Tip van de week

Je suis Charlie, tu es Charlie, nous sommes Charlie,...

Geraakt in het wezen van ons zijn. De aanslag op de redactie van Charlie Hebdo in Parijs sloopt de vrijheid als fundamentele waarde in de democratie. Verbijsterd zijn we, geschokt en geraakt door de koelbloedige aanval op het hart van een generatie die in Frankrijk humor, kritiek en kunst samenbrengt in een actuele stem over het denken rond de hedendaagse samenleving. Vrijheid van mening, in woord, beeld, artistieke creatie... is een onaantastbare grondslag in een gemeenschap van mensen. De maatschappij zoekt en behoeft dialoog en debat, diversiteit in opinies tot op het scherp van de snede. Daar waar oproepen tot of plegen van geweld het voorwerp wordt van het uiten van eender welke overtuiging, is menselijkheid zoek.

Samen met de collega's uit de amteurkunstensector uiten wij onze verontwaardiging en betuigen we onze steun aan de omringenden van de slachtoffers en aan de Charlie Hebdo redactie.

Op Azertyfactor pende een schrijfliefhebber het volgende gedicht neer.

 

Borst vooruit, pen omhoog

zouden zij ook liefhebben
zouden zij ooit lief hebben gehad

//

ik vergat

ik vergat even, beschermde mezelf
ik vergat.
onbegrip leek nooit zo dichtbij
waarom nooit existentieel vrij

twijfel
twijfelaar
maar

je pense donc je suis
aujourd 'hui
je suis Charlie

Martje
7 januari 2015

Gepubliceerd op

9 jan 2015