Tip van de week

'Elfje' van LH

Pen Stewart is auteur, illustrator en kunstschilder. Ze schreef twee verhalenbundels en diverse korte verhalen. Eind vorig jaar verscheen haar verbeeldingsroman Wintercode bij Quasis Uitgevers. Samen met kunstenaar Marten Blom werkt ze aan een stripalbumreeks, waarvan deel één in 2019 verschijnt. Pen nam succesvol deel aan heel wat wedstrijden, o.a. de Harland Awards en de Edge Zero Award, in Nederland. Verder geeft ze lezingen om het verbeeldingsgenre te promoten en workshops, waaronder 'Ik zoek een uitgever. En nu?

Pen Stewart tipt deze week 'Elfje' door LH

"Terwijl ik door de teksten klikte op zoek naar de tip voor deze week merkte ik dat ik steeds weer naar dit korte stukje terugkeerde, alhoewel ik eigenlijk naar een kort verhaal op zoek was. Dit stukje bleef me fascineren.  Zelf schrijf ik voornamelijk verbeeldingsliteratuur, dus de titel trok meteen mijn aandacht, alhoewel ik geen specifieke fan ben van elfen en ze in mijn eigen werk niet voorkomen.

In enkele zinnen kaart de auteur een volledige problematiek aan en brengt er ook nog eens een mogelijke oplossing voor. De tekst voelt door de woordkeuze en verkleinwoorden speels en luchtig, fantasierijk, terwijl de thematiek zwaar is. Juist in dit contrast zit de sterkte en de intellectuele inhoud van deze tekst.  Kunst zoekt soms die controverse en die tegenstellingen op, om zo onze aandacht op te eisen. Tegelijkertijd blijft de tekst altijd een positieve toon zetten, terwijl het aangehaalde probleem, het gebrek aan vreugde en luchthartigheid in een land en van een bevolking, allesbehalve een positief onderwerp is.

Fantastische elementen in een verhaal of tekst zijn in staat de realiteit uit te vergroten. Hier bewijst de auteur dat ze ook een symbolische sfeer kunnen neerzetten. De fantasierijke elf staat voor plezier, muziek, dans. Daarmee worden deze zaken gevoelsmatig opgetrokken naar een sfeer van gezellig samenzijn, plezier maken, en koppelen we er iets positief aan.

Wat betreft metrum en cadans kan het stukje zeker beter. Ik hoop dan ook dat de auteur in de toekomst haar talent verder technisch zal bekwamen. Blijven oefenen is de sleutel.

Desalniettemin is dit stukje een mooi voorbeeld van hoe je met weinig woorden een boodschap krachtdadig neerzet."

Gepubliceerd op

10 okt 2018