Tip van de week

Tip van de week: Elle Eggels

Elle Eggels debuteerde met Het huis van de Zeven Zusters. Ze schreef daarna nog een aantal romans. De laatste jaren heeft ze zich vooral toegelegd op workshops en coaching van aankomende schrijvers. Ze tipt 'De zilte ballades: aan land' van ovlijee.

"Het verhaal trok me als eerste omdat het de aandacht naar Andalusië brengt – waar ik veel tijd doorbreng en dus herkenbare zaken en plekken dacht aan te treffen. Maar al gauw begint het verhaal over de globe te zwalken in realiteit en irrealiteit. Nog nooit eerder zoveel onzinnigheid en onzinnige overgangen gelezen. En dat is wat dit het verhaal aantrekkelijk maakte voor mij.

Het steeds weer anders benoemen van de protagonist verwart – ik ga er tenminste vanuit dat het steeds weer om dezelfde mens gaat die net zo gespleten is als de vertelling gespleten is.

Ik kwam ook een paar briljante taalvondsten tegen. “Al zouden ze dan mummies zijn en het schip hun sarcofaag." Als ze eindelijk de liefde zouden mogen of kunnen bedrijven… Ook vond ik het leuk om te lezen dat iemand landziek kan zijn als tegenstelling tot zeeziek.

Of de auteur met deze stijl heel veel zal bereiken kan ik niet voorzien, je moet er een lichtelijk gestoorde geest voor hebben of een groot gevoel voor humor. Misschien gaat deze schrijver nog carrière maken als cabaretier. Ik kijk naar hem of haar uit – ook de naam is niet wijs uit te worden."

Gepubliceerd op

6 jan 2016