Tip van de week

Tip van de week: Aya Sabi

Aya Sabi studeert Biomedische Wetenschappen. Ze blogt voor www.deredactie.be. Ze heeft een fascinatie voor alles wat leeft, en schrijft over recht en onrecht, leven en dood, kunst en cultuur, ver en dichtbij, oorlog en vrede. Momenteel werkt ze aan een verhalenbundel. Ze tipt het gedicht 'Winter' door Elfi Vandenabeele.

"Het ijskoude gedicht is zo warm als een herinnering. Het begint beloftevol 'Weet je nog die dag:' En die belofte wordt aan het einde ook ingelost. In dit gedicht zit zoveel contrast. Heel subtiel laat de dichter je balanceren tussen koude en warmte. De twee mensen in het gedicht verwarmen elkaar. Het koesteren van het samen zijn, heeft de dichteres erg mooi benadrukt in contrast met de kilte en koude van de omgeving. 

Dit gedicht beschermt je tegen koude, tegen verloren herinneringen, tegen vervlogen momenten, de onkunde om details vast te houden en te koesteren. Details die uiteindelijk belangrijk zijn om het moment te kunnen vangen en vasthouden. Dit doet de dichteres heel mooi: de kringelende rook, de sneeuw die aan hun wanten kleefde. Het lijkt alsof het ook mijn herinnering geworden is.

Doorheen het gedicht merk ik ook een evolutie van hard naar zacht. Zowel qua inhoud als qua klanken. In de eerste strofes maakt de dichter mooi gebruik van korte klanken. Dit evolueert naar zachtere klanken, van koud naar warm, het verschil tussen alleen in de koude staan en iemand hebben die je omarmt en verwarmt en het mooiste cadeau doet: een niet te vergeten herinnering."

Gepubliceerd op

25 nov 2015