Cursus “Schrijven voor Lezers”

5 apr 2016 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket

Waar ben ik aan begonnen?  Ik ben altijd al heel leergierig geweest en heb al heel wat cursussen gevolgd maar een schrijfcursus volgen is nooit bij mij opgekomen.  Waarom volg ik dan deze cursus en ben ik mijn hersenen aan het pijnigen om inspiratie te vinden om teksten te schrijven ?  Wel eigenlijk is dat de schuld van mijn baas.  Neen, eigenlijk is het niet zijn schuld maar wel die van onze flamboyante zuiderburen.  Ik neem aan dat er nu wel wat vragen zullen rijzen.  Wat hebben onze zuiderburen nu met mijn schrijfstijl te maken? Ik werk al heel wat jaren als personal assistant voor de CEO van Arcadis.  Arcadis is een studiebureau dat de voorbije jaren wereldwijd een enorme groei gekend heeft en ondertussen al een 30.000-tal mensen tewerkstelt.   Het bedrijf groeide, de strategie werd bijgestuurd en ook de verantwoordelijken van mijn directeur wijzigden.  Hij is nu niet enkel CEO meer van België maar ook van Frankrijk, Italië en Spanje.  Hij is een drukbezet man, reist veel en ik tracht hem dan ook te helpen waar ik kan, zo ook in het voorbereiden en beantwoorden van zijn e-mails.  Waarom volg ik nu deze cursus?  Wel, ik heb nogal een “straight to the point” karakter en dat vertaalt zich natuurlijk ook in mijn schrijfstijl.  “Less is more” en “time is money”.  Dus waarom lange epistels schrijven als het ook in enkele krachtige zinnen kan.  Dit was prima voor onze nuchtere Vlamingen maar nu ik ook veelvuldig mails naar onze zuiderburen moet sturen blijkt dit toch een probleem te zijn.   Zij schrokken blijkbaar wel  van de korte antwoorden van hun “CEO” op de mail die zij hem gestuurd hadden.  Ze hebben een heel andere schrijfstijl dan ik gewoon ben.  Maar ja, ik hou nu eenmaal van het internationale karakter van ons bedrijf en daaruit volgt dan ook dat we moeten omgaan met de diverse culturen en gebruiken.  Tijdens mijn laatste functioneringsgesprek suggereerde mijn baas dan ook om eens een cursus “verhalend schijven” te volgen.  Ik meldde hem dat ik het zeker zou overwegen maar  ik moet eerlijk toegeven dat deze cursus wel een beetje buiten mijn comfortzone is want ik ben niet echt een boekenwurm.  In mijn vrije tijd hou ik mij vooral actief en creatief bezig.  Boeken lees ik in de vakantie aan het zwembad of op het strand onder een parasol.  Maar wie weet gaat er nu een heel nieuwe wereld voor mij open.   Ik ben echt benieuwd naar de inhoud van deze cursus en misschien heb ik wel een verborgen schrijverstalent.  Wie weet ?  Aan jullie om dit na mijn drie cursusdagen te beoordelen.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

5 apr 2016 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket