Beste …Naam…
Breng het paard van Troje mee ten val op 20 september!
Je hebt er misschien wel al een keer van gehoord: het Ttip, Transatlantic Trade and Investment Partnership. Ttip is het alles allesomvattend vrijhandelsakkoord tussen de Europese unie en de Verenigde staten. Via TTIP willen de Europese Unie en de Verenigde Staten de handel in goederen en diensten tussen de twee grootste handelsblokken ter wereld bevorderen. Voor Europa zou dit een betere toegang tot de Amerikaanse markt betekenen. Onze Europese economie zou zich hierdoor volledig kunnen herstellen van de economische crisis en zelf nog een stuk kunnen groeien. Voor de Amerikaanse markt betekent het een vrijere toegang tot Europese markt door de strenge Europese regelgeving te versoepelen.
Alleen maar voordelen hoor ik je denken. Maar niets is minder waar. Sinds de start van de onderhandelingen wordt het steeds duidelijker dat we in dezelfde val lopen als de Trojanen ons al voordeden.
De onderhandelingen worden in het grootste geheim gevoerd. Via informatielekken bereiken er ons allerlei doemberichten over de ontbrekende garantie op voedselveiligheid, bescherming van het milieu, bescherming van de gezondheidszorg,… Belangrijke betrokken actoren worden niet gehoord waaronder de ziekenfondsen. Zij stellen zich grote vragen over de meerwaarde van het TTIP voor de volksgezondheid en de gezondheidszorg. Zolang onze sociale zekerheid niet uit het verdrag valt, blijft het kwetsbaar voor grote commerciële spelers. Deze spelers zullen ervoor zorgen dat een markt die vooral gebaseerd is op solidariteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid ten val komt. Net zoals dat mooie Troje.
Maar de strijd is niet verloren! Samen kunnen het paard nog een halt toeroepen! Maar dat kan alleen door je stem te laten horen! Kom daarom op 20 september om 17u naar het Meyserplein waar we samen met vele andere organisaties en NGO’s verzamelen voor een grote betoging tegen het TTIP!
Want alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat gezondheid en sociale bescherming niet opgeofferd worden voor het economische belang!
Alvast tot 20 september!
Met vriendelijke groeten,
Sofie Debognies
CM Sint-Michielsbond
Educatief medewerker Dienst Beweging