16/02: 'ode aan alle supermarkten' van Flo Demeyer
Neske Beks is interdisciplinair kunstenaar en werkt hoofdzakelijk als schrijver en regisseur.
Ze publiceerde de essaybundel 'Echo', het kinderboek 'Sala en Monk. Ons Samen' en de roman 'De Kleenex Kronieken'. Ook is ze regisseur van meerdere hybride documentaires zoals 'Mookie' en 'Eigen Volk' en schrijver/maker van diverse theatervoorstellingen als 'Battle H20, Y?' Neske is de oprichter van gilde voor Zwarte (beeld)taalkundigen Alphabet Street en redactietank de Tank waarmee ze bemiddelt voor vertalers, schrijvers en denkers van kleur. Momenteel werkt ze aan '(Y)OURS', een toneelstuk over culturele toe-eigening voor een schrijfproject van Tekstmarkt Zuid-Afrika, een scenario van fictiefilm 'Zwarte Lijnen' en ook schrijft ze voor de serie 'Kleine Boekjes, Grote Denkers' van Atlas Contact over het oeuvre van Toni Morrison. In seizoen 2022-2023 wordt ze de seizoensdenker voor Concertgebouw Brugge.
Neske Beks tipt deze week 'ode aan alle supermarkten' van Flo Demeyer.
"Wat me raakte aan het gedicht, of zal ik het dagboekfragment dan wel poëtisch proza noemen? - welke naam ook: het past niet in een hokje en dat duidt precies waarom ik deze tekst gekozen heb. Ik hou enorm van tussenvormen.
Het is verhalend en beeldend in een dagdagelijks decor en roept mij als lezer aan (of beter op) om mijn eigen dagdagelijkse perspectief anders te beleven. Ik kreeg goesting om naar de supermarkt te gaan en opzettelijk te verdwalen. Wat me raakte bij eerste lezing was de frase:
"in de hoop dat een oud vrouwtje haar bril vergeten was en zich vergiste, dacht dat ik een blik soep was en me meenam naar huis".
Bij de tweede lezing vond ik juist de liefdesverklaring aan de andere boodschapgangers (prachtig woord trouwens) erg raak. En het hartje, gemaakt uit een < en een 3.
De kracht van deze tekst is voor mij dat ik het filmisch vind. Het voelt ergens nog onaf en dat vind ik ook mooi. Het doet me naar nog meer verlangen en ja… het zou zomaar een scenario kunnen worden. Of als de schrijver schrapt wat overbodig is dat wat we dan gedicht noemen.
Maar tegelijk.
Is het ook helemaal goed, zoals het nu is."
foto: Josepha Waem