Tip van de week

Tip van de week: Agnes Mus

Al meer dan twintig jaar werkt Agnes Mus als freelance journalist voor diverse dag- en weekbladen, zoals voor Ik Ga Bouwen en voor De Standaard Wonen. Binnenkort geeft ze in Brussel een cursus ‘Reisverhalen Schrijven’.

"Ik heb gekozen voor ‘Traditie’ van Hanneke. De korte zinnen, die de emoties, de haast en de zenuwen van het hoofdpersonage beschrijven, brengen meteen vaart in het verhaal. Het kortverhaal gaat over een vrouw die zich opwindt tijdens de voorbereidingen van een kerstdiner. Het is een klus die ze overduidelijk tegen haar zin klaart. Meer nog: de al dan niet onterechte negatieve opmerkingen van haar schoonmoeder stemmen haar moedeloos. Tot het haar te veel wordt. 

Als lezer word je meteen meegenomen in de ergernis en de onrust van de gastvrouw. De auteur beschrijft haarfijn haar zenuwachtigheid en twijfel, herkenbare gevoelens die voorafgaan aan het ontvangen van gasten. Het taalgebruik is eenvoudig en duidelijk, de tekst bevat geen overbodigheden. De onverbloemde schrijfstijl, waar ik persoonlijk erg van houd, is geen gemakkelijke stijl. De tekst bevat een streepje humor in een wat onderkoelde vorm. Ik meen zelfs een lichte vorm van zelfspot te herkennen. Humor in een tekst is een delicate kwestie, je kan er immers geen klemtonen in leggen die in spreektaal duidelijkheid brengen. 

Wel moet de auteur uitkijken dat ze de ergernis van de gastvrouw niet te sterk benadrukt. Heel even lijkt het verhaal de verkeerde kant uit te gaan en dreigt de humoristische toon ondergesneeuwd te raken door gezeur. Maar net op dat moment slaat de toon om en volgt de ontknoping. De afloop is abrupt, maar past in de aard van de reactie. Het is een ontlading, een impulsieve reactie op de ingehouden ergernis van het hoofdpersonage. Ook voor de lezer.”

Gepubliceerd op

13 jan 2016