Tip van de week

Tip van de dag: Xavier Roelens

Xavier Roelens is coördinator van SchrijversAcademie, waar hij auteurs in spe de kans geeft om hun literaire project te realiseren. Zelf publiceerde hij al twee dichtbundels bij uitgeverij Atlas Contact. Stormen, olielekken, motetten (2012) werd genomineerd voor de Herman de Coninckprijs. Voor zijn derde bundel vroeg hij aan 365 mensen hun vroegste herinnering. Zijn werk is vertaald in het Frans, Russisch en Kroatisch.

Xavier kiest vandaag 'dingen zonder gezicht' van Ulrike Burki als tip van de dag.

"Ik kies op de eerste plaats voor Ulrike Burki en uiteindelijk keer ik terug naar het eerste gedicht dat ik van haar las: 'dingen zonder gezicht'. Dit gedicht slorpt de lezer mee in visuele flitsen die allemaal dat ene gemeenschappelijk hebben: ze missen een gezicht. Toch is de volgorde niet willekeurig; er is een duidelijke groei in intimiteit. Het melige slot wordt gecounterd door over ‘dingen’ te spreken in plaats van ‘mensen’, wat een beschouwelijk kader creëert. Los van de particuliere uitdrukking van een 'ik', zegt dit gedicht mij alles over die onbetrouwbare metgezel, ons geheugen. Dit ene gedicht slorpte mij naar haar andere gedichten op azertyfactor. Elk gedicht heeft wel een of meerdere straffe zinnen. Ze deden me vervolgens googelen. Ze deden me ontdekken dat ze nog maar zeventien of zo is. Ze deden me geloven dat we hier met een talent in de dop te maken hebben."

Gepubliceerd op

4 nov 2016