melodie

Gebruikersnaam melodie

Teksten

Echt. Toch?

Shattig toch, zo'n kitten in een reclamespot, of Neroke van Carmen op tv. Vraag is hoe komen die dieren op shoot of filmset terecht? Via hun heel eigen modellenbureau, zo blijkt.   We leven in het tijdperk van de technologie. We vertrouwen niet op onzelf zijn te veel bezig met wat anderen over ons denken, Spammen elkaar op sociale media met onze bezigheden. Facebook, instagram, twitter... Wie bekijkt er eigenlijk je posts? Vrienden, vrienden van vrienden? Staat je profiel openbaar? je profielfoto's zoiezo.Als je iets wist blijft dat in de databank van facebook staan. Wat je van je computer wist staat nog op je harddrive. Hacken is illigaal maar ze zijn er wel: wite hats, grey hats, red hats, black hats. Google die begrippen eens dan weet je over wat ik schrijf. Je sociale media hacken is simpel dat is je paswoord waarschijnlijk ook. Dat kan vanuit een hacker zijn zetel. Je computer hacken? Laat je hem aanstaan s'nachts? Het enige dat de hacker nodig heeft is elektriciteit, internetverbinding en een can of worms. Het beste tijdstip voor de hack is tussen 4 en 5 uur s'ochtends, de meeste mensen slapen dan.   Een wet goedkeuren die de politie recht geeft je sociale media en mails te checcen? Wanneer de politie vermoed dat je door het rood bent gereden ga je die boete dan betalen? laat alles nu even inzinken. Een activist noemen ze nu ook al een terorist. De amerikaanse regering heeft openlijk de oorlog verklaard aan de waterbeschermers van North Dakota omdat zij niet willen dat er een oliepijplijn door hun gronden word gelegd. In ierland is er een massale staking tegen het betalen van de waterrekening. Ik betaal hem niet meer en u? Ben ik nu een activist? Activist betekent in eerste plaats iemand die actie voert maar ook ijveraar, vrouw of man van daad, voorvechter en vrijheidsstrijder. Mooi toch? Ik voer actie. Op valentijnsdag ben ik bij de apothekers van Knokke- Heist staaltjes gaan vragen voor carepackeges om moeders voor kinderen te helpen. Een initiatief van een prachtige vrouw die samen met vrijwillegers kinderkledij en speelgoed verzamelt en voedselpakketten maakt voor de mensen die het minder hebben. Dat is pas actie toch? Dat is niet wat u onder activisme verstaat? Ik denk dat wij woorden interpreteren hoe we ze voorgeschotelt krijgen. En daar is tv en sociale media goed voor. Wilt u actie ondernemen of aan liefdadigheid doen. In elke stad of dorp is er armoede, onrecht en dierenleed. Met woorden en daden krijgen we meer gedaan dan met geld.

melodie
6 0