Tip van de week

Tip van de week: Ann De Craemer

Ann De Craemer kreeg in 2011 met haar prozadebuut Vurige tong De Bronzen Uil-lezersprijs. Momenteel is ze voorzitter van het Heerlijk Helder-panel van het programma Hautekiet op Radio 1 en is ze 'Vlaams taalwatcher' voor het maandblad Onze Taal. Ann kiest voor het gedicht 'Pyra' van Nils Geylen

"Het gedicht ‘Pyra’ viel me meteen op. Dit gedicht grijpt je meteen vast omdat er genoeg stilte tussen de regels zit. Dat is niet letterlijk het geval, want het gedicht heeft geen interpunctie, maar net dat maakt de figuurlijke stilte tussen de regels krachtiger. De regels lopen door en door, zonder punten of komma’s, wat aan het gedicht een soort haast geeft die past bij de inhoud. De ‘ik’ in het gedicht heeft haast. Hij wacht op iemand die er niet meer is.

Wat is die stilte dan? Wat wordt er niet gezegd? Voor mij – er zijn vast ook andere interpretaties mogelijk en ook dat maakt het een goed gedicht; het is niet eenduidig – gaat het om een relatie die beëindigd werd. Ik lees het als een relatie die weer hervat werd nadat ze al een keer beëindigd werd. Zij is weg. Ze heeft bij haar vertrek woorden gesproken waar gekras op zat – harde woorden, waarschijnlijk; scherpe woorden. Wat niet wordt gezegd, is dat die woorden ook tot krassen op zijn ziel leiden. Dat mag de lezer zelf aanvullen, en die suggestie vind ik erg krachtig.

De ‘schepsels op de dakrand’ zie ik als vogels in de goot. Maar fluiten zullen ze die ochtend niet voor de ‘ik’ uit het gedicht. Het lied is ten einde. De vogels zullen straks in brand vliegen, omdat zij van wie hij hield de fik in hun relatie heeft gezet. Die brand vult de hele kamer, tot de dakrand toe. Ik zie hier ook een verband met de titel: ‘Pyra’. Een verwijzing naar pyromaan, maar hier gaat het om een vrouwelijke pyromaan, dus hij noemt haar ‘Pyra’.

Het einde vind ik prachtig. Ze is weg, maar hij heeft nog hoop dat ze terugkeert. Hij noemt haar ‘liefste’ en spreekt de wens uit dat hij toch nog voldoet. Dat ze toch nog de rekening opmaakt en dat de balans positief uitvalt, en dat ze hem dat zo snel mogelijk moet laten weten. Ik heb eerlijk gezegd op deze site ook veel slechte poëzie gelezen, maar dit gedicht voelt aan alsof het door een ‘échte’ dichter is geschreven. Ritme, suggestie, krachtig einde: alles zit juist. Aan schrijver Nils: doorgaan."

Gepubliceerd op

6 mei 2015