Tip van de week

'Opruimen' van Sofie

David Troch heeft wel eens een hekel aan hoofdletters. Hij won o.a. de Herman de Coninckprijs 2013 voor het Beste Gedicht en Turing Nationale Gedichtenwedstrijd. Hij publiceerde o.a. in SnoecksHet Liegend KonijnPoëziekrant, Deux Ex Machina, ... en was redactielid van Gierik & Nieuw Vlaams Tijdschrift en stond mee aan de wieg van Kluger Hans. Sinds januari is hij coördinator Vorming bij Creatief Schrijven vzw. Troch geeft op de Boekenbeurs ook de workshop 'Six Word Stories'. Schrijf je nog snel in!

Hij kiest deze week de tekst 'Opruimen' van Sofie als tip van de week.

"Openingszinnen. Ik heb iets met openingszinnen. En zonder twijfel vele andere lezers met mij. Van meet af aan wil ik verrast en meegezogen worden. Dat effect heeft de eerste zin van 'Opruimen'. Bij het opruimen gooi je allerlei rotzooi weg, maar je oma? Heerlijke verrassing! Lekker ongewoon. Al zie ik Pipi Langkous het zo doen. De tweede zin vergroot de absurditeit alleen maar. Met overdrijvingen kun je in dit soort verhalen niet te veel overdrijven. Sofie trekt de lijn in het hele flitsverhaal dusdanig goed door dat ik haast geloof dat het allemaal waargebeurd is. Geloofwaardigheid, minstens net zo belangrijk als een openingszin die de lezer het verhaal inzuigt."

 

Gepubliceerd op

25 okt 2017