21/08: 'Mevrouw Maribeau en het meisje' van KC and the Moonlight Band
Gert Vanlerberghe is dichter en performer, presentator en organisator. Hij treedt vaak op met eigen gedichten, en af en toe ook met de bands KOALA, Veelvraat en Hersencellen. Al meer dan 11 jaar kan wie hongert naar poëzie of een eigen podiumkans op zijn literaire podium Ballonnenvrees terecht. Wees bijvoorbeeld welkom op 26 september in Café Het Maanlicht in Mechelen en op 28 september in Café Boekowski in Antwerpen.
Gert Vanlerberghe tipt deze week 'Mevrouw Maribeau en het meisje' van KC and the Moonlight Band.
"Na een week lang grasduinen op AzertyFactor heb ik uiteindelijk een keuze kunnen maken. Dat was niet eenvoudig, want klassebakken zoals Lennart Vanstaen en Marc Terreur hebben de lat weer hoog gelegd. U schreef weer heel wat moois bij elkaar, van haiku’s en kortverhalen over dadaïstische verzuchtingen tot zelfs een hartverwarmend opiniestuk over Herman Brusselmans en censuur. U schreeuwde in poëtische bewoordingen uw steun aan vluchtelingen uit en drukte even gretig op de pauzeknop om het geestesoog van de lezer aan een verstild beeld op te hangen. Naast het steengoede opiniestuk vielen vooral de mooi uitgewerkte plot in ‘Het meisje in de spiegel’ en in ‘Mevrouw Maribeau en het meisje’ op.
Het is laatstgenoemde, geschreven door KC and the Moonlight Band, waar mijn keuze op viel. (Lees vooral eerst het werk zelf en dan pas eventueel mijn commentaar. Spoilers en zo.) De zorgvuldig geconstrueerde innerlijke monoloog van mevrouw Maribeau schetst al meteen de scène waar het meisje zo gehaast komt binnenwaaien. De auteur neemt er echt de tijd voor om niet alleen deze ‘boetiek met cachet’ uitvoerig te beschrijven, maar ook het meisje en haar nerveuze handelingen, die we samen met mevrouw Maribeau waarnemen.
De heldere schrijfstijl en knappe opbouw leiden naar een pointe in de vorm van één laatste zinnetje, een repliek waar je als lezer niet op was voorbereid. De auteur leidt de aandacht immers heel het verhaal lang af door het enkel over boetiek en cliënteel te hebben. We nemen het meisje enkel door de ogen van Mevrouw Maribeau waar, en pas na een lange beschrijving krijgen we inkijk in de situatie van het meisje. Straf."
copy foto: Alec Lamberts