Peter Velle

Gebruikersnaam Peter Velle

Opleiding

Publicaties

Prijzen

Teksten

Oe ist?

​​​​ Tekst huidige pagina: http://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit/welzijn_/suïcide/Paginas/default.aspx   Oe ist?​Ook gehoord hoe Mieke Dumont je na een nieuwsuitzending op Focus-WTV vroeg 'Oe ist'? Daarmee gaf ze als ambassadeur de aftrap van de provinciale campagne 'Oe ist?'.Bekijk hieronder de filmpjes en deel de boodschap met familie en vrienden.Soms voel je je minder in je vel, maak je een mindere periode door of  word je geconfronteerd met een probleem. Toegeven dat je leven niet perfect loopt, is daarbij niet altijd makkelijk.  "Oe ist?": de vraag is een gewoonte.  Is het antwoord "Goed!" dat niet ook te veel?    Wist je dat: - Eén vrouw op negen borstkanker krijgt voor ze 75 jaar wordt?- Eén op vier Vlamingen in de loop van zijn of haar leven te kampen heeft met ernstige psychische problemen?- Er in Vlaanderen per dag gemiddeld 3 zelfdodingen voorkomen?- In België jaarlijks 8810 nieuwe gevallen van prostaatkanker opgetekend worden?- Eén op vijf leerlingen in Vlaanderen last heeft van pesterijen?- Eén of vijf Belgen niet tevreden is over zijn gezondheid?- Eén op vijf Belgen aangeeft slaapproblemen te hebben?- …Ook het gezin, vrienden of collega's, dragen de gevolgen.  De zorg voor elkaar is een zaak van iedereen.  Zorg start met praten en luisteren naar elkaar.  Met deze Oe ist? campagne willen we jou daarbij helpen.  Onze wegwijzer geeft je tips en toont je waar professionele hulp te vinden is.  Tips voor een goeie babbel:Durf praten.We praten te weinig over wat ons echt bezighoudt.  Toch is het goed om je gedachten te delen met anderen.  Praten lucht op.  Iemand die jouw probleem met een andere bril bekijkt kan wonderen doen.Je hoeft geen expert te zijn om te praten over wat je bezighoudt. We geven je een paar tips:   Luister. Een goeie babbel vraagt een goeie luisteraar. Je hoeft geen expert te zijn om te horen wat de ander echt bezighoudt.   Nu nood aan een gesprek? Hulp nodig? Je voelt je minder in je vel?  Je hebt net iets vreselijks meegemaakt? Of je ziet het helemaal niet meer zitten? Wacht niet om er over te praten.  Wees meteen eerlijk en open tegen jezelf en de ander. Vrienden of familie zien soms oplossingen die jij niet ziet.Wil je liever praten met iemand die wat verder van je af staat?   Bij Tele-Onthaal kan je terecht met al je vragen en problemen.  Je hoeft je niet bekend te maken.  Bellen kan 24/24 naar tel. 106.   De Zelfmoordlijn, 1813 is een gratis en anoniem noodnummer dat je dag en nacht kan bellen, ook in het weekend.

Peter Velle
0 0