Tip van de week

09/10: 'Nooit' van Casper Hoogenboezem

Dimitri Verbelen is auteur, toneelschrijver en aforist. Hij schreef twee romans (‘Vrolijke, vrolijke vrienden’ en ‘Bovenhuids’, uitgeverij Lannoo), verschillende toneelstukken en een bundel met aforismen, uitspraken en columns. Hij is ook de man achter de Facebookpagina 'Vrolijk Relativerende Liga ter Bestrijding van Azijnpis en Verzuring'.



Dimitri Verbelen tipt deze week ‘Nooit’ van Casper Hoogenboezem

"Eerlijk? Ik sta niet bekend als een groot liefhebber van poëzie. En toch sprong dit gedicht mij quasi onmiddellijk in het oog. Ik las van dezelfde auteur eerst inzending ‘20190918_003_P41’, waarvan ik vermoed dat het enkel een werknaam is. Toen al verscheen er een glimlach op mijn lippen.

Toch was het Hoogenboezems bijdrage getiteld ‘Nooit’ die me overtuigde om voor hem te kiezen. Casper Hoogenboezem (een pseudoniem dat beelden van een rondborstig spook opwerpt - en ik heb geeneens gedronken -) schrijft als een soortement maffe kruising tussen dichteres Delphine Lecompte en columniste Joke Van Caesbroeck. Hoewel het vermoedelijk enkel als gedicht bedoeld is, fantaseerde ik er in mijn hoofd spontaan zelf een kortverhaal bij. Ik hou wel van Caspers neiging om chaos in een tekst te murwen terwijl er toch een zekere structuur uit ontstaat.

“In wanorde wankelen de golven”, schrijft Hoogenboezem, wel, op mijn strand zijn ze alvast ordelijk geland."