Tip van de week

'Ja' van Ruth Van de steene

Aag Vernelen is schrijfster en schrijfcoach. Ze woont in Spanje en houdt van eerlijkheid, stilte, berglandschappen, zwemmen in ‘haar’ rivier en van mensen met moed en een open hart. Op haar paradijselijke plek, tussen berg en rivier schrijft Aag en organiseert ze schrijfretraites en -verblijven.

Zij kiest 'Ja' van Ruth Van de steene als tip van de week.

‘Ik las dit ultrakorte gedicht en was meteen verkocht. Ik werd er instant blij van, een glimlach van herkenning borrelde in me op. Ik hou van het ritme, waarbij je lijf vanzelf in cirkels gaat bewegen, en van de herhaling van klanken ‘zie je en’ - ‘knieën’, ‘knieën knikken’. En dan de onverwachte pointe die je heel even uit evenwicht brengt, een kortstondige kortsluiting in je hersenen veroorzaakt (het ‘Hé!’-effect). Ruth geeft mooi de dubbele lading van angst en verlangen weer, het herkenbare gevoel van het lichaam dat het overneemt. Ik hou van de schijnbare eenvoud van dit gedicht, dat ook een deel zou kunnen zijn van een langer gedicht. Maar kiezen om het hierbij te laten, vraagt durf: een kort gedicht is niet zo makkelijk als het lijkt, het moet strak en af zijn. Anders wordt het flauwe kost en krijg je een spreuk die eerder thuishoort op een bierviltje. Ik heb geneusd tussen de andere gedichten van Ruth en typisch aan haar werk is die eenvoud, de onverwachte wending, die nét iets andere blik, als van een jong kind, met humor en lichtheid, waarvan de haartjes op je armen gaan rechtstaan. Woorden met effect!

Niet al haar gedichten zijn even strak, maar je ziet haar een evolutie doormaken, een groei als poëet. Ga zo door, Ruth. Schrijf, oefen, durf, leer. Ik lees je graag!’

Gepubliceerd op

21 jun 2017