Tip van de week

'Kijkkunst' van Ulrike Burki

Dimitri Duquennoy is schrijver, acteur en regisseur. Hij schreef o.m. theaterteksten voor HET PALEIS, toneelacademie Maastricht en theater FroeFroe. Dimitri coacht ook woordkunstenaars en performers. Hij tipt 'Kijkkunst' van Ulrike Burki.

"Ik heb gezocht in de vele fantastische teksten op deze site. En ik wou er meer dan één ‘tippen van de week’! Maar we respecteren de spelregels.
'Kijkkunst' van Ulrike Burki dus. En dan vooral ‘Theateranalyse 1’, omdat de analyse tijdloos en zonder locatie begint en mij dat snel tijd en ruimte doet voelen.

Ik weet dat de moeder in de keuken staat, ik weet dat de kinderen gaan vertrekken. Had ze ‘boterhammen’ gezegd in plaats van ‘boterhammendozen’ dan had ik dat niet gevoeld. Dan waren haar kinderen thuis die dag, en ging ik anders zoeken naar hoe de moeder zich voelt.
Ik weet dat de man die grijze haren uittrekt in de badkamer staat en dat hij niet echt oud is.
Hij gaat na deze actie vertrekken.
En het zeepdoosje van zijn vader gebruikt hij voor andere dingen nu. Want dat er een noemenswaardig deel van zijn leven gepasseerd is.
Ik weet dat het meisje in haar bed ligt en haar nachtritueel voltrekt. Met de schoonheid hoe ze overdag tegen het leven staat of zou willen staan.

Maar ik weet dus niets. Ik weet enkel dat het ‘alles’ van Ulrike gelijk staat met het ‘niets’ van wat we er soms van vinden. Dat alledaagse niets dat we becommentariëren van onze medemens, want dat zij zo zijn, maar wij toch niet. Net niet! Of zeker niet!

En ik zit terug ergens in een station, te kijken naar de mensen die passeren waarvan ik alles weet.
En ik word wakker geschud, omdat ik slechts hier en nu, doordat zij alles.
Ik ben hier bijna aan het antwoorden met een gedicht op een gedicht. Maar dat is niet de bedoeling.
Ik wou gewoon zeggen dat de tekst mij alles heeft laten invullen die het bij mij heeft losgemaakt. Niet dwingend, niet hermetisch of overdreven gedetailleerd.

Ik mocht kiezen alsof het al van mij was. Ulrike heeft mij het verhaal teruggegeven."

Gepubliceerd op

1 jun 2016