoedmakelaars tieren hier welig. Ik loop door straten waar steeds weer opnieuw huizen of appartementen te koop staan. Zoals de bubbeltjes in een glas bruiswater stijgen en stijgen hier de prijzen- er lijkt geen limiet in zicht. Er valt hier nog maar weinig te huren en ook dat wordt duurder en duurder. Ik loop door straten waar steeds opnieuw huizen of appartementen te koop staan. Met de vele reeds gedane projecten, lees verkochte huizen en appartementen in luxe staat, verandert de buurt.  Er komen massaal bakfietsen, elektronische fietsen en deelsteps bij.  Meer en meer straten worden fietsstraten -al dan soms met op de weg enorme gaten. Ik loop door straten waar steeds weer opnieuw huizen of appartementen te koop staan. De Brederodewijk is gelukkig nog niet helemaal verloren aan al de investeerders. Maar goed ook. Want een Oud Zuid dat even kil en lelijk is als het Nieuwe Zuid kunnen we hier echt missen als kiespijn. Ik loop door straten en passeer huizen en appartementen die allemaal te koop staan. De straten zelfs en de hele  buurt lijken te koop te staan. Er valt geld te verdienen met die prachtige oude huizen die na een opknapbuurt drie keer zo duur doorverkocht kunnen worden.    De buurt is op een kantelpunt want straks gaat hier alleen nog het  grote geld wonen.  Er is veel horeca, maar op bepaalde plaatsen blijft het bruisende Zuid op zaterdag avond dicht of sluit men al vroeg. Teveel bruisen zal het grote geld waarschijnlijk in zijn slaap verstoren. Ik loop door straten waar steeds weer opnieuw huizen of appartementen te koop staan. Ik woon hier maar drie jaar en zie de buurt al veranderen.  En ik weet dat dit maar één buurt in de stad is waar dit gebeurt en dat Antwerpen maar één stad is met buurten waar dit gebeurt.  In waarheid is het Zuid maar één van de vele speeltuinen van gentrificatie.  Eén groot monopoly spel met de realiteit, dat wereldwijd wordt gespeeld.

Maike Bretschneider
10 0

Moeder

Denk niet naarTerwijl de oneindige regen valt.Adem in en uit.   Dat is genoeg.Terwijl van alles op je leven knalt.   Denk niet naar Terwijl de oneindige regen valt. Adem in en uit.   Het is niet jouw fout, Dat alles anders komt, Dan je had gehoopt.   Denk niet naar Terwijl de oneindige regen valt. Adem in en uit.   Het gaat bergaf gaan en heftig worden. En sneller dan je nu kunt beseffenGaat het een van je liefste mensen treffen.   Denk niet naar Terwijl de oneindige regen valt. Adem in en adem uit.   Het is niet jouw fout, Dat je gelijk had met jouw vermoeden.   Denk niet naar Terwijl de oneindige regen valt.Adem in en uit.   Nog is er tijd. Genoeg tijd zelfs, Om je moed terug te vinden. Denk niet naar Terwijl de oneindige regen valt.Adem in en adem uit.   Ook in lange afstanden  Sluimert dichtbij zijn .   Denk niet naar  Terwijl de oneindige regen valt. Adem in en uit.   Nog is ze niet verdwenen. Geen schaduw van zich zelfs.   Denk niet naar Terwijl de oneindige regen valt.Adem in en uit.   Nog is ze er en heeft je nodig Meer dan ooit   Denk niet naar  Terwijl de oneindige regen valt.Adem in en uit.   Pak je moed vast. En je moeder nog vaster. Zolang ze er is.   Denk niet naar Terwijl de oneindige regen valt. Adem in en uit.   Het leven valt vaak tegen. Maar in tegenslag kan je ook sterke vinden, Waarvan je niet wist dat je ze had.     Denk niet naar  Terwijl de oneindige regen valt. Adem in en uit.   Bereid je voor, Want ze gaat verdwijnen en  Een schaduw van zich zelfs worden.   Denk niet naar Terwijl de oneindige regen valt. Adem in en uit.   Dit gaat een zware weg worden, Die geen mooie einde zal nemen.   Denk niet naar Terwijl de oneindige regen valt.Adem in en uit.   Stel je voor; De hemel weent met je mee, Om wie nooit meer zo zou zijn als ze was.   Denk niet naar Terwijl de oneindige regen valt. Adem in en uit.   Blijf doorgaan Voor je moeder.   Denk niet naar Terwijl de oneindige regen valt. Adem in en uit.

Maike Bretschneider
6 0

Ode aan de regen

De regen valt op die straten hij heeft het geluid van de paardenhoeven al lang vervangen.   En wist je het nog niet door die kramen in het centruum, het reuzenraad en die schaatsbaan langs de Schelde en ook niet door het aantal natte Sint's die in 't stad rondlopen - die regen laat geen twijfel toe: het is December in Antwerpen, met Kerst voor de deur.   Het is druk bezig overal en toch overherst die regen zijn geur.   Zo nat, altijd, alles zo nat en toch zo mooi, als dan een zatte gast inmidden van de regen begint  “stille Nacht” te zingen terwijl de regen die stenen op straat wast en ze doet schitteren.   Prachtig hoe het licht in de plassen reflektert, hoe lichtpuntjes dansen op die schoone natte steen.   Hadden wij in Hamburg toch ook nog meer zo mooie oude kasseiwegen - wij zouden houden van onze regen, wij zouden zelfs feesten in het nat!   Maar dit blijft het privileg van 't stad die mijn hart in eens heeft veroverd - ook al is het ook hier soms nat.   Deze regen is zachtjes en hij maakt die stad en die straten schoon. Hij streelt ze en hij streelt ook die zielen van die mensen.   En hij wast ook deze schoon, - wat erg handig is zo vlak voor kerst.   Ik ga hem missen, als ik na norden ga naar het verre Hamburg waar het ofwel regent of zelfs sneeuw valt.   Want daar is het niet zo zacht, niet zo schoon en niet zo warm. Het zal er koud, nat en vies zijn.   En toch hou ik ook daar van want 't is zo vertrouwdt en ik had zesendertig jaar tijd om te leren, van deze regen, die zo hard en ondraagbaar lijkt, te houden - en dat doe ik met heel mijn hart.   Want van regen moet je genieten, van elke duppel die neer valt.   Laat hem maar je stad, je straat en jezelf overgieten.   Je moet er nog van schrikken nog van verschieten maar gewoon van genieten.   En of je nu er van geniet of er over zeurt de regen blijft vallen, druppel bij druppel komt er bij. Wat jij er van maakt die keuze is van jij.   Dus kun je hem beter genieten ga na buiten dans en zing en lach met de regen - hij lert je vast zweven.   Of blijf binnen, geniet van thee en koekjes of waar je anders van houdt -en luister naar die klank van die regen, die op je venster valt.   Druppeltje bij druppeltje vallen ze en geven een gratis concert op elke venster, op elke voetpad en elke straat.   Geniet er van wanneer je het hoort.   Want regen is water en water is leven en leven is liefde. Net zoals jij is regen water, is leven en liefde tergelijk.   Dus omhelz' de regen maar omhelz' het leven en de liefde en jezelf!   Jullie zijn een en ook al vindt je het leven op 't moment misschien helemaal niet leuk en heb je het gevoel niemand houdt van jouw.   Je hebt genoeg liefde in jezelf je hebt de liefde van de regen die hij over je vergiet, je hebt zijn gezelschap zeker hier in het noorden van Europa.   En je hebt de gezelligheid van samen oder een paraplu wandelen van binnen blijven en rustig aan doen van buiten gaan en nat worden om dan in een cafe van warme dranken te genieten of thuis een warm badje te nemen.   Je weet een droge dag pas te appreceren omdat je die regen zo goed kent maar je weet ook; de regen is eigenlijk jouw vriend.   Trouw blijft hij terug komen keer oo keer. Niet alleen in Antwerpen, niet alleen in December.   Hij is jouw begleider jouw excuse en jouw rem jouw wasmiddel voor de ziel hij vragt niks en geeft zo veel.   Als je hem aandacht schenkt hem studert, beschouwt en na hem luistert woordt je verwend omdat hij zo veel geheimen van het leven kent en ze met je deelt, ze in jouw oortjes fluistert, - als je maar luistert.  

Maike Bretschneider
0 0

Opleiding

Ik heb enkele workshops gevolgd rond poëzie en podiumspoëzie.

Momenteel volg ik een opleiding Creatief Schrijven in thuisstudie.

Publicaties

Dichtbundel 'blijven ademen' in maart 2015 uitgegeven in eigen beheer bij Lulu.com

Dichtbundel ' blijven ademen 2.0'  in 2018 uitgegeven in eigen beheer bij Lulu.com

 

Prijzen