Tip van de week

'1 centimeter breed, 3 millimeter diep' van a little bit of soap

Marjolein Pottie illustreert sinds 1995 kinderboeken. Zoekboeken vol verhalen zonder woorden, kartonboekjes met weinig woorden, leesboeken met korte woordjes voor kinderen die net leren lezen en prentenboeken met lange voorleeszinnen. Het liefst probeert ze telkens nieuwe technieken uit.

Marjolein kiest '1 centimeter breed, 3 millimeter diep' van a little bit of soap als tip van de week.

"Een oudere tekst, maar de site leent zich ertoe om snel de weg en vooral de tijd kwijt te raken. Om een onduidelijke reden doet de titel me meteen aan iets lichamelijks denken. Misschien een zelf toegebrachte wonde, een afgekloven nagel...? Het blijkt om een frons te gaan. Laat verrimpelen nu net een zeer recente fascinatie zijn. Ik ben omringd door mensen die het afgelopen jaar vijftig werden. Plots is hun gezicht gestreept, soms horizontaal, vaak horizontaal tussen de ogen. Een geconcentreerde of boze blik blijft permanent gegrift. Dus ik las verder, en ben blij dat niet enkel het onderwerp mij interesseert, maar dat de column ook goed geschreven is.

Iemand die meninkjes in een zin samen met wereldvrede gebruikt, heerlijk. Het woord 'Klingon' moet ik opzoeken, Star Trek ken ik alleen van naam. De afbeeldingen van de fictieve humanoïde soort brengen geen uitsluitsel of de drie millimeter diepe centimeter horizontaal of verticaal over het voorhoofd van de auteur loopt. Hij of zij is geboren met de frons. Zo'n gezichten ken ik ook, ontdekte ik sinds ik terug portretten teken. 

Deze tekst slaagde erin mij te doen fronsen, mij vijf keer gin-tonic te laten zeggen en één keer cheese, mij te doen voelen aan mijn voorhoofd en te doen besluiten dat ik de komende jaren niet meer boos, verbaasd, bang, triest mag zijn (lachrimpels zijn welkom). Er zijn niet veel teksten die dat doen.
Lezen en uittesten!"

Gepubliceerd op

17 jan 2018