Tip van de week

Nieuwe lente, nieuwe schrijfcursussen

Zorgden de nieuwe lente en de langere dagen ervoor dat je schrijfkriebels heropleven? Wil je feedback en andere schrijfgenoten ontmoeten? Volg dan eens een schrijfcursus.

Of je nu beginner bent of al wat kilometers op de teller hebt, in onze cursusagenda staat voor elk wat wils. Je ontdekt er ons aanbod maar ook cursussen van andere organisaties zoals WISPER, het Deeltijds Kunstonderwijs of private schrijfscholen. 

Snuister in het overzicht, ontdek de cursus die jou op het lijf is geschreven en schrijf je in!

 

Cursussen van Creatief Schrijven vzw - voorjaar 2022

Deze lijst is altijd in beweging. Kom dus af en toe eens opnieuw kijken. 

 

Poetry Summer Academy

Heb je al heel wat basisknepen van poëzieschrijven onder de knie? En je wil meer? Wees welkom op editie XIII van de bekende Poetry Summer Academy waar docent Daniel Billiet opdrachten aanreikt die je poëtisch denken openbreken en je verplichten om de grenzen van je kunnen op te zoeken.

Tijdstip | Vijf dagen: woensdag 17 augustus tot zondag 21 augustus

Plaats | Oude Abdij, Drongen

 

Basisjaar Literair Schrijven

Schrijverschap is zoveel meer dan alleen voor een blad papier of laptop zitten en een mooie tekst maken. Een schrijver beschikt over een complexe set van competenties: kennis, vaardigheden en attitudes. Door lezingen van ervaren auteurs, feedback op je eigen schrijven en een genre-overschrijdend project dompel je je een jaar lang onder in de literatuur.

Tijdstip | September 2022 t/m april 2023

Plaats | Hiberniaschool, Antwerpen

 

Deze cursussen gingen al van start

Zin in musea: Popart in S.M.A.K. Gent

Op een eigenzinnige wijze zien we werken van Andy Warhol, Lichtenstein en Panamarenko beweeglijk worden. Daarna ga je zelf aan het schrijven. Een verhaal, een gedicht of een popsong, dat bepaal je zelf. 

Tijdstip | Zondag 10 april van 11u tot 17u.

Plaats | S.M.A.K., Gent

 

Emoties reflecteren op papier : schrijven over gevoelens vanuit filosofische gedachten

*Deze cursus is vol.* Griekse filosofen, romantische auteurs, existentiedenkers en zeker ook hedendaagse auteurs schrijven uitvoerig over emoties. Belangrijk dus om daar eens bij stil te staan. Hoe belanden ze op papier en kunnen ze weer van het papier opspringen? In elke sessie van deze reeks komen specifieke emoties aan bod en krijg je korte schrijfopdrachten.

Tijdstip | Vijf zaterdagochtenden: 23, 30 april, 7, 14 en 28 mei telkens van 10u tot 12.30u. 

Plaats | Het zoekend hert, Antwerpen

 

Schrijfverblijf in de Mergelstreek

Ben je al enige tijd aan het schrijven aan een langer verhaal en krijg je het maar niet rond? Gedurende vijf dagen werk je met ruggensteun van auteur en docente Leen van den Berg aan je eigen schrijfproject en dat in de mooie, glooiende mergelstreek in de buurt van Maastricht.

Tijdstip | Vijf dagen: woensdag 4 mei tot zondag 8 mei.

Plaats | Riemst, Mergelstreek

 

Snelcursus zorgeloos publiceren Leuven

Is je manuscript klaar en overweeg je om het uit te geven? An Leenders, directeur van Creatief Schrijven vzw, loodst je in een korte middagsessie door het uitgeeflandschap. Je krijgt praktisch advies over uitgeven in eigen beheer of bij een erkende uitgeverij en je boek promoten. 

Tijdstip | Woensdag 4 mei van 14u tot 17.30u.

Plaats | Bibliotheek Leuven

 

Verhaal voor het slapengaan

Lees jij geregeld een verhaal voor het slapengaan? Heb je daarnaast zelf al ervaring met het schrijven van korte verhalen? We vormen een verhaal uit jouw leven om tot een kinderverhaal.

Tijdstip | Vijf donderdagavonden: 5, 12, 19 mei, 2 en 9 juni telkens van 19u tot 22u. 

Plaats | Berchem, Antwerpen

 

Schrijfdag in Namen: 'The circus we are'

In het museum vol werken van Félicien Rops met z’n satanische, erotische en poëtische stijl gaan we, samen met docente Christina Vanderhaeghe, ongeremd schrijven en schrappen tot we tot pittige verhalen komen.

Tijdstip | Zondag 29 mei van 11u tot 17u.

Plaats | Museum Félicien Rops, Namen

 

Moorden met woorden

Thrillerauteur Bavo Dhooge geeft een interactieve lezing over het schrijven van misdaadromans. Een lezing om… een moord voor te plegen! 

Tijdstip | Zaterdag 11 juni van 14u tot 16u.

Plaats | Bibliotheek Biekorf, Brugge

 

Zo begin ik aan mijn boek

Zet jouw verhaal om in een boek aan de hand van drie sessies. Je ontdekt hoe je jouw schrijfritme opbouwt en welke structuur jouw boek het best heeft. Je leert het belang van helder schrijven, krijgt feedback op aangeleverde teksten en schrijftips. 

Tijdstip | Drie maandagavonden: 13, 20 en 27 juni telkens van 19.30u tot 22u.

Plaats | Berchem, Antwerpen

 

Coronaproof

Al onze cursussen zijn coronaproof. We kiezen lokalen die ruim genoeg zijn voor inspirerende lessen op veilige afstand van elkaar. We zijn ook flexibel: annuleren kan. Bij wijzigende maatregelen, doen we het nodige om de cursus toch te laten plaatsvinden. Wij houden je ten alle tijde op de hoogte.

 


Foto © Pexels / Flo DND