Maarten Inghels is een beeldend kunstenaar, schrijver en dichter. Zijn interdisciplinaire praktijk onderzoekt de grenzen van de fictie in romans, performances, sculpturen en installaties in de publieke ruimte.
Met The Invisible Route (2019) maakte hij een stadskaart voor de voetganger om ongezien de stad te doorkruisen in een tijdperk van surveillance. Zijn sculpturen en performances, zoals het monumentale SAVE OUR SOULS (2022) van 160 ton zand, en zijn vaartocht op een piepschuim vlot in de vorm van het woord WATER (2018), tonen een voortdurende dialoog tussen taal, ruimte en gemeenschap.
Hij creëerde sociale sculpturen zoals Human Chess (2024), een schaakspel met levende figuranten op de Grote Markt van Mechelen, en een monument voor verloren huisdieren bestaande uit een eigenzinnige collectie van affiches van verloren katten, honden en vogels die Inghels als vertrekpunt nam voor gesprekken met de eigenaars.
Als auteur publiceerde Inghels diverse dichtbundels en romans. Met Het mirakel van België (2021) schreef hij een hybride roman over zijn zenuwslopende relatie met de grootste meesteroplichter ter wereld. Hannibal & Gideon (2025) is het verslag van een olifantenreis over de Alpen in de voetsporen van Hannibal. Van 2016 tot 2018 was hij stadsdichter van Antwerpen en verschenen zijn gedichten als tatoeages, plantgoed en publieksenquetes.