Tip van de week

11/09: 'VLUCHTPUNT' van Wim Vandeleene

Tom Driesen is dichter/performer. Hij bracht in 2017 de bundel “vaderhanden” uit. Hij stond in de finale van het BK poetryslam en stootte onlangs voor de tweede keer op rij door naar de halve finale van het Nederlands Kampioenschap Poetry Slam (NK).


Daarnaast schrijft en speelt hij in het project 'Wordwaar'; een mengeling tussen battlerap en theater. Hij is voorzitter van Collectief Dichterbij en was stadsdichter van Turnhout. Op vrijdag 13 september treedt hij samen met andere slammers op in het Kerkschip tijdens het festival Part of Antwerp. Wees welkom! 


Tom Driesen tipt deze week 'Vluchtpunt' van Wim Vandeleene

" Ik had deze week de eer om een selectie te mogen maken op Azertyfactor. Wat me onmiddellijk opviel, is dat er veel zeer goedgeschreven proza en poëzie te lezen is. Er één topper uithalen viel me dan ook zeer moeilijk.  

Ik kies uiteindelijk voor 'Vluchtpunt' van Wim Vandeleene. Dat trof me toch wel in het bijzonder. Ik kan niet ontkennen dat ik als slechtziende meteen werd aangesproken door het onderwerp. Het is een zeer visueel gedicht dat meteen een beeld oproept en dat beeld meeneemt tot het einde van het gedicht. Het is zeer zorgvuldig opgebouwd en het bevat een aantal oneliners in de middelste strofe die aankomen. Het besluit is op een grijze septemberdag zeer herkenbaar.  We zouden allemaal wel eens graag terugkijken naar de mensen die we waren. 

Ik kan me zo voorstellen dat Wim aan een spoor stond en dat het gedicht hem als een aha-erlebnis te binnen viel. Het gedicht viel in elk geval ook in mijn leven als een puzzelstukje op zijn plaats."