Tip van de week

Tip van de dag: Anne Janssen

Anne Janssen werd reeds als peuter gebeten door de literatuurmicrobe. Ze las de volledige bibliotheek leeg, schreef eigen verhaaltjes, publiceerde als tiener de jeugdroman Vijf letters, meer niet en studeerde taal- en letterkunde in Brussel, Madrid en Gent. Na haar studies ging ze aan de slag bij internationaal literatuurhuis Passa Porta, waar ze momenteel programmamaker is.

Anne kiest vandaag 'Twee sterren' door Kathleen als tip van de dag.

"Dit kortverhaal springt meteen in het oog vanwege de mature schrijfstijl. De opening wekt nieuwsgierigheid op en nodigt uit tot verder lezen. Vooral de subtiele details waarmee het kleine meisje, een kleuter nog, wordt beschreven maakt de pijn van de situatie bijzonder tastbaar: 'Haar voeten zweefden hoog boven de grond, maar ze wiebelde niet met haar benen. Wat je van een klein meisje op een hoge stoel toch zou verwachten.' Door de opbouw van de tekst weet de schrijfster de lezer aanvankelijk te shockeren om er enkele regels later voor te zorgen dat deze verontwaardiging in twijfel wordt getrokken. De laatste alinea is goed gekozen en rondt het verhaal op sterke wijze af."

Gepubliceerd op

2 nov 2016