Tip van de week

Tip van de week: Barbara Van den Eynde

Barbara Van den Eynde is schrijfdocent en werkt freelance als museumgids. Voor museum Plantin en Moretus en voor MAS schreef ze verschillende verhalen en publicaties. Binnenkort geeft ze in Wilrijk een schrijftraining voor beginners. Barbara koos voor Merendree van Maarten.

"Prachtig dat de eerste zin begint met ‘Ik peinsde’, wat zoveel meer geladen is dan ‘ik dacht’. Bij peinzen zien we denkrimpels, en die heeft het hoofdpersonage.

 

 Synesthesie wordt hier functioneel gebruikt: iemand door de telefoon horen knikken kan niet, maar het geeft een duidelijk beeld van hoe het personage denkt over de persoon aan de andere kant van de lijn; hij ziet het al in gedachten, net omdat hij haar zo goed kent. Clichés worden hier heerlijk verneukt: als een mooie dag net te lieflijk lijkt geschilderd om waar te zijn, blijken de honden hun eigen ballen gretig te likken. Een geweldige manier om de vrolijkheid en het observatievermogen van het personage te beschrijven! Ook fijn dat het woord “wijven” is gebruikt, zeker in de context van egotripperij en een terugblik op zijn ongenadige jeugd.

De tekst is in één toon geschreven, toont één enkel beeld van het personage in één situatie, en toch roept hij een berg van verschillende, vaak tegengestelde emoties op. Sommige zinnen leiden tot hilariteit, andere zinnen ontroeren. En al deze emoties passen wonderwel in de denkwereld van dit bijzondere personage, dat heel authentiek op het blad verschijnt. Dit allemaal op 16 geschreven regels. Chapeau."

Gepubliceerd op

17 sep 2014