Tip van de week

Tip van de week: Akim A.J. Willems

Akim A.J. Willems is schrijver, dichter, performer, kunstenaar, bibliofiel uitgever & student aan de SchrijversAcademie. Hij is nog even B-dichter; de officiële dorpsdichter van Bornem. Aanstaande zaterdag draagt hij de fakkel over tijdens de Dag van de Stadsdichter. Hij koos voor Wij, vaders van Kris Delameillieure.

"Slechts twee woorden had Kris De Lameillieure nodig om de interesse van een kersverse papa te wekken en vanaf de eerste versregel een warme band tussen hem en het gedicht te smeden: wij, vaders.

Mannen met handen als kolenschoppen en hoekige  karakterkoppen,met stoppelbaarden en pluizig haar, die met een brede nek op gekromde schouders – zij dragen de last van het leven met zich mee  – neergeplant werden. Alsof ze uit een schilderij van Permeke gestapt zijn en zich, moe na noeste arbeid, in zeven haasten en evenveel versregels als een gedicht op papier neergevlijd hebben. Zo zien de vaders uit De Lameillieures gedicht er in mijn gedachten uit.

Drie zinnen. Zeven versregels. Meer heeft De Lameillieure niet nodig om dat archetypische beeld bij mij op te roepen. Het gedicht is kaal - in de goeie zin: ontdaan van ballast – en daardoor krachtig.

De laatste versregel (“Wij wachten”) werkt als een ‘cliffhanger’ waardoor je het gedicht niet onmiddellijk of zomaar kan lossen; zoals dat ook wel eens gaat bij vaders."

Gepubliceerd op

22 okt 2014