Burn

16 nov. 2020 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket

SCENARIO - BURN

 

 

1. INT. – TENT – AVOND

 

Kooltjes gloeien dieprood en vlammen likken het hout erboven dat knispert en knettert. Kleine stukjes ontploffen, ze lanceren gensters in de koude lucht. De boord van het vestje van KRIS (40) scheert rakelings langs de vlammen. Ze haast zich de tent in en zoekt een plek achteraan tussen feestelijk aangeklede mensen die roezemoezen met een buur of naar voren kijken. Ze ploft neer op een vrije plek en fatsoeneert een losgekomen haarlok. Dan ziet ze de afdruk van teveel fond de teint op haar smartphonescherm. Ze wrijft fanatiek over haar wangen om het te veel daar weg te halen, checkt of het haar vingers hangt. Tenslotte veegt ze ook haar smartphone schoon.

 

MARC (50), ‘strak in het pak’- CEO, tikt op de microfoon.

                      MARC

Waarde collega’s, nu Kris ons ook kon vervoegen, dank u Kris, kunnen we verder gaan.

 

Kris schrikt op, wordt rood en snelt naar het podium met de smartphone nog in de hand, gehinderd door kokerrok, hakken en haarlok die weer los is.

                    MARC (CONT’D)

Zoals jullie weten heeft Kris sinds het vertrek van onze vorige sales directeur heel hard gewerkt om zijn vertrek op te vangen. Vanavond wil ik het nog hebben over een definitieve invulling van die functie, maar eerst... de sales resultaten.

 

Marc overhandigt de microfoon aan Kris. Kris draait zich naar de zaal. Haar telefoon begint LUID TE RINKELEN. Onhandig en luid, door het botsen van de microfoon tegen de smartphone, schakelt ze de telefoon uit en glimlacht verontschuldigend naar de zaal. In de zaal zit IRIS (28, zwaar opgemaakt). Ze zwaait bedekt maar vrolijk naar Kris.

Kris schraapt haar keel en de eerste slide verschijnt. Bovenaan staat in het groot “Draft”. Kris ziet het meteen.

 

                    KRIS

Iris,… dit is niet de juiste versie!

 

Iris gebaart “ik weet van niks”. Kris draait zich naar Marc die nog steeds op het podium staat.

 

                    KRIS (CON’D)

Marc,… sorry. Nee. Dit zijn niet de juiste cijfers.

 

Ze draait weer naar het scherm, pauzeert even vol ongeloof, maar kijkt dan de zaal in met herwonnen zelfvertrouwen.

 

                    KRIS (CON’D)

Niet erg. Ik ken ze van buiten.

Dit jaar hebben we in verschillende divisies…

 

Marc doet een stap naar voren, en onderbreekt Kris.

 

                     MARC

Kris..., Kris, misschien dat we toch beter even de juiste visuals zoeken.

Marc komt tot in de persoonlijke ruimte van Kris en neem haar microfoon ook vast. Hij fluistert.

 

                MARC (CON’D)

Geeft niks meisje, we lossen het straks wel op.

 

Kris laat de microfoon los in ongeloof en blijft staan. Marc richt zich tot de zaal.

 

                     MARC (CON’D)

Dames en heren, Kris heeft echt hard gewerkt de voorbije periode. Kris is mama van twee kinderen,

 

De blik van Kris dwaalt naar Iris die “what the fuck” lipt.

 

                     MARC (CON’D)

dus het was ongetwijfeld niet gemakkelijk voor haar om dat te combineren met alle verantwoordelijkheden die ze er plots bij kreeg. Maar geloof mij, ze heeft dat uitmuntend gedaan.

 

Iris gesticuleert met een vinger onder de neus dat ze ernaar kan fluiten.

Kris lipt discreet terug “fuck”

 

MARC (CON’D)

Maar er is verbetering op komst, lieve Kris. Daar zullen uw kindjes blij mee zijn.

 

Kris hoort haar naam en kijkt naar Marc.

 

                     MARC (CON’D)

Ik stel u allen voor,  Olivier de Blanpain, onze nieuwe account director.

 

OLIVIER (32, gladjanus) stapt onder applaus het podium op, hij loopt de perplexe Kris dynamisch voorbij en schudt hartelijk de hand van een glunderende Marc.

 

Kris kijkt een tel naar het tafereel, ontwaakt uit haar verlamming en daalt af van het podium. Iris staat op en worstelt zich langs benen van de zittende mensen die haar scheiden van het gangpad, maar ze is te traag. Ze reikt nog net met haar hele lichaam naar Kris om haar tegen te houden wanneer ze voorbij loopt, maar mist nipt. Kris ziet het, schudt “neen” en beent door naar achteren.Ze pikt haar handtas op aan haar stoel en loopt verder. Het applaus houdt aan.

 

 

2. INT. – GANG VOOR HET KANTOOR VAN MARC -DAG

 

Tekst: “Eerder die dag”

De deur van het bureau van Marc gaat open. Olivier neemt met een handdruk afscheid van Marc.

        MARC

   Tot vanavond dan.

Marc loopt even zijn kantoor weer in, pakt zijn jas en doet hem in de deuropening aan.

Marc sluit de deur, wanneer Kris langs komt. Ze heeft een jeansbroek en leren jasje aan en haar autosleutel in de hand.

 

        MARC

   Ah, Kris, klaar met de presentatie?

 

        KRIS

   Yep. Helemaal klaar.

Kris moet plots een misselijke oprisping bedwingen achter haar hand. Marc kijkt bedenkelijk.

 

        MARC

Ja.

Zeg, euhm, kan je de salesresultaten van de twee merken toch apart presenteren? Niet op dezelfde slides.

         KRIS

De presentatie is af Marc. Ik moet mij thuis ook nog gaan omkleden.

 

   MARC

Het lijkt mij toch beter zo. Stuur maar naar Iris als je klaar bent, die zet de presentatie dan klaar vanavond.

Kris kijkt hem met ongeloof aan, ze prutst aan haar autosleutel. Marc wacht haar reactie niet verder af.

 

        MARC

  Bon, ik ga mij omkleden, tot straks!

 

Marc loopt over de open space kantoorruimte naar de uitgang. Hij groet de laatste twee collega’s die aan het inpakken zijn.

 

        MARC

Mannekes, op tijd zijn straks, hein. Hup hup, de laatste doet het licht uit.

 

Kris staat met haar rug tegen de muur naast de deur van het kantoor van Marc.

Kris krijgt weer een oprisping, ze sluit een moment haar ogen en loopt dan terug naar haar eigen bureau, weg van de uitgang.

De grote plateau waar haar bureau staat is leeg en schemerdonker, alleen haar computerscherm geeft nog licht.

 

Kris gooit haar sleutel neer op het bureau, opent nog rechtopstaand een bestand, maar bedenkt zich dan. Ze draait een kwartslag en loopt naar het lege kantoortje met glazen wanden in de hoek. Ze checkt even of niemand kijkt. Ze opent de deur, loopt tot achter de grote leren bureaustoel die ze even streelt. Ze neemt voorzichtig plaats. Ze straalt.

Kris wijst 1 na 1 naar denkbeeldige personen in de ruimte.

 

           KRIS

      Gij: presentatie aanpassen, hup hup!

      en gij: haal mij ne milkshake!

      en gij: danske doen!

 

Kris proest giechelig, maar dan wordt ze serieus.

 

           KRIS (CON’D)

      Fuck Marc.

 

Kris zucht, heist zich weer recht uit de luxueuze leren bureaustoel en loopt langzaam terug naar haar werkplek op de eenzame en donkere plateau. Ze gaat aan het werk, enkel verlicht door het blauwe licht van haar computer.

 

 

3. INT. – TOILET – AVOND

 

Kris zit in haar feestkleren op de wc, kokerrok op de enkels. De deur is toe. Voor haar ligt een handboek Frans van het vijfde leerjaar op grond, met woordenlijstjes en prentjes van hout, een kachel, een vuurtje,… Kris zit te prutsen aan het cellofaan rond een kartonnen doosje op haar knieën.

        KRIS

   Hout.

        ROBBE (10)

   Bois. Le bois.

Kris haalt een zwangerschapstest uit het doosje, neemt de dop eraf en plast erop.

        KRIS

   Branden

        ROBBE

   Brûler?

LUCAS (5) trekt de wc deur open.

        KRIS (verschrikt)

   Lucas!     

LUCAS

   Mama, ik voel mij niet goed.

        KRIS

   Ga naar papa. En doe die deur toe!

Lucas loopt weg. Kris hangt vooruit om de deur te sluiten zonder de test te tonen, maar Robbe doet het snel voor haar. Kris haalt de zwangerschapstest boven en kijkt, maar alleen het controlestreepje is al zichtbaar.

KRIS

   Vuur

        ROBBE

   Ja, wacht, ik weet het…

Kris ziet na het eerste lijntje, een zwak tweede lijntje blauw worden.

        KRIS

   Merde!

        ROBBE (verbaasd)

   Merde?

        KRIS

   Nee, Robbe, Feu. Merde betekent kak.

(tegen zichzelf) no fucking way. Nee, nee, nee, nee, nee, nee,…

Tranen springen in haar ogen.

 

 

4. INT. – WOONKAMER – AVOND

 

Kris komt uit de wc met de test discreet in de hand. Ze duwt Robbe vriendelijk maar kordaat opzij, loopt door de korte gang naar de woonkamer en kijkt rond.

        KRIS

   Bon.

BART (40) ligt een volwassen strip te lezen in de zetel. Lucas ligt in de andere zetel triestig te zijn.De woonkamer is rommelig door verspreide strips, een gitaar, kleren en lego. Het open haardvuur brandt en knettert. Robbe gaat bij zijn broer zitten. Kris marcheert naar het haardvuur en gooit de test erin en draait zich om.

Kris wijst naar Robbe

        KRIS

Gij. Trek uw plan met dat Frans. Leg er een blaadje op en vraag uzelf op.

Kris wijst naar Lucas

 

        KRIS(CON’D)

En gij, klein spook, beetje flink zijn. Luister naar uwe papa.

 

Kris kijkt naar Bart.

        KRIS(CON’D)

En gij. Los het hier op.  Ik moet door.

 

   BART

Wat was dat in het vuur?

 

           KRIS

Ik moet mij haasten.

Kris doet haar naaldhakken aan die naast de zetel staan.

 

BART

Gaat het schat? Kan ik u helpen?

 

           KRIS

 

Awel ja.

Beter laat dan nooit zeker?

 

Ze pakt haar handtas, en vertrekt.

 

 

5. INT. TENT – AVOND

 

Het applaus in de tent sterft uit, Olivier neemt het woord, Kris is bijna aan de uitgang van de tent

             OLIVIER

Dames en heren, ik ben verheugd om jullie nieuwe sales director te mogen zijn…

Kris loopt naar buiten, handtas over de schouder, hand op haar buik.

 

6. EXT TUIN – AVOND

 

Het bedrijfsgebouw is een mooi verlichte hoeve met rieten dak. Kris komt uit de tent en loopt de tuin in waar overal hoge receptietafels met bloemstukje en hapjes, daartussen verschillende vuurkorven.  Kris stop aan een receptietafel vlak naast het gebouw, waar verdroogde klimplanten in een houtwerk opklimmen naar het rieten dak toe. Kris begint te snikken, ze leunt op de receptietafel en kijkt naar beneden.

 

KRIS

Fuck.

 

Door haar tranen heen, zet ze plots een stap achteruit en ze STAMPT een vuurkorf met geweld om. De korf tolt, valt dan toch en rolt naar de klimplanten.

Kris kijkt geschrokken. De gloeiende kooltjes hebben weinig tijd nodig om de onderste verdroogde klimplanten vlam te doen vatten.  Kris kijkt gefascineerd naar de vlammen, met de tranen in de ogen, maar kalm nu. Het vuur ontwikkelt zich verder, de vlammen likken al een paar meter hoog. 

Kris kijkt om zich heen. Niemand heeft de brand opgemerkt. Ze aarzelt.

Ze laat haar handtas van haar schouder glijden, en begint erin te zoeken, zonder haar ogen van het vuur af te halen. Ze vindt haar autosleutel.

Kijkt ernaar.

Omklemt hem, kijkt naar de parking waar haar auto staat.

Kris kijkt weer naar het vuur, maar ziet zichzelf in de reflectie van het schuifraam naast het vuur.

Kris kijkt zichzelf enkele seconden in de ogen, vlammen op de zijkant. Zonder weg te kijken, legt ze haar hand op haar buik.

Dan rommelt ze plots gericht en gehaast in haar handtas, vindt haar smartphone, drukt een nummer en houdt de telefoon aan haar oor.

 

7. EXT. - TUIN  – AVOND

 

Kooltjes gloeien onderaan een vuurkorf, en worden door een korte dikke straal van de brandweerslag gedoofd.

De brandweerman wandelt met de slang in de hand terug naar de brandweerwagen, iedereen is aan het opruimen, de zijkant van het kantoorgebouw heeft rookschade. Hij passeert Kris die voor zich uitkijkt naar de ravage. Marc komt van de andere kant op haar af.

MARC

Ja, wadde.

 

Kris reageert niet

                    MARC(CON’D)

   Nog een geluk dat uw presentatie niet juist was.

Kris kijkt met ergernis naar Marc.

 

                    MARC(CON’D)

   Allez ik bedoel anders had ge de brand niet

opgemerkt.

  …

Meiske toch. Ge moet dan maandag maar eens door die jaarcijfers gaan. Met Olivier.

 

                 KRIS

Ik ben geen meiske. En ik moet niks.

Daarbij, ik heb uwen Olivier gegoogled. Hij heeft vier kinderen.

 

Kris rolt met haar ogen

KRIS (CON’D)

Hoe gaat dié dat combineren?

Seriously Marc. Steek uw cijfers waar het licht niet brandt. 

 

Marc kijkt verbaasd.

Kris loopt naar haar auto draait zich nog even om en zwaait “bye-bye” met haar autosleutel.

 

             KRIS

   Salut, Marc.

 

 

 

8. INT. - RESTAURANT  – AVOND

 

 

Kris hangt heerlijk alleen in de zeteltjes bij Starbucks,benen op het lage tafeltje voor haar. Ze heeft een grote gepoederde latte in haar handen, en oortjes in waardoor een vrolijk liedje klinkt. Kris glimlacht volmaakt gelukkig.  Rond haar is het super druk, hippe jongeren komen en gaan, lachen en roepen, maar ze merkt er niets van. Buiten sneeuwt het.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

16 nov. 2020 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket