Tip van de week

'Ranonkels en pioenen' van Katrin Van De Velde

Valerie Eyckmans schreef jarenlang columns en reportages voor tal van magazines en publiceerde drie romans en vijf kinderboeken. 
Onlangs verscheen 'Was ik nu 20, 30 of 40' bij Borgerhoff & Lamberigts, waarin Valerie zich verdiept in haar eigen midlifecrisis en een licht werpt op haar leven als mama, partner en auteur. Ook in dit nieuwe genre – de ongegeneerde autobiografie – schrijft ze op het scherpst van de snee.
Bij Creatief Schrijven vzw coördineert Valerie Eyckmans het domein 'zakelijk schrijven'. 
 


Valerie Eyckmans tipt  deze week 'Ranonkels en pioenen' van Katrin Van de Velde

"Katrin Van De Velde schreef met 'Ranonkels en pioenen' een beknopt stukje proza waarin niettemin veel wordt gezegd. Tussen de schijnbaar eenvoudige observaties staan zinnen die net zo kwetsbaar zijn als de bloemen uit de titel. De auteur dicht de bloemen eigenschappen toe die vermoedelijk ook op het ik-personage slaan: net als de ranonkels zijn de gedachten en ideeën die Van De Velde tussen de regels plant voorzichtig en naar binnen gericht, waardoor het contrast tussen wat de auteur beschrijft ('Ik zat op mijn fiets en de lucht hing vol bloesemgeur, bijna zichtbaar') en wat ze voelt ('Soms ben ik bang voor de lente omdat daaruit zomers worden geboren, en zomers zijn zo heftig' of nog verder: 'Plots wist ik wat het was. Dat ik niet uiteen wil vallen, zoals een pioen') schuurt.

Knap hoe de auteur de frivoliteit van een boeket bloemen en het ontwaken van de natuur tegenover de angst voor dood en verval plaatst, en haar tekst toch nergens clichématig of gekunsteld klinkt."