Tip van de week

Tip van de week: Bart Stouten

Bart Stouten is dichter en presentator bij Klara. Hij koos voor Na mijn dood, een gedicht van Ingrid.

"Iemand wordt een berg genoemd, een berg die in beweging komt, als een gletsjer. Tegenover de dynamische natuurkracht, die verplaatst wordt naar het beeld van een trekpaard, staat de ontwapenende kwetsbaarheid van een stel babywangen. Wat ik in dit gedicht mooi vind, is de wijze waarop de aangereikte elementen een spoor achterlaten, doordat de dichteres ze verderop weer oppikt: het water dat aan het begin de berg omringt, verschijnt halverwege het gedicht opnieuw; de zachte wangen worden de aaibaarheid van een stad. De markante oppositie tussen hard en zacht werkt sterk door en loopt aan het slot uit op het onverwachte beeld van een long die bewoond wordt, door een adem die kosmisch overblijft na de dood. Ik houd ook van het gevoel voor melodische fijnzinnigheid dat de dichteres betracht. De laatste vier verzen zijn het tegendeel van lettergrepen die stuiteren en haperen. Integendeel, de taal vloeit moeiteloos, als een soort lava, tussen de getekende elementen van het onvergetelijk beeld. Ook knap is de continuïteit van het leven, zoals gesuggereerd in een gedicht met de titel ‘Na mijn dood’: golven, schuim, en alles wat transformeert in de blijvende adem van paard, van baby, van stad."

Gepubliceerd op

18 jun 2014