Tip van de week

Tip van de week: Danielle Eeraerts

Danielle Eeraerts is docent creatief schrijven en assistent in de psychologie. Vanuit het moto "Kwetsbaarheid plus creativiteit is kracht, en de kracht van het woord is magie" geeft zij al 10 jaar workshops en cursussen op maat en in samenspraak met doelgroepen. Zelf schrijft zij bij voorkeur spannende fictie. Vanaf donderdag 15 oktober geeft ze een cursus autobiografisch schrijven in Oostende: 'Het leest als een roman'. Danielle kiest voor ‘De zelfmoordassemblagist’ van Tim Dankers.

"De titel alleen al belooft vuurwerk en dat komt er ook. Ik leef mee met de eenvoudige arbeider Rudy Bouli, man uit één stuk en met handen ‘als uit beton gegoten’. Zijn hele leven heeft dit deemoedige radertje meegedraaid in het systeem dat hem nu dreigt uit te spuwen. Je zou voor minder laten uiteenspatten wat je voordien met zoveel zorg hebt geassembleerd. De man wordt treffend getypeerd, bijvoorbeeld doorheen de dingen die er voor hem echt toe doen: vrouw en kind, de Ronde van Vlaanderen, worst op de barbecue, stacaravan aan zee en sigaretten.

Tim verwerkt actuele, relevante thema’s als de sluiting van bedrijven en aanslagen. Stijl en inhoud werken perfect samen: volks als we in Rudy’s gedachten meegaan; pseudo-intellectueel als de schrijver zich waagt aan filosofische uitweidingen. De tekst is doorspekt met hilarische omschrijvingen zoals over de oorsprong van geniale ideeën, Rudy’s brein dat gestimuleerd wordt dankzij het vermalen van een boterham met kaas en de filmische beschrijving van zijn aankomst op het bedrijf.

Tim maakt kwistig gebruik van bijvoeglijke naamwoorden. Soms mag het wat minder zijn; soms draagt het bij tot het humoristische effect zoals bij de brief over de sluiting ‘leest voorbij de amechtige aanhef, voorbij de nest cijfermatig gezwam…’. Een tip voor Tim: de tekst kan korter. Schrap overbodige zinnen en herhalingen (‘Kortom: een geniaal idee’) en vat randinformatie (info over het bedrijf) samen.

Tragiek en leesPLEZIER!"

Gepubliceerd op

9 sep 2015