Tip van de week

Plezier staat je goed, volg een schrijfcursus

Wil jij dat het tweede deel van 2022 in teken staat van plezier? Kunnen je schrijfspieren wat oefening gebruiken? Wil je feedback op je tekst en andere schrijfgenoten ontmoeten? Volg dan eens een schrijfcursus.

Of je nu beginner bent of al wat kilometers op de teller hebt, in onze cursusagenda staat voor elk wat wils. Je ontdekt er ook het aanbod van andere organisaties zoals WISPER, het Deeltijds Kunstonderwijs of private schrijfscholen. 

Snuister in het overzicht, ontdek de cursus die jou op het lijf is geschreven en schrijf je in!

Op zoek naar een schrijfcursus in Nederland? Neem een kijkje bij onze collega's op Schrijvenonline.org

 

Cursussen van Creatief Schrijven vzw - najaar 2022

Hieronder vind je de cursussen die we zelf organiseren. Dit lijstje vullen we de komende weken nog verder aan. Kom dus af en toe eens opnieuw kijken. 

 

Nieuw! Poetry Repair Shop

Met je kapotte stofzuiger kan je langsgaan bij een pop-up Repair Shop. Maar wat te doen met gedichten die nog niet helemaal in de steigers willen staan blinken en klinken zoals jij dat wilt? Aha! In onze Poetry Repair Shop (PRS) ben je welkom om feedback te krijgen op twee van jouw gedichten. Snel, efficiënt, probleemoplossend en vakkundig

Elke derde zaterdag, van september tot juni, opent de Poetry Repair Shop de deuren. Bij verse thee of koffie schuif je aan bij ervaren dichter en poëziedocent Daniel Billiet.

Tijdstip | Elke derde zaterdag van de maand, van 10u tot 13u. 

Plaats | Creatief Schrijven vzw, Berchem Antwerpen

 

Auteurslezing Els Moors

Dichteres en romanschrijfster Els Moors debuteerde in 2006 met de dichtbundel 'er hangt een hoge lucht boven ons'. De bundel werd genomineerd voor de C. Buddingh’-prijs en bekroond als beste poëziedebuut voor de Herman de Coninckprijs. Van 2018 tot 2020 was Els Moors dichter Dichter des Vaderlands. Naast een tweede dichtbundel schreef ze drie romans, waarvan de laatste, 'Mijn nachten met Spinoza', in 2021 verscheen. Een gesprek dat onder andere zal gaan over jezelf blootgeven in je literair werk en schrijven over seks, emoties en ons menselijke begeren.

Tijdstip | Woensdag 21 december, van 19u tot 22u.

Plaats | Bibliotheek Permeke, Antwerpen of online

 

Workshoptraject: je non-fictieboek schrijven

Loop je al een tijdje te broeden op een non-fictieboek over je vak of passie? Dan geeft deze masterclass je een stevige duw in de rug. Onder begeleiding van Marc Buelens en Annelies Van Dyck verken je de paden van slimme non-fictie. Je gaat zelf actief aan de slag met schrijfopdrachten en krijgt feedback op je werk. 

Tijdstip | Vijf zaterdagvoormiddagen: 14, 21 en 28 januari, 4 en 11 februari, van 10u tot 13u.

Plaats | Creatief Schrijven vzw, Berchem Antwerpen

 

Auteurslezing: De Wetten / Over zinnelijk schrijven

In de nieuwe reeks ‘De Wetten’ onderzoekt Behoud de Begeerte het schrijven als artistiek ambacht. We nodigen Anneleen Van Offel, Jeroen Theunissen en Els Moors, de drie auteurs van het lezingenprogramma, uit en brengen hen samen voor een gesprek over zinnelijk schrijven. Hoe belangrijk zijn onze menselijke zintuigen voor onze waarneming en hoe zet je het sensitieve om in taal? En hoe verhouden die observaties zich tot onze verbeelding? Journaliste Guinevere Claeys gaat in gesprek met de auteurs.

Tijdstip | Woensdag 1 februari, van 20u tot 22u.

Plaats | Bibliotheek Permeke, Antwerpen of online

 

Altijd in ons aanbod

Wij voorzien een heel aantal cursussen of feedbackopties op aanvraag. Onderaan deze pagina vind je ze allemaal, hier alvast een voorproefje.

 

Deze cursussen gingen al van start

Poetry Summer Academy

Een zomerse schrijfcursus waar tien hongerige dichters onder begeleiding van een ervaren schrijfcoach, Daniel Billiet, vijf dagen lang aan hun gedichten sleutelen. 

Tijdstip | Van woensdag 17 augustus tot zondag 21 augustus.

Plaats | Oude Abdij, Drongen

 

Basisjaar Literair Schrijven

Schrijverschap is zoveel meer dan alleen voor een blad papier of laptop zitten en een mooie tekst maken. Een schrijver beschikt over een complexe set van competenties: kennis, vaardigheden en attitudes. Door lezingen van ervaren auteurs, feedback op je eigen schrijven en een genre-overschrijdend project dompel je je een jaar lang onder in de literatuur.

Tijdstip | Van september 2022 tot april 2023.

Plaats | Hiberniaschool, Antwerpen

 

Liedteksten schrijven

Vijf sessies lang dompelt Niels ‘Stoomboot’ Boutsen je onder in de wondere wereld van de tekstuele songwriting. Je bekijkt hoe liedteksten in elkaar zitten, leert analyseren hoe tekst en muziek impact kunnen hebben en schrijft zelf een dijk van een lied(tekst).

Tijdstip | Vijf zaterdagennamiddagen: 10, 17 en 24 september, 1 en 8 oktober, van 13u tot 16u.

Plaats | Bibliotheek Het Predikheren, Mechelen

 

Erotisch schrijven

Erotisch schrijven is uitdagend, zowel voor beginnende als ervaren schrijvers. Je maakt op een laagdrempelige manier kennis met literaire erotica en schrijft met docent Lore Mutsaers steeds verder weg van platte seks, romantische voorspelbaarheid en porno. Experimenteer, durf te falen en laat je al schrijvend verrassen door je eigen fantasie of die van je personages.

Tijdstip | Vier donderdagavonden: 15, 22 en 29 september en 6 oktober, van 19.30u tot 21.30u.

Plaats | Creatief Schrijven vzw, Berchem Antwerpen

 

Portretschrijven

Samen met Igor Daems onderzoeken we hoe je mensen op een afgebakende manier zo treffend mogelijk in woorden kan vatten. Van buitenwereld naar innerlijke wereld en van ruwe schets tot detailportret. Daarbij variëren we elke les onze aanpak, invalshoek en stijl.

Tijdstip | Vier zaterdagnamiddagen 17 en 24 september, 1 en 8 oktober, van 14u tot 16.30u.

Plaats | Creatief Schrijven vzw, Berchem Antwerpen

 

Auteurslezing Anneleen Van Offel

Met haar roman ‘Hier is alles veilig’ (2020) maakte Anneleen Van Offel een opgemerkt debuut. Ze publiceerde verhalen en poëzie in diverse literaire tijdschriften, schreef gastcolumns voor De Morgen en de Standaard, was Letterzetter van de stad Kortrijk en curator van het Memento Festival en het Betere Boek in 2021. ‘Hier is alles veilig’ speelt zich af in Israël. Hoe kwam ze op het idee? En hoe doe je dat: schrijven over zo’n complex land?

Tijdstip | Woensdag 21 september, van 19u tot 22u.

Plaats | Bibliotheek Permeke, Antwerpen of online

 

Schrijven en kunst op zondag: Oostende

Ook in het najaar van 2022 maken we van elke laatste zondag van de maand een schrijfdag en dat telkens in een andere stad, in een ander museum en met andere kunstwerken als inspiratiebron. De aftrap geven we aan onze Belgische kust in Oostende. Schrijfdocente Christina Vanderhaeghe neemt je mee op pad in het Mercatorschip en het James Ensorhuis met gerichte kijk- en schrijfopdrachten. Jij klimt vervolgens in de pen.

Tijdstip | Zondag 25 september, van 11u tot 17u.

Plaats | Mercatormuseum, James Ensorhuis, Oostende

 

Met je teksten het podium op!

Hoe zorg je ervoor dat luisteraars niet indommelen als jij je teksten op een podium brengt? En wie ben jij als je voor een publiek staat? Een verteller? Een dichter? Een performer? We vinden naar je eigen podiumpersoonlijkheid en rasperformer Stijn Vranken leert je verschillende vaardigheden aan om die verder te ontwikkelen. Op basis van je eigen teksten onderzoeken we zowel individueel als in groep waar jouw specifieke sterktes liggen. En die vijlen we dan bij tot ze helemaal op scherp staan. 

Tijdstip | Zes dinsdagavonden: 27 september, 4, 11, 18 en 25 oktober en 8 november, van 19.30u tot 22.30u.

Plaats | Creatief Schrijven vzw, Berchem Antwerpen

 

Fantasy

In fantasy is verbeelding troef. We scherpen onze pen en dompelen onszelf onder in die verbeelding. We ontdekken jouw authentieke stem als fantasyschrijver, werken aan structuur, plot en ritme, bouwen een eigen fantasywereld. Succesvol fantasyauteur Pen Stewart begeleidt je proces.

Tijdstip | Vijf zaterdagvoormiddagen: 1 en 8 oktober, 26 november, 3 en 10 december van 10u tot 13u live in Antwerpen / 1 dinsdagavond online: 8 november van 19.30u tot 22u.

Plaats | Creatief Schrijven vzw, Berchem Antwerpen

 

Zo hebben je e-mails meer effect

Goed geschreven e-mails hebben onmiddellijk effect: mensen zijn verrast, enthousiast, komen in actie, praten lovend over je, sturen je mail door en bezoeken je website. Je krijgt een hoop inzichten en je leert hoe wat wanneer werkt. In drie korte ochtendsessies schrijf en herschrijf je zelf de perfecte e-mail. Met persoonlijk feedbackmoment met Sophie Willems!

Tijdstip | Drie dinsdagochtenden: 4, 11 en 18 oktober van 8.30u tot 10u.

Plaats | Online

 

Helder en overtuigend schrijven

Zit je wel eens te tobben over hoe je een boodschap duidelijk en vlot brengt? Van docent Sofie Willems leer je hoe je in tien simpele stappen een boodschap helder en overtuigend brengt. Je schaaft aan stijl, formulering en toon en - minstens even belangrijk - je ontdekt hoe je jouw lezer tot actie aanzet. 

Tijdstip | Donderdag 13 oktober van 9.30u tot 16.30u.

Plaats | Creatief Schrijven vzw, Berchem Antwerpen

 

Nieuw! De Creatief Schrijven Jong NaNoWriMo Prep!

Ga de uitdaging aan en schrijf een roman in 30 dagen! Dat klinkt intimiderend maar geen nood want CS Jong staat voor je paraat. Op 15 oktober is het officiële NaNoWriMo Prep dag bij Creatief Schrijven! Samen met literaire professionals dompelen we ons onder in wat het vraagt om een roman te schrijven in één maand tijd. Tijdens de prep dag experimenteren we met gekke verhaallijnen, straffe personages en fantastische werelden en geven we elkaar tips en tricks. 

Tijdstip | Zaterdag 15 oktober, van 9.30u tot 17u.

Plaats | Creatief Schrijven vzw, Berchem Antwerpen

Leeftijd | 15 tot 26 jaar

 

Auteurslezing Jeroen Theunissen

Auteur Jeroen Theunissen publiceerde sinds 2004 elf boeken in verschillende genres. Zijn meest recente roman Ik = cartograaf is vele boeken ineen. Een verslag van een wandeltocht. Een onhandige poging om onze snel veranderende wereld vast te grijpen. Een verhaal over een man die halsoverkop wegvlucht van zijn verantwoordelijkheden. Coördinator van SchrijversAcademie en auteur Isabelle Rossaert gaat met Jeroen Theunissen in gesprek over zijn uitgebreid oeuvre, de ontwikkeling van zijn schrijverschap en hoe dat leidde tot zijn meest recente roman Ik = cartograaf.

Tijdstip | Woensdag 19 oktober, van 19u tot 22u.

Plaats | Bibliotheek Permeke, Antwerpen of online

 

Schrijven en kunst op zondag: Gent

De laatste zondag van oktober trekken we naar museum S.M.A.K. in Gent. We verkennen het werk van de Amerikaanse N. Dash en schrijfdocent Christina Vanderhaeghe begeleidt ons in het schrijven van nieuwe poëzie in de oude vorm van het sonnet.

Tijdstip | Zondag 23 oktober, van 11u tot 17u.

Plaats | S.M.A.K., Gent

 

WRITER'S COLLAB (Creatief Schrijven Jong)

Creatief Schrijven Jong brengt jou in contact met vier verschillende auteurs en andere jonge schrijvers om samen op ontdekking te gaan! In drie sessies leer je het schrijfproces kennen achter ’t boek van de auteur en duik je in de wereld van het schrijverschap.

November: Rima Orie

Februari: Moya De Feyter

Maart: Jens Meijen

April: Doreen Hendrikx

Tijdstip | Reeks met Rima Orie drie woensdagavonden 9, 16, 30 november, van 18.30 tot 21.30 u.

Plaats | Creatief Schrijven vzw, Berchem Antwerpen

Leeftijd | 18 tot 26 jaar

 

Auteurslezing Maxim Osipov

‘De wereld is niet stuk te krijgen’ is de eerste verhalenbundel van Maxim Osipov die in het Nederlands verscheen en waarmee hij in ons land meteen hoge ogen gooide. De Russische schrijver en cardioloog maakt met zijn verhalen een collage-achtig portret van provinciaal Rusland. Kort nadat de oorlog in Oekraïne uitbrak verliet hij zijn land. Hij is gedurende een jaar writer in residence aan de universiteit van Leiden. In september verschijnt zijn volgende bundel 'Kilometer 101'. Een gesprek over schrijven als arts, over het kort verhaal als genre, en over hoe het is om een schrijver in ballingschap te zijn.

Tijdstip | Woensdag 16 november, van 19u tot 22u.

Plaats | Bibliotheek Permeke, Antwerpen of online

 

Nieuw! De gereedschapskist

Elke schrijver heeft gereedschap nodig. Een aantal basisregels zijn immers cruciaal voor goed schrijfwerk. In deze online reeks op zes donderdagavonden geeft schrijver en scenarist Marc Willems je een inkijk in die gereedschapskist en maakt hij die basisvaardigheden toegankelijk.

Tijdstip | Zes donderdagavonden 17 en 24 november, 1, 8, 15 en 22 december, van 19.30u tot 22u.

Plaats | Online

 

Nieuw! De Eenakter

Theater in één akte, met één verhaallijn. Saai? Allesbehalve! Net de beperking in tijd en enscenering maakt dat je vindingrijk mag én moet zijn. Schrijfdocente en actrice Stefanie Huysmans zet je op weg en samen gaan we de uitdaging aan om na enkele uren schrijven en schrappen een kort theaterstuk op papier te zetten. 

Tijdstip | Zaterdag 19 november, van 13u tot 16u.

Plaats | Bibliotheek Het Predikheren, Mechelen

 

Nieuw! Schrijf geschiedenis!

Schrijf je een historisch overzicht, een heemkundig thema of een geschiedkundig portret? In deze reeks leer je hoe en welke bronnen je raadpleegt, waarom een goede synopsis je leidraad is, en hoe je een chaos aan informatie omzet in een aantrekkelijk leesbaar boek of een boeiende tekst. Docent Diane De Keyzer begeleidt.

Tijdstip | Vier donderdagnamiddagen: 24 november, 1, 8 en 15 december van 13.30u tot 16u. 

Plaats | Erfgoedbibliotheek Hendrick Conscience, Antwerpen

 

Schrijven en kunst op zondag: Antwerpen

De laatste zondag van november trekken we met Christina Vanderhaeghe naar het vernieuwe Koninklijk Museum Voor Schone Kunsten Antwerpen. We treden in de sporen van Antwerps dichter Maurice Gilliams, voor wie kleur klank opwekt. Die gieten we in woorden, in taal. 

Tijdstip | Zondag 27 november, van 11u tot 17u.

Plaats | KMSKA, Antwerpen

 

Webinar: wegwijs in het uitgeeflandschap

Is je manuscript klaar en overweeg je om het uit te geven? An Leenders, directeur van Creatief Schrijven vzw, loodst je in een korte middagsessie door het uitgeeflandschap. Je krijgt praktisch advies over uitgeven in eigen beheer of bij een erkende uitgeverij en over je boek promoten. 

Tijdstip | Woensdag 30 november, van 14u tot 16u. 

Plaats | Online

 

De kracht van dialogen

Wil je je een straffe dialoog schrijven voor een toneelstuk of verhaal? Dan helpt ervaren schrijfdocent Daan Pleumeekers je graag op weg om voor willekeurige scènes of hoofdstukken een dialoog op te zetten. 

Tijdstip | Drie zaterdagmiddagen: 3, 10 en 17 december, van 14u tot 17u.

Plaats | Creatief Schrijven vzw, Berchem Antwerpen