Tip van de week

'Duivenpaleizen ten val' van Martje

Barbara De Munnynck is zelfstandig journaliste en tekstschrijver. Ze is één van de initiatiefneemsters van boekenblog This Is How We Read en geeft schrijfcursussen bij WISPER in Leuven. Barbara kiest voor 'Duivenpaleizen ten val' van Martje.

"Terwijl de Rode Duivels hun openingsmatch tegen Italië spelen, scan ik de intro’s van de meest recente teksten op Azertyfactor. Ik speel een beetje met de zoekmogelijkheden. Welke columns kan ik vinden? Welke flitsverhalen? Welke essays?

Na even snuffelen, ontdek ik de openingszin: "Als ge geluk hebt, wordt ge geboren in een tijd die bij u past." Mijn blik houdt halt, mijn mond neigt naar een ironisch lachje. Ik ben bepaald geen fan van Vlaamsch ge-gij. Bovendien moest ik heel erg lachen tijdens Midnight in Paris, die film van Woody Allen waarin alle personages lopen te klagen dat ze in een ander tijdvak thuishoren. Dat is zo’n aanstellerige gedachte.

Maar kijk, mijn oog is ‘gevangen’ – zoals de Engelsen zouden zeggen – en ik lees verder: "Een tijd als een soepel extra velletje, eentje zonder plaats te veel." Opeens ben ik nieuwsgierig. Dat is de schuld van dat "soepel extra velletje": zowel een mooi beeld als een verfrissende stijlbreuk. Misschien gaat deze tekst nog verrassen?

Met haar derde zin palmt Martje me helemaal in: "Een tijd die u in uw waarde laat." Dat klinkt vanzelfsprekend, maar is een stelling waarover ik lang zou kunnen nadenken. "Een tijd die u u laat zijn." Voor die twee u’tjes naast elkaar, zou ik een alternatief zoeken. Maar intussen heeft Martje me mee in haar tekst gezogen.

Het vervolg van 'Duivenpaleizen ten val' stelt niet teleur. Het is een mooi, enigszins melancholisch portret van een oude duivenmelker. Regelmatig springt een zin eruit: "Zij hebben u nooit gekend, ge kende uzelf niet." En wat een heerlijk onverwachte vraag: "Kent gij nog jonge viriele mannen aan huis gekluisterd?"   

Er zit humor in deze tekst en persoonlijkheid. En op het einde kopt Martje haar pointe mooi binnen. Dat laatste wilde bij onze Duivels deze eerste wedstrijd niet zo lukken. Al lezend heb ik geen enkel mooi doelpunt gemist. Kon ik maar klagen van wel."

Gepubliceerd op

15 jun 2016