Tip van de week

'Bypass' van Dominique Minten

Joke van Leeuwen schrijft, dicht, tekent en treedt op voor zowel volwassenen als kinderen. Haar werk werd veelvuldig vertaald en ze ontving er vele prijzen voor. In 2018 verschenen van haar de roman ‘Hier’ en een boek over de tijd ‘Nu is later vroeger’. Ook schreef ze het geschenkboekje ‘Niet met de Wattman spreken' voor de Week van de Onafhankelijke Boekhandel. Wie voor minstens 17.50 euro aan boeken koopt in één van de Confituur-boekhandels, krijgt haar boekje er gratis bovenop. 

Joke van Leeuwen kiest 'Bypass' door Dominique Minten

"Er zijn al veel liederen over hartsproblemen, maar deze tekst heeft een eigen toon, de verlangende ander afstotend en toch weer niet, terwijl het nergens larmoyant wordt. Het begint al eigenwijs met ‘Efkes ter informatie, wat doet gij eigenlijk in mijn hart’, alsof het om een ongenode gast gaat, terwijl we weten wat het betekent als iemand in je hart is gekropen. Die dubbelheid zit er mooi in, evenals het feit dat hartsproblemen zich ook fysiek kunnen uiten, wat terugkomt in het woord ‘hartpatiënt’ en de regel ‘laat mij uw bypass zijn’.

De tekst is goed zingbaar. Dat ‘lastig parket’ voelt voor mij wel een beetje als rijmdwang, maar verder heb ik dat nergens. En het eind is ook doordacht, met de draai naar ‘en kom vooral terug’.

Een monter en begripvol lied waarin menigeen zich kan herkennen."