Tip van de week

Tip van de dag: Pim Cornelussen

Elke dag van de boekenbeurs kiest een auteur, uitgever, ... zijn favoriete tekst op Azertyfactor. Op 11 november worden alle gekozen Azertyfactor-auteurs uitgenodigd voor een speeddate met experts uit het boekenvak. Vandaag selecteert Pim Cornelussen van 'Kluger Hans' een tekst.

Pim Cornelussen schrijft en publiceert poëzie en proza in onder andere 'Het Liegend Konijn',' Hard // Hoofd' en 'Deus Ex Machina'. Hij is hoofdredacteur van het literaire tijdschrift 'Kluger Hans'. Pim Cornelussen kiest 'Lost in the Alps' van Lode Van Ranst als tip van de dag.

"Een van de beste dingen aan de tekst is de tijdloosheid ervan. Je weet niet in welke oorlog het verhaal zich afspeelt. Het kan tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn, tijdens de Eerste, maar net zo goed tijdens een van de vele oorlogen daarvoor. De soldaat lijkt gevangen te zitten in een soort tijdloze toestand. De schrijfster speelt daarbij mooi met de tegenstelling tussen natuur-oorlog: ‘There was a silence at the outpost, and to a soldier’s ear, silence was the most beautiful noise. No shots that silenced the golden eagle soaring over the mighty snow peaks. No cannons that overwhelmed the crushing thunder of distant avalanches.’ Het gebruik van het Engels camoufleert ook mooi de melodramatiek."

Gepubliceerd op

31 okt 2016