Tip van de week

'Interimkracht' van Sascha Beernaert

Runa Svetlikova fileert de werkelijkheid met fijne klauwtjes en een sardonisch lachje. Met haar debuut 'Deze zachte witte kamer' (Marmer, 2014) won ze de Herman De Coninckdebuutprijs, de Jo Peters Poëzieprijs en de Europese Bridges of Struga debuutprijs.
In 2018 verscheen 'Drieëntwintig tips om de hond en je demonen aan de lijn te houden', een gedoemde poging tot literair verantwoorde braakpoëzie.

Runa Svetlikova tipt deze week 'Interimkracht' van Sascha Beernaert


"Interimkracht van Sascha Beernaert is geen billenkletser maar wel een fijn ironiserend gedicht waarin de draak wordt gestoken met de maatschappij en de dichter en de manier waarop de maatschappij naar de dichter kijkt en de dichter naar de maatschappij. Deze dichter heeft erbij gegniffeld, waarvoor dank.

Het taal- en beeldgebruik (graffiti-spuiters, arme zwarte bandwerkers en een MILF, niet bepaald typisch poëtisch taal- en beeldgebruik) dragen bij aan een mild-kritische sfeer die toch ver weg blijft van het belerende vingertje. Het verleent daarbij het gedicht een frisheid die aan poëzie wel eens durft te ontbreken. De disticha werken prima om de lezer telkens te verrassen met een nieuwe wending in het gedicht. Bovendien is er heel slim gebruik gemaakt van verwijs, voeg - en bijwoorden (na, op, met, omdat, tot), waardoor de lezer zonder de weg kwijt te raken in één beweging tot bij de grappige omkering op het einde raakt.

Mocht ik per se nog een beetje willen zeuren dan zou ik kunnen aanvoeren dat die beweging hier en daar wat stokt omdat deze of gene regel wat krukkig of gekunsteld loopt. (Zoals de tweede regel over de MILF ‘die kartonnen dozen aan de lopende band met haar driften voor een veel te jonge collega vulde’). Maar dat ligt misschien aan mijn fetisj voor natuurlijk klinkende taal.

Ik houd het dus graag bij een proficiat en houd er vooral niet mee op, Sascha."