Ze begrijpen mij niet

8 mrt. 2019 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket

Ze begrijpen mij niet. Ze proberen mij te begrijpen door alles op papier te zetten hoe zij naar mij kijken en wat ik hun vertel.

De vette inkt wordt weggevaagd. Wat hen opvalt uitvergroot. Maar ik ben ‘ik’. Ik ben geen test, geen proefkonijn. Alles kan je niet weergeven op papier. Ik heb veel meer talenten en mogelijkheden dan te focussen op tekortkomingen of mijn ‘anders zijn’.

Ik ben ‘ik’ en ik weet hoe ‘ik’ eruit ziet en hoe ‘ik’ voelt, hoort en reageert. Als je niet ‘ik’ bent, kan je niet zoals mij voelen, horen en waarnemen.

Dus elk papier is waardeloos omdat het van de ‘boze buitenwereld’ vertrekt. Ze zitten in de tribune van een atletiekpiste en kijken naar de loper. Je denkt dat je alles ziet en weet, maar je blijft een toeschouwer. Zelfs met honderden camera’s en commentatoren.

Je zal nooit aanvoelen hoe de lopers voelen en waarom ze beginnen te sprinten, versnellen, vertragen. Hun hart voelen en de zweetdruppels horen tikken bij elke stap.

Je blijft een toeschouwer. Je denkt dat je het ziet, maar je ziet en voelt niets. Alleen de loper kan voelen hoe verzuurd zijn bloed is. Wanneer zijn hart uit de borstkas bonkt. Hoe de loper denkt te winnen en waarom hij opeens versnelt, vertraagd of de andere inhaalt.

Je voelt nooit zijn inspanningen, de weg die hij moet betreden naar de top en het geluk dat hij ervaart tijdens het lopen of vertragen. Alleen hij weet waarom.

 

https://autismestorm.home.blog

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

8 mrt. 2019 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket