Ik moeST Zwijgen

Annick G
6 nov. 2013 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket

De flauwe oktoberzon kleurde met haar laatste stralen de bruinverkleurde blaadjes die nog als verdwaalde zielen aan de kale takken van de bomen bengelden. Niemand lette op het jonge meisje dat verborgen achter de muur van het kerkhof al de hele dag de deur van de winkel in de gaten hield. De zaak was eindelijk gesloten. De oude vrouw had de lichten uitgedaan en het rode bordje verhangen dat duidelijk maakte dat het nu te laat was om nog langs te komen. Lise wist dat er altijd een kans bestond dat een trouwe klant nog snel een bestelling kwam afhalen. Ze wilde absoluut niet gezien worden. De gevolgen zouden aanzienlijk zijn als iemand hem zou vertellen wat zij wilde doen. Eerder die dag had ze de vrouw hals over kop de zaak zien verlaten. Alsof iemand haar op de hielen zat was ze zonder omkijken op haar pantoffels de straat uitgelopen. Even had Lise nog getwijfeld of dat wellicht het geschikte moment was. Maar overdag durfde ze niet het risico lopen om door iemand gezien te worden.

Nu het donker geworden was liep ze voorzichtig tot aan het huis. De gleuf van de brievenbus bevond zich halverwege de voordeur. Schichtig om zich heen kijkend liet ze de bruine envelop in de bus glijden. Zonder omkijken vluchtte ze weg. Meer kon ze niet doen.

Aan het station nam ze de laatste trein richting kust. Het was niet moeilijk geweest om haar moeder te overtuigen dat ze zich niet goed voelde en nood had aan een paar dagen frisse zeelucht. De laatste maanden was Lise sterk vermagerd. Ze liep er als een zombie bij en lachte nooit meer. Haar moeder vroeg zich af of er ruzie met een vriendje in het spel was. Ze vroeg er Lise geregeld naar maar die wilde niets vertellen. Een bezoek aan haar oma aan zee zou haar zeker goed doen.

Lise wilde voor het weekend vertrekken zodat geen enkele verdenking haar richting zou uitwijzen. Ze had het risico niet durven lopen om de brief met de post te versturen en met een beetje geluk zou de brievenbus in de winkel pas maandag gelicht worden. Hij zou het zonder haar moeten doen dit weekend. Het was weer kermis in de stad. Misschien vond hij daar wel een ander slachtoffer.

(uit: ik moeSt Zwijgen - manuscript)

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

Annick G
6 nov. 2013 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket