Tip van de week

Tip van de week: Barbara Rottiers

Barbara Rottiers presenteert iedere zondagochtend tussen 9 en 10 het boekenprogramma Songboek op Radio 1. Verder is ze boekenrecensent en -reporter voor cobra.be en verhalenvanger met haar Storysnapper in Afrika voor Iedereen Beroemd op Eén. Barbara koos voor Rovers van Hannah.

"'Soms staan op de grens rovers verscholen', met deze woorden heeft Hannah me haar gedicht ingetrokken. In haar tekst neemt ze de lezer mee het bos in waar de rovers zich schuil houden. Met niet eens zo heel veel woorden krijgt ze dat voor mekaar en weet ze de juiste donkere sfeer op te roepen.

Ik moest meteen denken aan de cover van 'De drie rovers' van Tomi Ungerer, een ondertussen klassiek geworden kinderboek. Die prent zou een perfecte illustratie zijn van de woorden van Hanna. Waarmee ik niet wil zeggen dat haar gedicht er een voor de jeugd is. Maar de dreiging die van beide uitgaat is, voor mij in ieder geval, wel overeenkomstig. En tegelijk vertonen de rovers van Hannah aandoenlijk machogedrag: Als ze ziek zijn rusten ze zonder te slapen. Over haar laatste woorden: 'Onze fout is hen niet te verwachten' ga ik nog even nadenken. Dus de rovers hebben zich zeker even in mijn hoofd genesteld."

Gepubliceerd op

26 nov 2014