Olga Ponjee

Gebruikersnaam Olga Ponjee

Teksten

Opleiding

Olga Ponjee (1983) probeerde al een heleboel te zijn. Ze haalde bijna haar zwarte band judo. Bijna de eerste plaats in een nationale computerprogrammeerfinale. En bijna haar bachelordiploma filosofie en psychologie. Ondertussen begon haar moeder steeds vermoeidere rimpels in haar voorhoofd te trekken.

Omdat Olga van al dat gebijna niet gelukkig werd, besloot ze in 2005 haar oudste droom achterna te gaan: verhalen vertellen. Op de Nederlandse Filmacademie maakte ze van haar passie haar vak en hoewel haar hart nog altijd ligt bij film en televisie, schrijft Olga ook graag theaterstukken, games en proza. Zolang er maar mooie verhalen te vertellen zijn.

Publicaties

Prijzen

Winnaar kerstverhalen-scenariowedstrijd NCRV/Spits/Man Bijt Hond 2006 met "Papieren Vleugels" (5'' film)

Het verhaal "De zelfmoordterrorist" werd genomineerd voor de Brandende Pen en gepubliceerd in "De beste verhalen van 2006" (Lava Literair)

De audio/dia film "De Spoken van Utrecht" werd geselecteerd voor het Utrecht over Utrecht festival 2007.

Eervolle vermelding in de Meccapanza Scenario Award 2008 voor "Verboden Vruchten" (10’’ film)

Winnaar Meulenhoff/de Boekerij verhalenwedstrijd 2010 met het verhaal "Ik, bangerik"

Het verhaal "Onkruid" werd opgenomen in de longlist van de Lowlands/NRC Next/Nigh & van Ditmar schrijfwedstrijd 2013 en gepubliceerd.

Shortlist Paul Harland Prijs 2013 met "Opgeruimd staat netjes" (4e plaats) en "Kinderen van de Schemering" (co-auteur Arnout Brokking, 15e plaats)

Winnaar Liefde voor Lyriek 2014 met de songtekst "Dertig en een beetje" (uitgevoerd door Johannes Wannyn & Groep tijdens NEKKA 2014).