van zwam

Gebruikersnaam van zwam

Teksten

Hoe kan men er zeker van zijn dat alles in orde is?

Op een bepaald onbewaakt moment kwam deze vraag in mij op.Zomaar.En het is een nogal allesomvattende vraag die tevens een beetje angst opwekt.Ik dacht: stel dat ik nu de koning was of de eerste minister en deze vraag kwam in mij op.Zou ik dan ineens bang worden, want het is quasi onmogelijk dat alles in orde is.Of nog erger: stel dat ik de koningin was en ik stel mij plots die vraag.Als koningin kan je toch helemaal niet snel nog vanalles (de computer heeft zojuist het woord vanalles als foute spelling gemarkeerd, maar ik kan toch niet “van alles” schrijven want dat heeft een andere betekenis) wat krom is recht gaan zetten.Als verantwoordelijke koningin zou ik al snel depressief worden door zoveel onmacht.En wellicht is het in de praktijk net zo.Maar wat moet je dan denken van de eerste minister.Dat hij geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft?Toch aanvaardt hij (of zij) alle verantwoordelijkheid.Als goede huisvader zou ik het in geen geval aandurven.Ik zou wakker liggen en mij afvragen of de vuilbak van mijn buren niet weggewaaid is als het stormt.En hoe zit het met de auto van hun buren? Zal die morgenvroeg trefzeker starten als ze naar hun werk willen rijden?En zo steeds verder.Want je moet weten dat de eerste minister ook zijn koepeltje houdt over de minister van buitenlandse zaken.Dus is het ook belangrijk om er zeker van te zijn dat Putin in goede mentale gezondheid verkeert. Stel dat hij zich niet goed voelt en rare dingen in ’t hoofd haalt.En zo verder.Neen, ik vind het ondraaglijk.Alleen van verzekeringsmensen kan ik het een beetje begrijpen dat ze er rustig bijlopen.Als er niets misgaat zullen ze nooit een verzekering kunnen verkopen.Maar als alles voortdurend misloopt, werkt het ook niet meer. Dan worden verzekeringen onbetaalbaar.Bijvoorbeeld als het oorlog is. Werken verzekeringen dan nog voor Jan-met-de-pet?Betaalt de verzekering als Jan-met-de-pet zijn pet kapot is?Ik weet dat allemaal niet zo goed en daar wordt ik een beetje bang van.Wat moet ik doen?Is de oorlog al begonnen of nog niet?

van zwam
0 0