Tip van de week

Tip van de week: Aline Sax

Aline Sax schrijft historische romans voor kinderen en jongvolwassenen. Zij schreef haar eerste boek Mist over het strand toen ze vijftien was. Ondertussen heeft ze al meer dan tien titels op haar naam staan. Haar laatste boek heet Het meisje en de soldaat. Aline koos voor Verloren in de tijd van Yenna.

Het begin van dit verhaal –want het is nog maar een proloog- katapulteert je meteen in de tijd. Een tijd van kaarsen, ganzenveren en dienstmeisjes. Om zo’n onbekende wereld op te roepen is het belangrijk de juiste sfeer scheppen en de juiste details mee te geven. De lezer moet het verhaal immers voor zich kunnen zien. Maar daarin schuilt ook meteen het grootste gevaar. Een te veel aan details maakt het verhaal zwaar en log. Het haalt de vaart eruit. Daarom kies je beter één of twee erg sprekende beelden. ‘Het was stil, te stil. Het enige geluid dat ik hoorde was het geluid van de klok die 8 uur sloeg. Ik keek op en hoorde hoe de klok haar laatste slag sloeg’, wordt veel sterker als je het inkort: ‘Het was stil, te stil. Alleen de klok sloeg acht slagen.’ Ook met adjectieven moet je erg spaarzaam zijn. Goedgekozen werkwoorden kunnen al heel wat adjectieven vervangen. Te veel beschrijvende adjectieven zorgen er weer voor dat je tekst vaart verliest. Een adjectief gebruik je enkel als je het echt nodig hebt. Zo valt het ook meer op, als één zonnestraal tussen de wolken.

Het einde van de proloog voorspelt een intrigerend verhaal en maakt erg nieuwsgierig. Laat je lezer bij de volgende hoofdstukken echter niet té lang op zijn honger zitten. Hij wil weten wat de mysterieuze Heer Leisterstean met de baby van plan is en wat de toekomst ermee te maken heeft. Ik ben benieuwd of je ook in de volgende hoofdstukken de sfeer zo goed zal kunnen oproepen.

Gepubliceerd op

5 mrt 2014