Tip van de week

Tip van de dag: Leen van den Berg

Leen van den Berg is vooral bekend als jeugdauteur. Ze schrijft ook scenario’s en toneelteksten en heeft net een historische roman af.
Sinds 17 jaar werkt ze als creatief schrijfdocente o.m. aan het conservatorium van Hasselt en als gastdocente ‘creatief schrijven’ aan diverse hogescholen in binnen- en buitenland. Leen koos voor Zandlopers door Jan Hardies.

"‘Zandkorrel na zandkorrel. De buik van een zandkorrel zou ervan gaan grommen. Net zoals de kamerdeur in haar voegen kraakt vanwege de plotse hitte, lijken ook de minuten, de seconden uit te dijen.’ Met deze openingszinnen stopt schrijver Jan de tijd  in ‘Zandlopers’, een titel die even suggestief is als de rest van de tekst.

Haarscherpe beschrijvingen en sterke metaforen zorgen ervoor dat je de hitte voelt, ziet en hoort.  Naarmate je verder leest, krijg je een gevoel van verstikking. Er is het kleine geluk van dit gezinnetje, maar tegelijk is er ook de beklemming vast te zitten in een muizenval. Het hoofdpersonage staat voor een keuze: de weg volgen van het vliegtuig dat een krijtstreep trekt in het kleine stukje blauw boven de tuinmuren, of mee blijven opstappen met de meute, zoals de mieren die elkaar in de tuin vertrappelen en hun kop letterlijk in het zand steken.

Heerlijk, hoe Jan erin slaagt zoveel te zeggen tussen de regels!"

Gepubliceerd op

1 nov 2014