Tip van de week

Tip van de dag: Aline Sax

Aline Sax schreef initieel vooral griezen -en horrorverhalen. Later legde ze zich toe op historische verhalen. Op haar vijftiende schreef ze haar eerste boek, Mist over het strand, dat in 2001 werd uitgegeven bij Uitgeverij Clavis.

Aline kiest 'Willem en Lola' van Anke Vandoolaeghe.

"De innerlijke monoloog of de stream of consciousness is een van de belangrijkste ‘werkinstrumenten’ die schrijvers tot hun beschikking hebben. Hij laat de lezer toe om echt in het hoofd van het personage te kruipen – een kracht die bijvoorbeeld films niet bezitten. Een goede innerlijke monoloog laat gedachten en indrukken van personages door elkaar vloeien zodat je het personage ‘van binnenuit’ leert kennen. In 'Willem en Lola' maakt Anke Vandoolaeghe op een geslaagde manier gebruik van de stream of consciousness. Ze rijgt observaties van haar personage rimpelloos aan overpeinzingen en herinneringen. Op die manier hoeven gevoelens niet expliciet verwoord te worden, maar zitten ze verpakt in de gedachten en de details van wat het personage wel en niet opmerkt. Het verhaal ontvouwt zich beetje bij beetje. Anke trapt niet in de val om te veel te willen uitleggen, maar laat de lezer de verschillende gedachteflarden met elkaar verbinden tot een coherent geheel."

 

Foto door Koen Broos

Gepubliceerd op

7 nov 2016