Tip van de week

10/11; 'Kus me' van katrien de nil

Diane Broeckhoven schreef een oeuvre van 45 boeken bij elkaar, waarvan de eerste helft kinder- en jeugdboeken. De laatste jaren legt ze zich toe op romans waarin menselijke relaties in al hun vormen telkens weer het thema vormen. Ze verdiept zich in het leven van gewone, voor iedereen herkenbare mensen en weet hun leven van alledag haarfijn en in een gebeeldhouwde taal te beschrijven. De kleine roman 'De buitenkant van Meneer Jules' zette haar met 15 vertalingen op de wereldkaart. Haar recente 'De Souffleur' verscheen in maart 2021.  

Diane Broeckhoven tipt deze week de haiku 'Kus me' van katrien de nil

"Ik vind het altijd bewonderenswaardig als mensen veel kunnen zeggen in weinig woorden. Katrien de Nil is daar in haar haiku meesterlijk in geslaagd. Ze komt in drie korte regels tot de kern van de zaak: dat ze op zoek is naar liefde, fysiek contact en enige uitleg. Maar ze vraagt niet waar ze naar verlangt. Ze commandeert, ze dwingt, ze eist. In de gebiedende wijs. Dat mist zijn effect niet. Ik denk dat ze twijfelaars hier meteen mee over de streep trekt. Geen kleffe taal of romantiek in dit gedicht, maar een kordate toon die je meestal niet gebruikt als je naar liefde hunkert. Dat maakt haar korte noodkreet juist zo uitzonderlijk en zo krachtig!

Katrien verdient een pluim. En heel veel liefde."