Daniel De Weerdt

Gebruikersnaam Daniel De Weerdt

Over Daniel De Weerdt

Ik ben pas op mijn 35e begonnen met schrijven.. Het begon met een reisblog (altijdonderweg-daniel.blogspot.com) tijdens mijn eerste wereldreis, enkele kortverhalen en bescheiden pogingen tot poëzie. Enkele jaren later heb ik me aan mijn eerste roman gewaagd, Los Van Schaduw, die in augustus 2022 zal worden gepubliceerd.

Teksten

Los van schaduw (intro)

Hoofdstuk I Het is een half uur geleden dat ik de postzegel ontdeed van het plastic omhulsel en als een gestolen snoepje onder mijn tong legde. Verwachtingen had ik er niet bij, hooguit ervoer ik een lichte nieuwsgierigheid. Wat me uiteindelijk over de streep had getrokken, was het besef dat er nog minder zou gebeuren als ik de raad van Joe in de wind zou slaan. ‘Op hoop van zegen dan maar,’ sprak ik mezelf toe, terwijl het transparante velletje met de afbeelding van Goofy onschuldig wegsmolt in mijn mond.   Ik zit op de trappen van het standbeeld van Admiraal Farragut en aanschouw hoe zich voor mij het leven afspeelt in Madison Square Park. Meer dan ooit is dit park in hartje Manhattan verworden tot mijn toevluchtsoord. Een zeldzame houvast in mijn wijfelende bestaan. Mijn oog valt een tweede keer op de gebronzeerde man in een lichtgrijs maatpak met een rode das. Met de benen gekruist zit hij op één van de groene klapstoeltjes, die rondom de stadsvijver staan opgesteld. Ik verafschuw de grijns die zich heeft afgetekend op zijn gelaat, terwijl hij onophoudelijk gluurt naar de twee jonge meisjes in blauw schooluniform, die rechts van hem hebben plaatsgenomen. Heel even denk ik aan mijn vader en wend vlug mijn blik af. Aan de overkant van het park komt er nauwelijks beweging in de lange mensenrij voor het  hamburgerkraam van Shakeshack. Ik steek een sigaret op en negeer de zucht van Saartje.    Onbewust draait mijn hoofd zich naar een houten bank links van de vijver. Het is de  bank waarop ik de voorbije twee weken vaak met Joe heb gezeten. Een spatje vreugde borrelt in me op als ik terugdenk aan de tijd die we hier samen hebben doorgebracht. Er heeft zich een oprechte dankbaarheid in mij genesteld voor de vele inzichten die Joe me hier heeft aangereikt. Maar nog meer dan zijn wijsheid, koester ik misschien wel de liefde voor dit park die hij me heeft bijgebracht.   Dankzij Joe heb ik leren genieten van de ongedwongen rust die heerst in Madison Square Park, ook al is het omgeven door wolkenkrabbers en de drukste boulevards van de stad. ‘Dit park is de wereld in een notendop,’ vertrouwde hij me toe. ‘Een mens maakt er van wat hij  zelf verkiest.’ Ik besefte toen nog niet hoe zeer Joe het bij het rechte eind had. Enkel in deze geprankte stadsoase slaagt mijn geest er in om zichzelf tot rust te brengen, zonder mij het gevoel te geven dat ik iets mis. En intussen vertoef ik lang genoeg in New York om me hier op een late namiddag als deze, dichtbij valavond, op een eiland te wanen. Ik hoef slechts mijn ogen te sluiten om me te laten meedrijven op het geroezemoes. Het ritselende bladerdak van de sierlijke plataanbomen die het park afbakenen, fluistert me toe dat alles goed zal komen. Misschien zou ik hier wel kunnen wonen. 

Daniel De Weerdt
37 0

IMPACT

Hey liefje, ik bevind me op ons plekje, zit opnieuw aan ons vertrouwd tafeltje. Je weet wel, onder de grote palmboom die jij zo geweldig vindt. Het voelt best een beetje vreemd, ietwat onwennig aan, om hier nu zo op mijn eentje te zitten. Ergens heb ik het gevoel dat jij nog steeds bij me bent. Ik denk niet dat de mensen rondom mij iets doorhebben. Ze zijn allemaal druk aan de babbel, schenken me nauwelijks aandacht. Ik ben de enige zonder gezelschap hier. Maar herinneringen aan de levendige gesprekken die we hier ooit voerden houden me stiekem gezelschap. Het lijkt alsof het gisteren was.   Ik heb de rijstschotel genomen, met de pikante chilisaus. Weet je nog liefje, nummer 58, je favoriete gerechtje. Natuurlijk weet je dat ik zelf geen fan van rijst ben, maar toch heb ik er nu voor gekozen, zo voel ik me nauwer met jou verbonden. Maar weet je liefje, al bij al voel ik me niet eens zo slecht. Er is natuurlijk nog steeds die pijn, een pijn die zich niet laat beheersen. Die zal wellicht nooit verdwijnen, zoals het hoort. Ik vind echt dat het zo hoort lieve schat. En jij liefste, voel jij nog altijd pijn? Wat was die klap toch oh zo vreselijk, ik kan me nauwelijks de pijn van de impact inbeelden.   Best grappig liefje, schuin tegenover me, maakt een koppeltje met fluisterende stemmen ruzie. Ze zitten net te veraf om te horen waarover het gaat, maar zij ziet er alvast niet gelukkig uit. Het doet me denken aan de laatste keer dat wij hier zaten, hier aan ditzelfde tafeltje. Weet je nog liefje, onze laatste ruzie? Toen jij me vertelde over je collega Mark, en over hoeveel spijt je wel niet had. Zou iemand ons toen in het oog hebben gehouden? Zou iemand je valse tranen hebben opgemerkt? Wat kostte het me toen immens veel moeite om mijn rust te bewaren. Maar je weet dat ik niet van scènes houd liefje, dat weet je toch nog?   Als ik er nu aan terugdenk, voel ik opnieuw hoe het bloed me uit het hoofd wordt gezogen. De gedachte aan jou met die achterbakse onderkruiper vind ik nog steeds ondraaglijk. Met alle mannen, maar moest het nou werkelijk met dat reptiel van een Mark? Zal het koppeltje er ook in slagen om rustig te blijven liefje? Haar gezicht ziet lijkbleek, net als ik toen, wellicht zoals jij nu. Uiteindelijk doet het er niet toe of ze al dan niet rustig blijven. Niet zoals jij ertoe deed. Want dat weet je toch he liefje, dat jij er altijd wel toe deed? Vergeet dat niet lieve schat, vergeet dat alsjeblieft nooit. Kan jij nog vergeten?   Met je zus gaat alles goed. Het was voor haar natuurlijk ook een shock, dat kan je raden. Maar we hebben troost gevonden bij elkaar. Is dat niet ironisch liefje? Jouw onkreukbare zus, diegene die jou altijd waarschuwde voor mij, net zij zocht troost in mijn armen. In mijn sterke armen, waar ze zich veilig waant, zei ze me onlangs nog. Ik denk niet dat ze het weet liefje. Ik denk niet dat zij weet waartoe deze sterke armen in staat zijn. Enkel jij weet dat liefje, wist je dat? Verbaasde het je liefste, de kracht die ervanuit ging?   Dat heb ik me altijd afgevraagd, of je de klap ook echt hebt gevoeld. Die vreselijke klap liefje, hoe voelde die? Kan je me dat vertellen? Heb je hem daadwerkelijk gevoeld, of was je er meteen door verdoofd, alvorens je iets voelen kon? Ik hoop echt dat je niet hebt geleden liefste, althans niet zo hard als mij. Daarvoor heb ik je veel te graag gezien. Dat weet je. Weet je dat liefje?   De rijstschotel is echt niet te vreten. Nooit begrepen wat je daar zo lekker aan vond. Maar dat gevoel had ik wel bij meerdere zaken van jou. Laat ik maar huiswaarts gaan, naar je zus die op me wacht. Ze vermoedt echt niets, die lieve, norse zus van jou. Echt liefje, ze weet niet waartoe mijn armen in staat zijn. Enkel jij weet dat liefje, enkel jij. Wat was het toch een vreselijke klap.

Daniel De Weerdt
26 0