Tip van de week

8/1: KIJK van JAKOBUS

Corinne Heyrman studeerde Woordkunst in Antwerpen. Ze schrijft proza en non-fictie, maakt theater en radio. Corinne droeg voor op o.a. Lowlands en Oerol en schreef de novelle 'Mogelijke eigenschappen' bij Uitgeverij Wintertuin. Haar werk verhoudt zich in alle vormen tot de maatschappij en de vraag hoe kunst daar iets aan bij kan dragen. Corinne zit in een talentontwikkeltraject van De Nieuwe Oost | Wintertuin. Momenteel werkt ze aan haar debuutroman bij De Arbeiderspers.

 

Corinne Heyrman tipt deze week 'KIJK' van JAKOBUS

"In zo goed als alle gedichten die ik las van JAKOBUS, maar vooral in 'Kijk' en 'Zoontje ongeregeld', zit een prachtige eenvoud.

In een uitgebeende stijl gaat de schrijver beeldend te werk. Hij maakt kleine, ontroerende tafereeltjes, waarin je als lezer een inkijk krijgt. Herkenbaarheid staat voorop. Het lijkt alsof de kinderen steeds in de deuropening van de schrijfkamer staan, de chaos van een jong gezin het achtergrondgeluid van zijn schrijven is. Het alledaagse wordt universeel. Er wordt geen gebruik gemaakt van grote, gewichtige woorden. De schrijver is de nauwlettende observator van wat er om zich heen gebeurt. Hij ontdekt dat net in het gewone de poëzie te vinden is.

Zijn gedichten doen me zowel denken aan 'Kleine Dagen' van Bernard Dewulf als het werk van dichteres Wislawa Szymborska. En dat is geen mis compliment.

Ik kijk uit naar meer van dit!"

 

Foto: Gaby Jongenelen

Gepubliceerd op

8 jan. 2020