Ontegensprekelijk nep, toch?
"De school mag dan wel inzetten op het beste antipestactieplan ooit, haar leerlingen verplichten om in een bibliotheek informatie te zoeken, is ontegensprekelijk pestgedrag in de hoogste hiërarchische classificatie, " dacht Neel Van de Wall, terwijl ze verveeld de zoekterm "fake news" intypt in de zoekmachine van de laptop in de bib. "Een spreekbeurt over sociale media starten in een aftands volksarchief. Enkel een tiranniserende wreedaard kan het bedenken of … een leerkracht." Ze glimlacht, en bekijkt haast op hetzelfde moment het interieur met argusogen… Ze had stoffige houten rekken verwacht, maar zag een tablet waar een twaalf- tot veertienjarige jongen naarstig kwartssteen in Minecraft opgroef, headsets, bakken vol schreeuwerige titels van kinderfilms op DVD, touchscreens in een speelhoek voor baby's van de 21ste eeuw en … Maar goed, focus management: die boeken. Op het scherm verschijnt slechts een handvol exemplaren. Dat heb je met die vermaledijde zoekmodules… SISO-taxonomie. Ze probeert een déjà-vu of eigenlijk meer aha-erlebnis van haar lagere schoolcarrière te onderdrukken. Ze glimlacht, passeert een filosofische beschouwing over sumoworstelaars, non-fictie over Pyrenese berghonden en arriveert uiteindelijk op de plek waar een boek over fake news zou moeten staan. Daar staat echter een indigoblauw notaboekje zonder titel op de kaft. Haaar nieuwsgierigheid wint het van haar doemdenkend puberbrein en ze slaat de kaft om. Er valt een vale krantenfoto uit: een man met blond grijzend haar, vermoeide ogen, een en al au sérieux. Stevent vast op een midlife-crisis af. Ze glimlacht niet meer. Ze onderzoekt het hele schrift en de foto… Op de achterkant praalt promotie voor een stel cosmeticaproducten. Vreemd. Nu zou zo'n app met gezichtsherkenning best handig zijn… Met haar Shazam-account was ze niets nu… ze neemt een foto, post hem in enkele van haar favoriete whatsapp-groepen van vrienden met de vraag: "OMG, iemand een idee wie deze man is? Heb ik iets gemist?" en stopt haar smartphone weer weg.
Vast een flauwe grap van iemand… Hier wordt ze niets wijzer van. Neel gaat opnieuw naar de pc en geeft als zoekterm "nepnieuws" in plaats van "fake nieuws" in. Op het scherm verschijnt een hele reeks. Het vraagt tijd om te selecteren, maar uiteindelijk vertrekt ze - hoogst gedesillusioneerd door het ganse proces- maar gewapend met een aantal SISO-nummers en boekentitels op pad.
Terwijl ze de boekentitels in het rek afgaat, merkt ze dat ook aan de andere kant van het rek iemand zoekende is… Wanneer ze doorheen het rek kan kijken, spot ze in een flits een man, die als twee druppels water op de midlifer van het boek lijkt… Ze knippert met haar ogen. Wanneer ze opnieuw kijkt, is de man verdwenen. Helemaal in de war spot ze in de daarop volgende seconde het boek dat ze zocht: "nepnieuws door de eeuwen heen". Het boek lijkt wel een storyboard met verhalen over Caesar die de Romeinse burgers verblufte met zijn "Gallische oorlog", over een eetkraam met een gevilde, onthoofde gorilla ernaast… en alle insinuaties over de inhoud van de hotdogworsten aldaar. Maar bon, hoeveel "broodje aap" bevat haar smartphone op dit moment… ?
Gepakt en gezakt met een handvol boeken over nepnieuws stapt ze gezwind buiten. Misschien heeft ze al nieuws van haar immer bereikbare whatsapp-community. Op haar gsm verschenen geen antwoorden, enkel wat geamuseerde emoticons en suggestieve emoji's, maar slechts een push-bericht trekt haar aandacht… "Je bent getagd in een foto op Instagram" 100 likes, 2 minuten geleden gepost… Op haar scherm verschijnt een foto van haarzelve tussen de boekenrekken: "YOLO tieners huiveren van boeken." Een onthutste Neel... What the heck… Wat een engerd… Hoe gemeen kan je zijn? Hoe nep is dat beeld? En echt... ze begon hier nu net van te houden… van dat aftands archief, toch?